Hej!
Förra sommaren fick vi inga jordgubbar p g a vivlar. Vet någon hur jag undviker detta problem? Och, kan mina plantor vara skadade, så att det inte blir något i år heller?
Tack på förhand. Lotti
Åsa, mälardalen zon 2
24-02-2003, 10:42
Det beror på vilken vivel det är, är det jordgubbsvivel, den vuxna individen är ca 3mm lång och lägger sina ägg i blomknoppen och sårar eller biter av knoppen. Larvutvecklingen sker i knoppen. Mot denna kan man få viss effekt om man behandlar med en pyretroid strax före blomningen och då avbitna blomknoppar syns. Djuren övervintrar i marken som fullvuxna individer. Har man en gång fått dessa djur kan man behöva bekämpa varje år. Lyckas man inte bli av med dem eller minska antalet individer kan det vara bra att riva bort jordgubbsplantorna och odla något annat i ca. 3-4år innan man planterar dit nya jordgubbsplantor.
Var det öronvivlar som attackerade plantorna förra året, de gnager på bladkanter(vuxna) och på rötter (larver). Ofta vissnar plantorna pga skadorna. Öronvivlar dyker ofta upp i för gamla jordgubbsfält på lättare jordar. Dessa är lite svårare att bli av med, man har lite olika alternativ: Kör med jordfräs upprepade gånger för att ta död på larverna, anlägg ett nytt jordgubbsland(med nya plantor) så långt bort från det gamla landet som möjligt. Eller behandla jordgubbslandet med nematoder som tar sig in i larven förgiftar den och dödar den. Biologisk bekämpning utförs på kvällen sommartid då marken har värmts upp, nematoderna fungerar inte så bra om det är kallt i marken + de gillar inte UV-ljus så man ska inte ha ut dem på dagen.
Tack Åsa i mälardalen.
Det är den vuxna viveln som jag hade. Jag hittade avknipsade knoppar runt plantorna. Men ... Vad är Pyretroid?
Lotti
Åsa, mälardalen zon 2
25-02-2003, 12:50
Det är ett ämne som finns i många av de bekämpningsmedel som finns ute i handeln för hobbyodlare ofta står det Pyrethrum, Pyretriner eller något liknande i innehållsförteckningen. Ex. på medel Pyrex, Pyrsol, Pyretal
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.