fruberglund
26-10-2004, 11:14
Har en rabatt med berg bakom som jag har tänkt höja upp, har märkt att växterna inte trivs och frodas i den rabatten, antagligen beroende på för lite jordmassa och dålig jord.
Hade tänkt bygga en mur men det blir så fasligt dyrt och jag tycker dessutom inte att det passar på landet med en stel mur. Funderar nu på torvblock istället.
Läste i en gammal trädgårdstidning jag lånade av morsan att man kunde bygga upphöjda rabatter med torvblock och ha roddisar och andra surjordsväxter.
Det jag undrar nu är om det går att göra en upphöjd rabatt med torvblock och ha perenner och ev. nån vanlig buske där istället eller måste det vara just surjordsväxter?
Tror det skulle kunna bli riktigt fint med nån marktäckande växt som hänger över kanten på torvblocken.
Lena i Torslanda
26-10-2004, 11:43
Du kan hafvilka växter som helt innanför en torvblockmur. Det är bara att fylla på med rätt typ av jord. Med vanlig trädgårdsjord så blir det som en helt vanlig rabatt. Närmast blocken blir jorden något surare vilket kan utnyttjas för växter som gillar det.
fruberglund
26-10-2004, 22:32
Tjohoo, vad bra!!!
Då ska jag börja planera direkt
Jag trodde också att torvblock skapade mycket sur jordmiljö, men inte blev det så. Däremot blir det lite torrare invid torvkanten, det är värt att tänka på när man planerar växtval.
Jag har tre stora torvbaljor i runda former som jag använder som komposter för hästgödsel mm, och där jag drar upp växter. Den ena är 4 block hög, den andra 3 och minsta 2 block hög.
Lägger man dem omlott så att skarvarna mellan dem är så långt ifrån varandra som möjligt i de olika lagren så blir det stabilt när man fyller på med mull eller jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.