Köpte en perenn på torget, som killen sa hette scimmia, gröna avlånga läderartade blad, gulgröna blommor,ser ut som en buske, har sökt på namnet men får inga träffar vet någon vad det är jag har handlat??
/Ewa zon 4-5
Lena i Torslanda
26-10-2004, 12:45
Skimmia japonica, en surjordsväxt som är vintergrön. Växer långsamt, gillar skugga men det funkar bra i sol också. Ungefär samma förutsättningar som Rhododendron. Om du byter ut c mot k så får du massor med träffar säkert. Bilder på Skimmia
Åsa, mälardalen zon 2
26-10-2004, 12:53
+Perenn är den inte, perenner vissnar ner på vintern för att sedan återkomma det är mera en flerårig buske som är härdig i zon 1-2(bör täckas mot vårsolen). Hos mig brukar den dock dö utomhus.
Ewa smålänska höglandet
26-10-2004, 13:07
Tack!! Åsa har du ingen alls eller övervintrar du den i ett frostfritt växthus?? jag tyckte jag hade gjort ett fynd, men det var det ju inte när den bara klarar zon 1-2
/Ewa zon 4-5
Åsa, mälardalen zon 2
26-10-2004, 13:10
Jag har ingen Skimmia just nu de jag fått har jag testat i rabatten på framsidan den är lite åt det skuggigare hållet. Jag har testat övervintra en gång i ett svalt bostadsrum med extra belysning och då övervintrade den.
Ewa smålänska höglandet
26-10-2004, 13:39
Det är med andra ord en slit och slängväxt /Ewa zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.