Tirre
Har skördat en handfull små orangea habanero-frukter, men har ingen aning om vad vi ska göra med dem. Torka eller frysa, visst. Men sen då?

Enligt plantförsäljaren är den så ruskigt stark att man inte ens fick toucha blommorna när de slagit ut - enbart fröna får en att nysa och man ska helst inte hålla dem i nakna handflatan...

Nån som har nåt tips på vad man kan ha dem till eller hur man kan behandla dem så att de ger smak men utan att matstrupen fräter sönder?

// Tirre
uno
Lägg en i olivoljeflaskan gärna med en kvist basilika och/eller oregano.
Habaneron ger en god smakstyrka i oxsvanssoppan. Koka potatisen med en habanera moset behöver inte peppras. Använd Din matfantasi och prova Dig fram.
Anna i Örsjö
Hej Tirre!

Jag fick inga frukter på min habanero i år sad.gif , jag har odlat den på friland och försöker övervintra den inne nu.
Däremot fick jag flera små Chilipepparfruktet från en planta som heter De Artol, den betecknas också som mycket stark. Den använder jag färsk, fin hackad i köttfärssåsen wub.gif ca en chili till 600 g fläskfärs, jag fräser den med löken och svampen. Du kan mycket väl ta i den (se upp med småsår, svider hiskligt) men jag rekommenderar att du använder plasthandskar. Jag glömmer mig ibland mad.gif och kliar mig i ögonen eller slickar på fingrarna och då svider det kan du tro. wacko.gif Det går även att torka frukterna och använde dem senare. smile.gif

Måste nog påpeka att vi gillar stark mat i min familj. wub.gif wub.gif

MVH Anna i Örsjö
Tirre
Tack för tipsen!

// Tirre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon