Full version: tamarind
abborrmaster
Jag sådde en massa tamarindfrön i en rätt fet kruka för säkert nån månad sen... Nu under natten (vattnade krukan igår) har de grott... Och SHEISE vilka large saker som grodde! Lika långa som mitt halva pekfinger med stjälk tjock som... hmmm halva mitt pekfinger:P Och du ska se bladen, de e "kupade" så det ser ut som ett klot.. som en halv pingisboll biggrin.gif!!!!

Och några sådana har jag.. Är det någon som vet någonting om tamarind? Favoritväxt nu!!

/Simon
Ina
http://www.comitium.com/thaimode/thailand/...or/tamarind.htm

http://www.fruktogront.se/produkter/asp/a_...mall.asp?ID=277

Lite att läsa... rolleyes.gif

Har du bilder på de små.... eh, stora.... skönheterna???
abborrmaster
tack för hemsidorna...

Dessvärre har webkamran pajjat så jag är alldeles bestört... Jag får måla av dem med akryl imorgon för jag vill verkligen dokumentera på nåt sätt asså! DE E SÅÅ COOLA! Ser ut som köttätande växterna i Zelda!!! Plus att det e nåt (kanske hjärtblad att de kupade (gröna) bladen inte e hjärtbladen) som sticker ut ur de kupade bladen o ser ut som tunga/or.. ASBALLT! Har tagit ett foto.. Hoppas det funkade....

/Simon
Ina
Zelda-växter!?!? Jag får be grabbarna visa mig i morgon!

De där kupade grunkorna kan nog vara rester av frövita (näringslager i fröet, tror att det heter så...) som växten använder sig av för att orka skicka ut rot... huh.gif
abborrmaster
Jo men man kjan ju icke veta eftersom det både kan vara hjärtblad presis under skalet o ej..
Men det åter står kanske att se.. Observera dock att den är längst uppe på stjälken! På grapeplantan så var det ju så att kärnan "var kvar" men det var lixom nedanför stjälken åvanför markytan...

/Simon
Ina
Det visar sig nog! Du får väl återkomma med rapport! smile.gif
abborrmaster
CITAT (Ina @ 24-02-2003, 23:20)

hehe... Vi snackar naturligtvis zelda 64.... Alltså ocarina of time och majoras mask...

huvva, kan inte spela första delen av ocarina of time, får flashbacks o grejer av det... Hehe, lite nostalgi känsla... Och det läskiga e att jag förknippar den lite med en black metall platta oxå.... Som jag oxå blir lite sentimental till smile.gif

men men... Nu har jag spårat ur helt tongue.gif

/Simon
hans-Ålösund
Jag undrar om det är tamarind? Den brukar inte vara så stor. Men du ser efter någon vecka när det första bladet kommer- då blir det många parställda småblad på bladet. Men hur som helst de kräver att stå ensamma i krukan annars trivs de inte, Och gärna varmt och mycket ljust.
På vintern mindre vatten ochg inte kallare än 5 +.
Fröna brukar finnas i tamarindförpackningar i invandrarbutiker- en slags kletig fruktmassa som man gör sur sås av. Det är innanmätet från fröskidor man använder.
abborrmaster
CITAT (hans-Ålösund @ 25-02-2003, 13:17)
Jag undrar om det är tamarind? Den brukar inte vara så stor. Men du ser efter någon vecka när det första bladet kommer- då blir det många parställda småblad på bladet. Men hur som helst de kräver att stå ensamma i krukan annars trivs de inte, Och gärna varmt och mycket ljust.
På vintern mindre vatten ochg inte kallare än 5 +.
Fröna brukar finnas i tamarindförpackningar i invandrarbutiker- en slags kletig fruktmassa som man gör sur sås av. Det är innanmätet från fröskidor man använder.

jag vet att det e tamarind.. Köpte en amarind"skida" käkade upp det (smaskens) och sådde kärnorna..

Det eiof. en rätt FET kruka men den har fyra fem plantor, får kanske omplantera dem!!

tack för råden!

/Simon
Ina
CITAT (abborrmaster @ 25-02-2003, 11:50)
CITAT (Ina @ 24-02-2003, 23:20)

hehe... Vi snackar naturligtvis zelda 64.... Alltså ocarina of time och majoras mask...

huvva, kan inte spela första delen av ocarina of time, får flashbacks o grejer av det... Hehe, lite nostalgi känsla... Och det läskiga e att jag förknippar den lite med en black metall platta oxå.... Som jag oxå blir lite sentimental till smile.gif

men men... Nu har jag spårat ur helt tongue.gif

/Simon

Här finns det resurser, Simon! Jag har tillgång till båda....
abborrmaster
hehe ok! Har du fått se hur dem ser ut då?

Ocarina of time: I tex. passagen till great deku trea.... Det e första stället man stöter på dem...
Ina
Nope, inte än... Det är lite surt att få tiden till att räcka till ibland.. sad.gif Så jag glömmer det och blir inte påmind förrän jag går in här och då har jag oftast skickat grababrna i säng redan..... Leta själv bland deras kaos? NÄ NÄ!!!
abborrmaster
Jo men det e bara o skaffa deku shield och köpa ett svärd... Sen blir man ju insläppt! Du behöver alltså inte vara i huryle utan du börjar i VAFAN JAG GLÖMMER BORT NAMNEN PÅ BÅDE BYN O SVÄRDET JAG SKÄMMS! tongue.gif tongue.gif tongue.gif

/Simon
abborrmaster
ojojoj, läskigt som fan! När de där grejerna spricker upp om man så säjer så spyr den ut (hehe) typ 10 000 blad! Okej jag överdrev, men tio - femton blad altså, ett litet blad/gren system där faktiskt! Färdiga grenar o allt som bara vecklar ut sej som om det vore en sån där bok man hade när man var liten, o bara öppnaden sidan så blev det 3d... jaja...

Ni hajar! Och det e SKITCOOLT!

Har tre stycken i enskillda krukor nu, tre är kvar i stora krukan... Phuh... Kommer inte få plats... Men hett tips är att så tamarind! De blir skitcoola ju!

/Simon
Rogerzon3
Jag hittade och köpte sådan där Tamarind i en invandrar butik idag, fast det var ingen hel tamarind med skal utan fruktköttet med kärnor och allt i en förpackning. Det var en hel del. Den kostade 30 kr.
Vad smakar det egentligen? Går det att göra något annat med det än att plantera fröna. Köpa bara för frönas skull låter lite dumt.

MVH Roger!
abborrmaster
CITAT (Rogerzon3 @ 03-03-2003, 15:02)
Jag hittade och köpte sådan där Tamarind i en invandrar butik idag, fast det var ingen hel tamarind med skal utan fruktköttet med kärnor och allt i en förpackning. Det var en hel del. Den kostade 30 kr.
Vad smakar det egentligen? Går det att göra något annat med det än att plantera fröna. Köpa bara för frönas skull låter lite dumt.

MVH Roger!

Fruktköttet är skitgott! Smakar sött....

Mumsa i dej, själv tyckre jag att det e godis godis!

Sen kan du så kärnorna... Toookgott!!!

Hittade hela frukter påhemköps tropiska frukter tjohejsan i sundbyberg!

/Simon
abborrmaster
NY RAPPORT: Bladen växer som pissmånga på rad där det på ex. hiliplanta bara skulle vara ett blad...

Så den största har nu 63 blad!!! De växer i skitfina former! Och S N A B B T !

Jag har dessutom 8 plantor allt som allt biggrin.gif Räkna med att få plats med dom oxå... :/

/Simon
Rogerzon3
Hallo Simon!
Nu har jag sänt iväg pappersluntan till dig, så den kommer väl imorgon eller på torsdag. Du har inte fått katalogen än eller?

I alla fall så smakade jag på tamarinden igår. Det måste varit något fel på den som jag köpte för den var nästan oätligt. Smakade surt och beskt och luktade inte gott heller. Ändå så stod det 311203 på den...konstigt.

Det var otroligt många frön i och stora var de också. Är det det bruna kladdet som man skall äta? Det var det jag smakade på i alla fall.
Jag såg något vitt också på sina ställen, vilket såg ut som trasiga frön men det var mjukt...jaja frön fick jag ju alla fall och tydligen blir det roliga krukväxter också.

Kanske var den inte mogen riktigt.

MVH Roger!
abborrmaster
kanske inte mogen nej...

Men det är det bruna kladdet (Som matchar "omslaget" om man säjer så) som ska ätas...

Fast jag har aldrig LÄST att man ska äta det men när jag åt det var det skitgott... Kanske köpte turexemplar!

så sååå kärnorna... För de e som sagt skitcoola!!!

/Simon
abborrmaster
WOW! Uppptäckt en skitcool grej med mina stora fina plantor!
På natten fäller den ihop sina miljontals blad och fäller ut dem på morgonen!

Men så kan den ju inte göra när den blir träd... unsure.gif

/Simon
abborrmaster
NU HAR JAG MÅLAT AV DEN!

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon