|
elleave
26-10-2004, 22:17
Innan du svarar tänk på följande:
*Reklam -Köper du t.ex en känd vara eller väljer du en "okänd" *Nyheter -Tror du på allt media "målar upp" *Opinjon -Hur påverkar den dig? Vågar du tycka annorlunda? * Världsbild -Är din världsbild sann? Kommer den från media?
elleave
27-10-2004, 07:45
INGEN SOM TROR DE PÅVERKAS????!!!
Jag tror nog jag påverkas, till och med tror jag att hela min världsbild bygger på massmedia av olika former. Jag vet inte hur det skulle gå till att inte påverkas.
Bästa sättet att förhålla sig - som jag ser det - tycker jag är att vara medveten om den påverkan som vi hela tiden, kontinuerligt, bombarderas av.
Har inte röstat, ska göra det nu. Det blir allt "påverkas mycket".
Sedan försöker jag göra mina egna val, utifrån min medvetenhet av medias starka påverkan - i den mån det är möjligt.
Människan är ju en produkt av sin tid och sin kultur.
/amaira.
Nähä... I och med att jag tittade efter först, så står det "du har röstat i den här omgången". Så min röst finns inte med i listan.
/amaira.
kryddan
27-10-2004, 08:47
Visst påverkas jag, kanske inte så som du skrev att man tror allt som står i tidningen. Snarare så att massmedia har förmåga att påverka min sinnesstämning. Alla FK:s annonser just nu, alla debattartiklar om sjuktalen osv osv får mig att må piss. Känner mig som en STOR fuskare som går sjukskriven, fastän jag ju vet att det inte är så
gammelnalle
27-10-2004, 08:50
skojar ni med oss....
Varför är minst 75% av priset på kosmetika reklamkostnader... Hur "vet" vi att det är ett val i USA Fackklubben (Fuck-klubben) i Trollhättan... Att min lokala Blomsterträdgård har rea på äppelträd...
Å NEJ!!! jag påverkas inte alls...... hur kan du tro det... jag är helt självständig. Alla mina åsikter har jag tagit reda på själv och verkligen vägt för och nackdelar mot varandra...
nej nu har jag inte tid att sitta här... Fick ett utskick från min handlare... måste passa på innan erbjudandena tar slut...
Gammelnalle CITAT Fackklubben (Fuck-klubben) i Trollhättan... Om fackets vara eller icke vara, vill jag bara säga "fack JO" (bör uttalas högt  ) /amaira. PS är förstås medlem i facket...
Kattgräs
27-10-2004, 19:47
Klart jag påverkas av massmedia, precis som alla andra. Fast jag inbillar mig att jag inte påverkas så mycket. För jag är (eller rättare sagt försöker vara) medveten och blir ganska mycket av "kärringen mot strömmen" och bara vägrar köpa vissa tvättmedel (ja ni som sett på kabelkanalerna kan gissa vilka). När det gäller vad som står i tidningen, har jag rätt god koll på mitt specialområde och vet att långtifrån allt är sant, mycket är förenklat och en del rent fel. Oftast i kvällstidningarna. Därför drar jag slutsatsen att tidningen förmodligen inte har helt rätt när det gäller andra saker än mitt specialområde, heller... Ett tips är att läsa tidningen som om det vore 1 april varje dag. En sund skepsis är bra, vi ska inte tro allt vi läser bara för att det stod i tidningen. /misstänksamma Kattgräs!
CITAT (Kattgräs @ 27-10-2004, 20:47) Ett tips är att läsa tidningen som om det vore 1 april varje dag. Ett gott tips.  Tyvärr kan man inte heller lita på att allt är fel.
Man vill ju alltid inbilla sig att man kan sålla all den information man får. Men det är ju inte så lätt att objektivt avgöra själv hur mycket man färgas. Klart man försöker granska kritiskt, men vilken information är "sann"..? Till stor del läser vi oberoende liberal dagspress i det här landet, som tex. DN (som jag läser) och när jag läser ledaren så försöker jag ha det i bakhuvudet. Men det är inte så lätt alltid.
Man hade ju inte lagt så otroligt mycket pengar på reklam om det inte funkade.. Den hade inte ens funnits om man inte hade påverkats av den..
Man kan ta ett varv i mitt hus o se hur jag påverkas av reklamen. Har ett visst tvättmedel som gör rent i fickorna , (även mina  ) skulle gärna sova i en blåvitrutig säng (ser ju så skönt ut) handlar i en viss mataffär för att få se snyggingen i charkdisken, måste prova det odryga fläckborttagningsmedlet ( som min syster rekommenderade) vill ha...måste ha... Tja, listan kan göras jättelång, får sätta mig i sele eller nåt! Man kan väl bara skratta åt sig själv ändå...
netaave
27-10-2004, 22:45
Självklart påverkas vi av massmedia, men i olika grad. Vi är alla olika och har olika förmåga och vilja att sålla ur det enorma utbud som svämmar över oss. Det är ju vi konsumenter som styr utbudet också, åtminstone i den värld där sund konkurrens råder. Själv är jag en sån som klär mig i det jag trivs i mer än att jag "måste" köpa det för att det är modernt osv. Detsamma gäller sambon. Jag har alltid varit en sån som gått mina egna vägar eller "gått mot strömmen" om man så vill. Betraktas nog som udda bland många för det. Men jag trivs med att vara den jag är.  Intressant diskussion detta! /Ann-Louise
Självklart påverkas vi av massmedia - hur skulle vi kunna låta bli!!?
wolkenkrabber
28-10-2004, 00:58
ja tror jag påverkas lite grand men det är inget jag mrks av speciallt, jag klär mig som ja vill o går inte o köpper nått för att det är i nån bra reklamfilm
Hannele
28-10-2004, 06:00
CITAT (elleave @ 26-10-2004, 23:17) *Reklam -Köper du t.ex en känd vara eller väljer du en "okänd" Massmedia/reklam? Blandar du inte ihop allting nu? Klart Sverker på Plus lyssnar man på. Vi köper mycket blå-vitt, för dom gör ingen reklam och är därför mycket billigare.Svenskar påverkas mest av alla i världen av massmedia; Om tidningarna skriver något om arbetarna i Frankrike, slutar vi köpa franska viner och ost. Konsumenter har gjort om hela pappersindustrin, när vi slutade köpa blekt papper. Skolorna blev tvungna att inrätta nya lunchrum, när lärare vägrade betala för maten, de skulle äta med barnen. Svenska släpte in ett helt nytt parti i Europaparlamentet, för att massmedia skrev om dem. Det finns hur mycket exempel som helst.
elleave
09-11-2004, 18:53
Tack!!! Alla som har röstat och skrivit i den här tråden. Ni har nu blivit offer i mitt skolarbete.
netaave
09-11-2004, 18:55
Offer! Du menar väl att dom haft förmånen av att få delta!
Jag prickade för alternativet påverkas mycket, och det tror jag egentligen är sant för nästan alla. För nästan allt vi tror oss veta om världen (utom det vi har allra närmast oss) kommer ju från media.
Och nästan alla påverkas av reklam också, även de som tror att de inte gör det. Inte minst av den allra tristaste reklamen, den som nästan alla hatar.
elleave
10-11-2004, 14:07
CITAT (Ingo @ 10-11-2004, 12:36) Jag prickade för alternativet påverkas mycket, och det tror jag egentligen är sant för nästan alla. För nästan allt vi tror oss veta om världen (utom det vi har allra närmast oss) kommer ju från media.
Och nästan alla påverkas av reklam också, även de som tror att de inte gör det. Inte minst av den allra tristaste reklamen, den som nästan alla hatar. Jo, det stämmer. Undersökningen var till för att se hur medvetna vi är om påverkan av massmedier. Alltså tryckta medier, ljud- och bild medier, Databaserade medier samt butiks- och mässmedier.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|