Full version: Växtbelysning
MrTobias
Jag är intresserad utav växter men är bunden av att placera dem i och så nära fönstren som möjligt. Jag skulle vilja skapa en liten grön oas i ena hörnet längst in i vardagsrummet, ca 5m ifrån fönstret. Nu vet jag inte om detta är möjligt. Jag behöver 1 ljuskälla, som helst ska sitta monterad på väggen. Den ska bara rikta ljuset nedåt mot växterna. Vad kostar en sådan armatur och vad kostar lampor till en sådan? Vad ska avståndet mellan växt och lampa vara? Vad får jag tag på detta och vad kan det kosta på ett ungefär. Drar dessa växtlampor extra mycket ström?

Jag skickade en fråga till en stor lampbutik här i Göteborg men fick till svar att jag skulle kolla med en blomsteraffär eller Botaniska Trädgården här i Göteborg och därefter återkomma igen. Då tänkte jag som så att vilket ställe skulle passa bättre än det här med så mycket kunnigt folk inom olika områden.
adamos
Hej
Av egen erfarenhet och av artiklar jag läst så går det bra med vanliga lysrör eller lågenergilampor. Så det finns ingen anledning till att köpa dyra speciallampor och armaturer. När det gäller på vilket avstånd belysningen ska placeras så beror det bl.a. på hur pass stark ljuskälla du använder, men med t.ex. 2st. 36W lysrör så bör avståndet till dina växter vara 50 - 100 cm.
GoSatta
om du använder sökfunktionen här i forumet så har ljus disskuterats fler gånger förut.

Dock tror jag det kan bli svårt att hitta en sådan ljuskälla som du vill ha. Dom flesta använder ljusrör eller lågenergilampor i hemmamiljö och av båda behövs det ganska mycket ljus om det ska fungera bra och kan du bli lite svårt att få ljuset att enbart vara riktat neråt.

Bästa är väl isåfall att hänga ljuskällorna från taket coh försöka avskärma ljuset för resten av rummet med hjälp av lampskärmar eller liknande.

Sen beror ju allt också på vad du vill ha för växter, olika växter kräver olika mycket/starkt ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon