Full version: Kamelia
Christer C
Jag är sugen att köpa en liten Kamelia men frågan är om det är att kasta pengarna i sjön. Sommarsäsongen är jag inte orolig för, då kan jag ha den utomhus men på vintern. Vi har ganska svalt i huset och jag har ett ganska dragit fönster där elementet är lågt ställt. Där står bl.a. mitt olivträd och det överlever även om det kanske inte är i bästa form på vintern Klarar Kamelian sådana vinterförhållanden?
Åsa K, zon 1
Humm....

Kamelian är en surjordsväxt och placeras i skugga på sommaren, får aldrig torka ut. Den sätter sina knoppar på hösten och tas in före första frosten. Kamelian "tål" frost, men inte knoppar och blommor, de fryser bort eller blir bruna och fula och faller sedan av.

Om kamelian får för varmt på sommaren (sommaren 2002 tog nästan knäcken på mina) torkar också knopparna och faller av.

På vintern vill den ha svalt och fuktigt. Kamelian blommar i januari - mars.
Jag har 7 st, varav 2 blomar nu, men de står i mitt uterum där det kan bli så lågt som +2- +3 grader men aldrig frost. Jag värmer upp med en fläkt. Där är också mycket fuktigt.

Om du kan ge den svalt....under +10 och fuktigt så kan det gå. De kamelior du kan köpa nu är hårt drivna och risken är stor att de fäller sina knoppar, men då får du hoppas på nästa år.

Det är magnefikt med blommande kamelior wub.gif

Min signaturbild är från kamelior som blommade 12/1-02, i år är blommorna ännu större och många fler.

Det finns ett citat "den som aldrig spänt en båge..." så varför inte försöka?

Lycka till
Christer C
Åsa!
Vilken härlig trädgård du har! Kanske inte så stor men naggande god. Flera av mina favorit- och drömväxter finns där också. Och Ack, den som ändå hade ett uterum. Det finns i min målbild men kommer nog att dröja till minst 2004. Just nu har vi svårt att bestämma oss för om vi ska bo kvar i huset eller flytta till ett annat.

Jag har nu köpt en liten Kamelia, på Bauhaus, för 115 pix. Det är ju definitivt värt ett försök. Den hade flera knoppar och en utslagen blomma. Blomman satt i knappt två veckor men nu är en av knopparna på väg att öppna sig. Hur varmt behöver det vara innan man flyttar ut den?
belle
hej, jag undrar lite om vinterförvaring av kamelia. Går det att ställa den mörkt och svalt, t ex en matkällare?
Christer C
Mina kunskaper i ämnet är ringa men mörkt går inte. 8-10° fuktigt och kjus är vad som behövs..........................tror jag.
Åsa K, zon 1
Grattis Christer

Jag var också på Bauhaus våren 2002 och köpte då en "polkagrisrandig" ganska stor för ca 185 kr.

Men den behagar inte blomma i år mad.gif

Vinterförvaring är: ljust, svalt +2 +10, och fuktigt.

Plantera om efter blomningen (om den är nyköpt) i kalkfri torv, gödsla med rhododendron gödning. Bladen brukar bli fantastiskt mörk gröna.

Det går inte att ställa ut kamelian förrän frosten är över. Så försök ha så svalt som möjligt och duscha bladen inte blommorna, eller ställ den på ett fat med lecakulor och vatten.
Det är lite pyssel med kamelian.

Nästa Gröna rum skall visst handla om bl.a. kamelior i England. STORA skogar med kamelior.
wub.gif

mvh
Fialotta
Åsa.K

Har varit inne en sväng på din hemsida...va fint du hade och vilken mysig ide med en trärot sådär under trädet...jättefint!
Ibland känner jag att jag skulle vilja ha sådär lagoma trädgård...
min är för stor ibland känner jag unsure.gif
Katterna va bara såå söta rolleyes.gif
Tyr
Gardenior blir ju ganska stota. Lite som hibiskus.
Det finns säker jättefina exemplar av gardenia och kamelia men man vill ju helst ha exemplar som växer på stam, dvs uppstammade exemplar.

vildvuxna hibiskusar och gardenior är ju inte särskilt roliga
belle
Ååhh..Åsa, jag tittade in på din hemsida..blev grön av avund. Guu..vilkka fina blommor och vilken underbar trädgård biggrin.gif . Själv bor jag i zon 5, så det är inte lika lång odlingstid här men man gör så gott man kan. Katterna var också jättegulliga, jag har haft 2 siameser, men de är tyvärr borta nu. Har 2 undulater som är jättesöta; Pelle och Frida heter de. pussokram
Christer C
Åsa!
Ska jag plantera om i enbart torv? Lite blandad med Rhodedendron jord kanske?

Olyckskorparna kraxade om att do knoppar som satt på när jag köpte Kamellian aldrig skulle slå ut utan snarare ramla av. Nu står vå av dom och lyser vita i vardagsrummet. biggrin.gif Något av det snyggaste i blomväg jag sett. Ja, som inte är orkidé alltså.
Åsa K, zon 1
Bra tips!

Det går säkert bra med rhododendronjord, jag har aldrig använt det, endast köpt okalkad torv. Skall pröva rhododendronjord nästa gång, det kan vara intressant att se ev. skillnad.

Fantastiskt Christer att du lyckats få knopparna att slå ut rolleyes.gif

Tack för besöken i min lilla trädgård.
olublanseflor
Jag har åtta kamelior, varav sju olika sorter, och alla blommar nu, eller har blommat. En är hög som en människa och den tar ganska stor plats när den vinterförvaras. En annan vit dubbel är mycket stor i omkretsen och tar också den sin plats. Jag planterar i rodondendronjord och vattnar med regnvatten, samt rodondrendrongödning. Jag förvarar dem i ett blomsterrum i garaget, tillsammans med mina många hundra pelargoner, i ca 10-12 grader under växthuslampor.
Mvh Monica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon