silverlök
Hej!

Tänkte ta tillvara alla löv som hamnat på min tomt i höst och läste att man kan snabbkompostera löv i sopsäckar. Man skulle hälla i några skovlar jord också, sticka hål i säcken här och där och låta stå över vintern. Någon som prövat detta??? blink.gif
gammelnalle
Hej silverlök....

Gör ett "sök" här på odla (samma rad som det står vad du är inloggad som)

Detta har alldeles nyss diskuterats... kolla ca 10 rader längre ner...

men OK då: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...7b7fee08dea34b9

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
silverlök
Stort tack!
silverlök
Ska testa med några säckar och förvara dem frysfritt för att se vad som händer! Har inte hunnit bygga min riktiga kompost ännu!
Gunilla i Arboga
Smart ide tycker jag ! Ja man ska väl inte göra det jobbigare för sig än vad som behövs ! Kan tänka att nerbrytningen kan gå lite saktare än i en riktig kompost. Men vad gör det, säckarna kan väl stå bak knuten några år, sen är det bara att köra ut den färdiga mullen till lämpligt ställe i trädgården. Jag har gjort något liknande faktiskt. Hade en massa fröogräs från köksträdgården, och ville inte blanda in det i min vanliga kompost. Utan jag proppade in det i svarta sopsäckar. Tänkte att först dör väl ogräset, sen fryser väl det samman, och sen kanske alla ogräsfrön gror till sommaren. Och som nygrodda plantor de lär ju inte bli långlivade i det mörkret (så länge säckarna är hela ) Det ska bli spännande att kika i säckarna till sommaren. Lycka till ! Och vad bra att du inte kör allt blivande mull till tippen, som en del knäppisar gör.
Ingrid på Västkusten
Och jag ahr suttit på morronen och läst i Nils Åkerstedts bok - hur han tillverkar sin Eko-blandning.......jag som adlrig gjort en sådan funderar hur den ser ut efter ha lagrats i ett år. Nån som vet? Funderar över att detta är liksom lite längs samma boliner....
e_sedell
Om man komposterar i soppsäckar får man tänka på att det blir syrefattigt. Vilket innebär att nedbrytningen kommer att ske med hjälp av anaroba bakterier. Recultatet blir att det bildas metangas istället för koldioxid vid nedbrytningen. Metangas är en mycket starkare växthusgas än koldioxid (tror att den är 38ggr starkare). Dessutom är det ju onödigt jobb. Så ja ser inte vitsen.

Idén att lägga oerenna ogräs i säck kanske har en vits, själv har jag erfarenheten att de dör i en vanlig kompost också. Men inte fröna, så dör de också är det ju en bra idé. Har inte testat men om det är fallet är det nog ett bra sätt, om man inte ska tänka på växthuseffekten. Dock är det nog effektivare att låta bilen stå några dagar än att låta bli kompostera i säck... unsure.gif smile.gif
Gabi
Hej!

[QU Och jag ahr suttit på morronen och läst i Nils Åkerstedts bok - hur han tillverkar sin Eko-blandning.......jag som adlrig gjort en sådan funderar hur den ser ut efter ha lagrats i ett år. Nån som vet? Funderar över att detta är liksom lite längs samma boliner.... OTE]

I somras har jag gjort Åkerstedt-blandning. Kan tala om för dig i sommar hur den blev. Tänkte ha den till mina sommarblommor bl a. Men jag är också nyfiken på svaret på din fråga, om någon har ett.

Gabi
HelBen
De senaste åren har jag samlat mina löv i svarta sopsäckar och tycker det är fantastiskt bra! Dels är det lättare att samla in löven direkt i säckarna och köra bort dem "bakom vedbon" där de sedan står i ett år. När de är färdiga är det enkelt att flytta runt den färdiga jorden. Jag har stor trädgård med många träd och det vore omöjligt att göra på annat sätt.

För att slippa anaeroba bakterier gör jag några hål i säckarna. Brukar också lägga i en slev halvmogen kompost. Bra också om man kan vända lite i säckarna på sommaren. Jag har återanvänt säckarna, de flesta har hållit ett par, tre år.
guns
Undrar om det skulle gå att lägga vanligt köksavfall i svarta sopsäckar, för att inte få in rådjuren i trädgården. De gillar att äta ur komposten. Jag brukar lägga på löv men en del säger att de känner lukten av mat i alla fall.
tomba
Guns! ÖÖÖÖH!???? har ni inte lagar i Svedala (läs Sverige) som typ... förbjuder öppen kompostering av köksavfall. I Finland måste komposteringskärlen vara gjorda så att inga skadedjur slipper till avfallet. (råttor, möss, fåglar, osv.) smile.gif smile.gif
Själv använder jag mina löv som fodring i oisolerade hushållskomposter (oljefat) och uppnår i princip samma effekt som en varmkompost.
guns
Jag bor på landet med katt som sköter om mössbekämpningen. Har aldrig sett en mus i komposten. Däremot lockar den till sig rådjur!! Ingen kat som skrämmer dem!!
tomba
Du borde skaffa en lo för så stora skadedjur laugh.gif laugh.gif laugh.gif
guns
något att tänka på! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon