|
fruberglund
27-10-2004, 09:22
Har hittat en riktig favoritsida med rosförsäljning och här kommer jag absolut handla nästa år  Hittade direkt en superfin ros men tyvärr är den bara härdig till zon 3 Rhapsody in Blue
fruberglund
27-10-2004, 09:40
Aaarrrrrrggggggghhhhh, alla rosor jag gillar går bara till zon 3 Har ni några förslag? Vill ha rosor som går till zon 4, ska helst ej behöva täckas, vill ha så lite jobb som möjligt. Helst också såna man beskär ner helt eller som inte behöver beskäras speciellt mycket, typ klängrosor. Helst inte rosa eftersom jag HATAR rosa, okej då, men då ska den vara riktigt fin. Skulle vilja ha exempel på både klängrosor som kan klättra på staket och rosor jag kan ha som buskage  Har ni några tips så tar jag tacksamt emot dem, kommer gå igenom hela listan på rosenposten men det tar ju ett tag, nu har jag och göra hela vintern
Magnolia
27-10-2004, 09:59
Var är denna sida? Som du vet är jag på rosjakt...
Hej! Vad synd att du inte gillar rosa rosor, för annars är ju så vitt jag vet de flesta rosor ur albagruppen härdiga. Många av dem är rosa, men finns många vackra vita också. De är ofta högvuxna och växer sig ännu högre spaljerade. Blommar bara en gång - men fantastiskt doftande. Unn PS till alla som kikar in på rosenposten - glöm inte att skruva upp ljudet på datorn - högt...Luta er tillbaks och insup Sommaren
kerstin z5-6
27-10-2004, 10:42
Här finns rosenpostenpostorder -frakt 85 eller var det 95 spänn oavsett mängd rosor -rek -men blir dyrt,= man köper mkt :)Magnolia varnas  Berglund  har två val : Utgå från dina z 3 ställen i trädgården -(en trädgård innehåller minst tre zoner ).. (varav någon är lägre än din officiella zon ) Och köp de z 3 rosor du vill ha -men bor du över z2 ska du nog räkna med att du altid måste kupa dem alt 2 -Har du tittat i mina rosalbum ? Det finns röda, enkla .fyllda ,Magenta gula klättrare för högre zoner - Album Kanadensiska Bland de lägre finns alla färger från gul över aprikos till vit och röd-alla remonterar ingen behöver så mkt pyssel i z4 Glöm inte galllicorna tjejer -de är oumbärliga-rosalbum tex Belle de Crezy  eller Duchesse de Bucceleaugh Duchesse de B
Caprice
27-10-2004, 12:07
Fru Berglund, du behöver ju inte hålla så där stenhårt på zon 3... Du vet väl att zoner är till för att knäckas...?  Står det zon 3, men du bor i zon 4 är det klart du ska försöka! Det handlar väldigt mycket om VAR på din tomt du planterar rosen... Plantera den lite skyddat, så går det säkert bra! Här har du en riktig pärla, som gjord till dej:  White Grootendorst, härdig i zon 7..!! En vit pärla till:  Jeanne dArc, härdig zon 6... Astrid Lindgren, blommar hos mej nu..  Härdig i zon 4.. Dolly, härdig i zon 4...:  En vacker, röd långblommande:  Europeana, härdig zon 5... En riktigt härlig färgklick är Rumba:  Blommar länge och mycket, härdig i zon 4... Vill du ha en vit klättrare har du:  White New Dawn (OBS namnet), blir även den ca 3 meter och härdig i zon 5... Eller du kanske vill ha en röd klättrare...?  Heidelberg, härdig zon 4, blir ca 2 meter, tar sig snabbt... min blommade samma år jag planterade den... Det finns mycket rosor åt dig med, det gäller bara att hitta dem... Och det finns mycket mer om du vågar tänja på zongränserna... Caprice (som gillar rosor...)
Så många fina rosor du har, tittade i ditt album. Vi rostokar blir fler Har beställt av Rosenposten i höst, frakten blev 107 kr Och det blev 2 st Rumba som du hade på bild och många fler. Det här med att knäcka zoner det skriver alla om, men jag har bara dåliga erfarenheter från min trädgård, köper zon 4 rosor som lägsta zon, det fugerar utmärkt med gammaldags rosor, men floribunda/polyantha gruppen dom fryser bort även zon 4 rosor, det tar max 5 år sedan får man byta. Clair Renaisssance är undantaget. Omgiven av stora kalla fält, så ibland tror jag det är zon 5. Därav alla mina Kanadarosor.
kerstin z5-6
27-10-2004, 13:59
Nej vad synd Kajsa -har du prövat nån rotäkta klenis ? Kanske går de bättre Annars vet jag att jag läst att ympen kan förtvina inom 5 år -den slutar ge näring ? Det har även förts en sådan diskussion på ett annat rosforum Ett sätt är att plantera dessa rosor extra extra djupt o hoppas på egna rötter som kan bildas över ympstället . I o fs hindrar ju detta inte att rosen fryser ner till marken -men den återkommer ju . Vi får flytta till skåne Kajsa  Enligt LÅG överlever inte polyanta (eller ens vanliga rosor som busk gallica och albor )i z 3-4-5-6-7 överhuvudtaget !utan vintertäckning! Kupning + Granris tex Det ska alltså vara endast i z1-2 man ska slippa kupa och ha sig ... Blåsig tomt gör naturligtvis mycket för att försämra zonen för rosodling ..
Blomstergården i Uddevalla säljer bara rotäkta rosor, men i höst fick hon inte in några på grund av sommarens väder, har tänkt beställa flera ggr. Jovisst, man ska kanske byta efterhand till rotäkta, men det finns då begränsat med sorter.
kerstin z5-6
27-10-2004, 19:48
Ja , man får göra egna i stället ,men Löta har en hel del ...
Christina i Taxinge~
27-10-2004, 21:23
Kerstin, va säger du?! Har Löta rotäkta? Det visste jag inte....ja, Balsgårdarna förstås, men inga fler. Det låter ju för bra att vara sant
kerstin z5-6
27-10-2004, 21:29
Ja tex men i mailet jag fick fr Göte lovar han -de flesta egna vi har är antigen rotäkta eller ympande på härdigare osv .. trodde det fanns en hel del där ??
Christina i Taxinge~
27-10-2004, 21:36
Hmmmm.......jag har aldrig sett några rotäkta där
kerstin z5-6
27-10-2004, 21:38
hmmpp  ja då är det bara att ni tar bilen till Lepplax då och Blomkvists plantskola
fruberglund
27-10-2004, 23:17
Tack för alla tips, ska kolla vidare på det här. Har köpt Ingrid Bergman i år och den ska tydligen bara gå till zon 3, vi får väl se hur den klarar sig, om den klarar sig bra kanske jag försöker med ett par till  Hittade en honungsros jag gillade skarpt, går till zon 5 så den får det bli i alla fall 
kerstin z5-6
27-10-2004, 23:46
Den är fin men har för kort blommningstid o för små blommor -så den avvaktar jag med ett tag ,,,
fruberglund
28-10-2004, 00:41
Kerstin - fastnade för den här rosen på din sida men det står inget namn. Vad heter den? Eller är det den som heter "Nuits de young"? Den var superfin!
kerstin z5-6
28-10-2004, 10:41
Det där är slutstadiet på Duchesse de Buccleaugh , samma färger har tex Nuits de young-fast den är ännu mörkare , Har dessa mfl mörkt lila /vinröda gallicor med enbart vita rosor /som Louis Bugnet mfl-den rabatten är jag faktiskt väldigt nöjd med Ska märka upp den bättre i album -jag har flyttat runt lite ..
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-10-2004, 00:46) Den är fin men har för kort blommningstid o för små blommor -så den avvaktar jag med ett tag ,,, Jo men honungsrosen hybrida får ju nypon sedan. De är också små men många och söta! Jag tyckte inte om flockblomstriga rosor förr, men sedan gjorde Mozart entré och jag ändrade synsätt. Ändå trodde jag vid köpet att Mozarts blommor var mycket större. Numera tittar jag gärna på rosor som har små blommor... Just med rosor tycker jag man ändrar sig hela tiden!
Sommartorparn
28-10-2004, 15:52
kerstin z5-6
28-10-2004, 16:18
Nåja just den varianten de visar på RP vet jag inte ... hmmm ... Den där svarta duken är jordgubbsplast -jag avskyr den -ger tramsiga,fransiga plastband som fastnar i allt .... Fö skulle den planteringsmodellen nog inte ge några levande rosor i min zon Men det funkar kanske i mild zon Jo Cilla Mozart -det är en Heeelt annan sak  men smaken är olika tack o lov ...
fruberglund
29-10-2004, 20:00
Som ni vet är jag ju inte så förtjust i rosa blommor men den här var så underbar så den måste jag bara ha  Ni är då bra på att övertala   Tack Cilla för tipset och bilden
Jo, det är ju min Mozart, visst är den underbar
fruberglund
29-10-2004, 23:41
Jaha  Det var Cilla som hade skrivit inlägget så jag antog att det var hennes ros Ja, underbar är den i vilket fall som helst och den kommer på min önskelista direkt, har en lååååååång lista på rosenposten men först måste vi köpa mer tomt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|