kristerh
Har tänkt en del på typiskta beteenden som speciellt kvinnor/tjejer har för sig:
Varför har tex 90% av kvinnorna aldrig busskortet framme när bussen kommer? det skall alltid rotas i väskor! kan man inte förbereda sig och ha busskortet i handen eller tillgängligt i fickan wink.gif har aldrig sett detta beteende hos killar/män.

Varför stannar alltid kvinnor gärna äldre precis nedanför rulltrappan i varuhus och börjar prata? det blir krockar för oss som kommer bakom direkt
oxså typiskt kvinnligt!

Varför kan inte en del kvinnor gå med någon kompis och prata samtidigt?
jag har märkt att ju intensivare de pratas desto saktare gås det, för att tillslut helt stå stilla wink.gif

Det finns säkert typiskt manliga beteenden men jag kommer inte på några wink.gif

Kan ni några beteenden manligt/kvinnligt
krister
*Laika*
Varför tror karlarna att vi kvinnor är helt tokiga o sitter o pratar med en tyst telefonlur?? unsure.gif Det slår aldrig fel, dom kan ha varit tysta hela kvällen, men sitter man i telefonen så är det som om dom tycker synd om oss som måste snacka i tomma luften. DÅ kan dom minsann prata själva, o svar vill dom ha på sina frågor, just när man är upptagen i telefon.
Varför kan dom flesta män inte stänga toalettlocket efter sig? Och även ta ner sittringen för den delen?
Mvh. Laika
Gossen Ruda
Jaha, skall det hackas på varandra nu? Beträffande toasitsen så undrar jag varför den skall fällas ned över huvud taget? Nästa användare måste ju lyfta upp den då! Beträffande sittringen så fäller jag aldrig upp den, det går att sitta och pinka också. Slipper man riskera att munstycket är felinställt.
Blomstertanten
Jag är tydligen inte alls så kvinnlig som jag trodde ! Inget av kristerhs påståenden stämmer in på mej !
Jag kanske är en man utan att veta om det ! unsure.gif
Det vill jag absolut inte vara ! tongue.gif
CITAT
Varför kan dom flesta män inte stänga toalettlocket efter sig? Och även ta ner sittringen för den delen?
Tänk att va en sån !! wacko.gif Hu, så hemskt !
CITAT
Jaha, skall det hackas på varandra nu? Beträffande toasitsen så undrar jag varför den skall fällas ned över huvud taget? Nästa användare måste ju lyfta upp den då! Beträffande sittringen så fäller jag aldrig upp den, det går att sitta och pinka också. Slipper man riskera att munstycket är felinställt.

Min son hade svårt att lära sej att fälla ner locket, men när hans kattunge ramlat ner tillräckligt många gånger så lärde han sej ! tongue.gif
Vilket munstycke Ruda ? Kan jag få en förklaring ? unsure.gif
amaira
CITAT
Ni har väl sett ändringen på toaletten? (haha, vad rolig amaira är då! huh.gif )

CITAT
Vilket munstycke Ruda ?

Efter att ha läst tillräckligt många inlägg av Ruda, så misstänker jag starkt att jag inte behöver veta vilket "munstycke" tongue.gif

Och så, det mest upprörande av allt:

CITAT
Varför har tex 90% av kvinnorna aldrig busskortet framme när bussen kommer? det skall alltid rotas i väskor! kan man inte förbereda sig och ha busskortet i handen eller tillgängligt i fickan  har aldrig sett detta beteende hos killar/män.

Huvvaliga, visst är det HEMSKT!!!

Nä, inte bryr jag mig om vilket kön, det är HANDLINGEN, tänk att inte ha busskortet i beredskap när man kliver på bussen.
Huh, sånt ger mig mardrömmar!

*Tramsar amaira, som gammal busschaufför...*
Blomstertanten
CITAT (amaira @ 27-10-2004, 11:25)
CITAT
Vilket munstycke Ruda ?

Efter att ha läst tillräckligt många inlägg av Ruda, så misstänker jag starkt att jag inte behöver veta vilket "munstycke" tongue.gif

CITAT
Varför har tex 90% av kvinnorna aldrig busskortet framme när bussen kommer? det skall alltid rotas i väskor! kan man inte förbereda sig och ha busskortet i handen eller tillgängligt i fickan  har aldrig sett detta beteende hos killar/män.

Nä, inte bryr jag mig om vilket kön, det är HANDLINGEN, tänk att inte ha busskortet i beredskap när man kliver på bussen.

Jag kopplar visst lite långsamt i dag ! sleep.gif Men jag kom på vilket munstycke innan jag läste amairas inlägg ! *Försäkrar *
unsure.gif Men jag hade ingen aning om att det gick att ställa in ! smile.gif
Eller är det en speciell modell ? unsure.gif

Jag tar alltid upp busskortet i god tid innan bussen kommer ! *Lovar och svär*
kristerh
[

CITAT

En bagatell egentligen, men det var inte fråga om att bli upprörd eller inte det var manligt/kvinnligt beteende jag var ute efter wacko.gif
Fast det är inte så kul om man väntar på att få kliva på bussen om det ösregnar ute wink.gif speciellt inte om någon står framme och blockerar passagen genom att rota igenom alla tre handväskor efter busskort eller plånbok wink.gif
krister
renate
CITAT (kristerh @ 27-10-2004, 12:01)
[

CITAT

En bagatell egentligen, men det var inte fråga om att bli upprörd eller inte det var manligt/kvinnligt beteende jag var ute efter wacko.gif
Fast det är inte så kul om man väntar på att få kliva på bussen om det ösregnar ute wink.gif speciellt inte om någon står framme och blockerar passagen genom att rota igenom alla tre handväskor efter busskort eller plånbok wink.gif
krister

Inget stämde på mig heller.
Har alltid busskortet framme,star aldrig upp nere vid rulltrappan och prata,då stanna ja hela trafiken.Jag vet att det var inte elakt menad. laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif
amaira
CITAT
men det var inte fråga om att bli upprörd eller inte

För att förtydliga - så har (i alla fall) inte jag blivit upprörd sleep.gif jag gillar att tramsa = "fåna mig", spela pajas, göra teater... blablabla unsure.gif rolleyes.gif tongue.gif wub.gif blink.gif

/amaira igen... wub.gif
nilla
CITAT
speciellt inte om någon står framme och blockerar passagen genom att rota igenom alla tre handväskor efter busskort eller plånbok

Det kanske inte är så himla lätta att hitta om man har tre handväskor? Kanske är det snarare så att det handlar om hur många handväskor man har och inte om man är man eller kvinna? tongue.gif

Gunilla - som faktiskt inte känner igen någon av dina exempel, tycker t.ex att ju intensivare samtal desto snabbare blir gångtempot!
Ina
Hehe.. felinställt munstycke... wink.gif
På mitt gamla jobb var det lite problem med att få besökarna att lämna toan i samma skick som dom fann den... En av mina kollegor satte då upp ett papper med föjande vers..

Vem är du din attan som pinkar breve'?
Är ögat ditt blint eller snoppen din sne'?
Ställ dej på knä och lägg den på kant...
Då strilar strålen i vattnet galant!

Den blev nerriven ganska omgående, någon klarade inte av kritiken. Det var inte så konstigt, det var rätt sköra människor som kom dit, men jag gillade versen rätt skarpt... wink.gif

Bussproblemet - känner inte igen mej i det där att kvinnor ska ta fram kortet framme hos chauffören... fast... det kan kanske bero på att jag också är gammal busschaufför. biggrin.gif
Det som irriterar mej mest är när folk ska betala kontant. Att fippla efter ett kort går ofta fortare än att stå och diskutera med föraren om priser och om man kan betala ända till Ulricehamn fast man ska byta buss i Borås och liknande spörsmål. Det finns en speciell inrättning för det - Tidpunkten!!!
Män och kvinnor är lika goda kålsupare på den förbindelsen jag brukar ta...

Sen det där med att stanna och prata vid rulltrappans fot, det kan jag nog tänka mej en rimlig förklarning på. Att stanna till när man möts är att visa den andra människan att man har uppmärksammat henne/honom - en enkel artighetsgest. Att det blir vid rulltrappan beror på att det är där man ofta möts om man är på ett stort varuhus, det är lite av en uppsamlingsplats...

Hmmm... det där med att stanna för att prata. Min egen erfarenhet är att det ofta sker när man ska skiljas åt, jag ska till bussen och min vän ska vidare till en affär. Vi vill inte sluta prata för det var längesedan vi sågs och vi vet båda två att vi MÅSTE vidare - samtalet blir intensivare och vi stannar till slut. Så i min värld är det intensiva samtalet och nedsaktandet båda två följden av något - det ena är inte det andras orsak... smile.gif

Slutfunderat för en stund... biggrin.gif
Mucho
Det finns säkert många beteenden som är typiskt manliga/kvinnliga.

Själv hittar jag massor av exempel på manliga beteenden som t ex Män KAN INTE leta. Sen skrattar jag gott åt reklamen för ett naturmedel:- Kvinnor snackar om att föda barn tongue.gif .
Det är lite svårare att hitta de typiskt kvinnliga, kanske för att de faller sig helt naturliga för mig som just kvinna.
Sulawesii
Min älsking och jag lyssnade på första Venus- och- Mars-bokbandet tillsammans, men det var så mycket som var tvärtom, så vi la´ner.
kerstin z5-6
Det som är intressant är inte skillnaderna mellan män och kvinnor utan vad som vi har gemensamt
Det andra som är minst lika intressant är varför-om vi nu har rätt så mycket gemensamt som människor ,(Vilket jag anser) ändå har så olika förutsättningar när det gäller saker som lön , tillgång på sjukvård , anpassade läkemedel osv osv osv

Vill du ha en psykologisk /medicinsk sk förklaring till det du tar upp krister så anses kvinnor generellt vara mer styrda av vä hjärnhalva-helheten och män av höger -delarna

Det är därför vi undrar hur pelargonerna ska klara sig ?-när mannen ska bygga garage, och visar ritningarna ..-
svar: Garaget kommer att skugga köksfönstret blink.gif
gammelnalle
Viva la differance......

(med reservation för felstavning...)
cic
CITAT (gammelnalle @ 27-10-2004, 22:08)
Viva la differance......

(med reservation för felstavning...)

Och då även inom grupperna.. Gillar också att vi ALLA ÄR OLIKA. Blir liksom roligare då.

Jag fipplar aldrig med busskort. Jag cyklar! laugh.gif
lolo
En typiskt manlig grej måste väl ändå vara sportsnacket, ni vet då det spelas ishockey och fotboll och då det ska analyseras varenda liten detalj. "Vad tyckte du om målet"? "F-n, vad Berra var bra ikväll" "Den där dj-a tränarn borde sparkas" osv osv. Svordomarna kanske utesluts ibland, men innehållet känns väl igen? laugh.gif laugh.gif Det finns väl ingenting annat som engagerar karlarna så mycket som just fotboll och ishockey? laugh.gif rolleyes.gif /Ann-Louise (som faktiskt gärna ser ishockey live tongue.gif )
Betty
CITAT (kristerh @ 27-10-2004, 10:26)
Det finns säkert typiskt manliga beteenden men jag kommer inte på några  wink.gif

Kan ni några beteenden manligt/kvinnligt?

Vad mannen verkligen menar 1.

Vad mannen verkligen menar 2.

Avslöjande statistik om både män och kvinnor.

biggrin.gifHan & Hon - Skrattnet
Iza
Manlig logik brukar jag kalla det, när jag får svar som det här: " Mamma det är ingen idé att du tvättar mina jeans de blir ändå smutsiga igen". blink.gif Det är typiskt manligt.
Däremot att tvätta crossen före träning eller bilen när det är lerigt det är OK.
kristerh
CITAT (Betty @ 28-10-2004, 01:40)
[Kan ni några beteenden manligt/kvinnligt?

Vad mannen verkligen menar 1.

Vad mannen verkligen menar 2.

Avslöjande statistik om både män och kvinnor.

biggrin.gifHan & Hon - Skrattnet

laugh.gif laugh.gif laugh.gif speciellt länken "hon och han"
krister
Bettson
Det här sista om han och hon kan jag känna igen. Egentligen så tror jag mycket av manliga och kvinnliga beteenden beror på skillnaden i manligt och kvinnligt språk. Orden betyder olika helt enkelt.

Det kan illustreras av följande sanna historia från min ungdom angående ett par goda vänner till mig.

Efter fyra barn så tyckte mannen i fråga att äktenskapet skulle behöva en liten injektion. Han hade fått ett tips av en kompis att köpa lite snygga sexiga underkläder till sin fru. Det hade gjort susen för kompisen i alla fall.

Jag avrådde honom på det bestämdaste. Köper du precis rätt grejor så har du pluspoäng så det viner om det, men köper du fel vilket jag bedömde chansen till 95% så ligger du risigt till sa jag.

Han undrade hur jag menade och han fick en väldigt ingående förklaring och den behövde han gudbevars. Underkläder är väldigt intimt för tjejer/damer/kvinnor. Köper du något du uppfattar som sexigt och hon tycker det är slampigt så ligger du risigt till. Köper du något som hon uppfattar som tantigt så kommer hon att sitta och gråta över att du inte uppfattar henne som sexig då ligger du änuu sämre till. Alltså har du stora chanser att göra bort dig, köp parfym i stället.

Inte kunde min gode vän ta ett råd inte, så han knallar iväg till en affär för att köpa något snyggt under till sin fru. Någon liten draksådd hade jag lyckats lägga i hans öra för han ringer till mig från affären och frågar lite på modeller. Jag ber att få prata med expediten och förklarar för henne ungefär vad jag tror skulle falla mottagaren på läppen.

Det var tur det. Men ändå, nästa gång jag besöker mina goda vänner så är mannen ute och frun sitter vid köksbordet och gråter. Upprörd och arg över sin present från sin man. Jag kände mig lite medskyldig och talade inte om att jag på något sätt kände till det hela. Bad henne visa vad han hade köpt. Det var en alldeles jättesnyggg BH och trosa. Det var inte modellen som var felet. Det var storleken. Trosan var storlek 36 och behån var ungefär 75D. Efter att för ett par månader sedan ha fött sitt fjärde barn så behöver jag kanske inte nämna att det absolut inte var hennes storlek. Hon grät så tårarna sprutade och sa: han tycker jag är fet och behöver banta, varför skulle han annars köpa den här storleken osv.

Det var ju en utveckling jag inte hade tänkt mig. Nog sjutton trodde jag att karlen hade koll på vilken storlek hans hustru hade på kläder( något jag lärt mig senare i livet att äkta män sällan har).

Nåväl hustrun slängde sina underkläder och jag fiskade i smyg upp dem ur papperkorgen. Tog mannen i upptuktelse och svor lite över att han inte tagit reda på sin hustrus storlek. Ro hit kvittot sa jag så skall vi försöka rädda situationen.

Så ringer jag till affären som sålt grejorna och gör upp med en äldre expedit precis vad hon skall säga när vi kommer för att byta underkläderna.

Jag lurar iväg frun på shoppingrunda och så släpar jag iväg henne till underklädesaffären och säger att nu skall vi byta, punkt slut.

Motvilligt låter frun sig släpas med in i affären jag letar rätt på den expedit jag kontaktat i förväg. Efter vår överensskomna signal så säger expediten:

Jaha, behöver du byta storlek. Ja din man visste inte riktigt vad du hade för storlek så jag bad honom beskriva hur du så ut. Han såg alldelels lyrisk ut och måttade med händerna så jag trodde absolut att storleken var den rätta.

underkläderna byttes till samma modell men rätt storlek och hustrun spann som en katt på vägen hem. Husfriden återställdes. Men mannen fick en lapp av mig att lgga i plånboken om hustruns storlek. Dessutom ett besked om att ifall han ställde till det på det här sättet en gång till så fick han banne mig reda upp det själv.

Nog är det skillnad på kvinnor och män alltid, inte enbart på ritningen

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Christoffer
Jag har nyligen fått veta att flickbebisar i alla fall har bättre känsla i fingertopparna än pojkbebisar.
CarinaA
Snygg räddning, Bettsson!! laugh.gif
Caprice
Bettson, laugh.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Caprice
Håkan
CITAT (Blomstertanten @ 27-10-2004, 10:45)
Jag är tydligen inte alls så kvinnlig som jag trodde ! Inget av kristerhs påståenden stämmer in på mej !
Jag kanske är en man utan att veta om det ! unsure.gif
Det vill jag absolut inte vara ! tongue.gif
CITAT

Tänk att va en sån !! wacko.gif Hu, så hemskt !
CITAT
Min son hade svårt att lära sej att fälla ner locket, men när hans kattunge ramlat ner tillräckligt många gånger så lärde han sej ! tongue.gif
Vilket munstycke Ruda ? Kan jag få en förklaring ? unsure.gif

Utan kvinnors simultanförmåga skulle vi män nog stå oss slätt, att alltid hänga dom där klädbyltena som väller ur den där maskinen i tvättstugan samtidigt som hon håller rätt på alla tider och annat smått o gott i hemmet.
Helt utan baktanke så tycker jag att alla kvinnor gör ett jättejobb, ofta sånt som vi män, som bara kan utföra endast en sak i taget står helt förundrade till.
Här är toorna mitt mitt jobb och min son och jag ser det som en självklarhet att sitta på toan (då kan man läsa 1 tidning)

rolleyes.gif
*Håkan
cic
Två frågar till alla beivrare av uppfattningen att det finns manliga och kvinnliga egenskaper:

Hur är det med oss som det inte alltid stämmer in på? Är vi "mindre" män resp. kvinnor?

Är dessa egenskaper universella, eller finns det kulturella skillnander? (Tex. att det som är "manligt" i Sverige också betraktas som "manligt" i Japan, Chile, Kenya..) Om egenskaperna INTE är universella, hur ska man då hålla reda på vad som är kulturellt/socialt inlärt och vad som är biologiskt?
pejori
jag tror att det är stor skillnad beroende på kultur smile.gif smile.gif
I början på maj, skulle jag och min dotter åka upp till södertälje från göteborg för att hämta min nyköpte valp.
visste när vi åkte att jag hade ett däck som inte höll riktigt tätt.
när vi kom till huskvarna hade vi kollat och fyllt på luft så många gånger, att vi bestämde att byta däck.
sagt och gjort. vi körde in på ett rastställe och jag började med jobbet, samtidigt som det kom en turistbuss med troligtvis afrikanska män. (kan ha varit affärsmän)
dom klev av bussen och ställde sig att blåstirra på mej med gapande munnar. efter en stund sa dom något till sin guide och pekade på mej som höll på att dra fast muttrarne.
guiden flinade och sa på engelska, att sånt gör kvinnor själva i Sverige.
så visst är det skillnad
*Stintan*
Jag brukar inte dra upp gamla trådar men jag hittade den här roliga tråden när jag letade efter en annan tråd där vi ganska nyligen bl.a. talade om varför så många karlar inte vill sitta ner på toa.

Svaret kom till mej i ett mail igår.
[attachment=16610:sitt_på_toa.jpg]
Anma
CITAT (Stintan43 @ 12-04-2008, 16:24) *
Jag brukar inte dra upp gamla trådar men jag hittade den här roliga tråden när jag letade efter en annan tråd där vi ganska nyligen bl.a. talade om varför så många karlar inte vill sitta ner på toa.

Svaret kom till mej i ett mail igår.
[attachment=16610:sitt_på_toa.jpg]

fear.gif rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon