Full version: Tips till nybörjare?
saramyren
Hej på er!
Jag har nyss blivit med trädgård och tycker att det är jätteroligt!
Problemet är bara att jag inte vet nånting om trädgårdsskötsel - all min visdom hitills har jag skaffat på odla.nu smile.gif

Jag har en hallonbuske som är full med hallon för andra gången i år (först i juli och sedan igen från september), är det någon som kan tipsa om vad den kan tänkas heta? Jag har tittat på http://www.odla.nu/artiklar/hallon.shtml men inte blivit klokare.

Behandlar man denna typ av hallonbuskar på samma sätt som "vanliga" hallon när det gäller beskärning etc (jag bor i zon 1)?

Det är för övrigt härligt att ha färska hallon till frukost i oktober!

Kan någon tipsa om en bra bok för nybörjare i trädgården?
Tack på förnhand!

Mvh Sara
Yin o Yang
Ett säkert tips är alltid att söka i Forumet smile.gif . Där har bl a frågan om böcker för nybörjare varit uppe
Betty
Hej och välkommen hit Sara!
Marianne menar alltså att du kan använda forumets Sökfunktion Frågan om boktips har varit uppe flera gånger, som sagt. smile.gif
Caprice
En av de allra bästa böckerna tycker jag är
Din Trädgård, av Karin Berglund!
Otroligt mycket och bra information!

Du hittar den här, till det facila priset 196:-:
Din Trädgård

Den finns ännu billigare hos Ica Maxi, tror de tar 159:- för den.
Köp den!

Sen ska du självklart prenumerera på en bra trädgårdstidning...
Själv tycker jag Allt om Trädgård är bäst.... Näst bäst är nog Allers Trädgård...

Caprice
Ciczi
Hej Sara, och välkommen hit förresten!

Jag gillar boken "Bonniers stora bok om Din trädgård" Karin Berglund är huvudredaktör. Jag tycker som så att böcker är inte allt och det bästa är egentligen att prova sig fram. Fast under vintermånaderna är det skönt att gosa upp sig i ett hörn under en filt och ta fram ljuvliga böcker på trädgårdsprakten och bara drömma och fantisera om nästa sommar.... wub.gif

Ciczi
kerstin z5-6
Välkommen hit -
Sen lär du kanske vilja ha en uppslagsbok
Då är Botanica bra , eller Garden plants A-Z av RHS
mer än 6000 bilder på trädgårdsväxter
saramyren
Tack alla ni som tipsade om böcker och hälsade mig välkommen smile.gif
Nu ska jag ut och köpa min första trädgårdsbok - kanske hittar jag t.o.m. svar på mina "hallonfrågor" i den!

Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon