Orchid
Jag läste nyligen här på forumet att det visst inte är bambuskott, utan dracena. Min har jag haft i vatten, och bladen har slagit ut och varit fina.
Men nu har själva "pinnen" börjat gulna.. och jag fattar inte varför.

Här ser ni den
*Laika*
Men...... sad.gif den ser lite lessen ut! Jag har haft min a i vatten flera år, o det enda som är att det på vissa blad allra ytterst är lite brunt o torrt. Men att själva stammen skrumpnar sådär sad.gif inte kul. Om det skulle hända på mina, så skulle jag nog avlägsna den dåliga delen (o hoppas att det inte sprider sig). Jag håller tummarna för dig.
Mvh. Laika
Orchid
Men, om jag avlägsnar den skrumpna delen då ryker bladen med också sad.gif
Ska man byta vattnet från tid till tid eller? För det har jag iaf aldrig gjort.
Ja, jag kanske får ta o klippa bort den skruttiga biten trots allt..
dragonbeauty
Hehe bambuskott är ju sånt man äter... Bambu kallas växten för i butik, men det är egentligen en dracena, helt rätt.
Vi hade en på jobbet som gulnade i stammen, men det var av vattenbrist, och du har ju vattnat din...
Emser
Ett tips kan vara att inte kapa i det gröna delen såvida man inte har vax hemma eftersom snittytan inte torkar upp hos denna art! Utan blöder/vattnas ihjäl annars!!!!!
LillaTiger
Jasså, jag klippte av mina för att de började bli så långa. det fungerade bra. Jag har mina planterade i jord, så de blöder inte lika mycke som när man har dem direkt i vatten, utan torkade fint i toppen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon