Ina
Nu är det gjort! Ja har problem med att vänta med vitlökssättningen till det är lagom dags.. vill börja med det i augusti - VILL, VILL, VILL! smile.gif

Satte några luftlökar i samma pallkrage - dom borde väl kunna samsas med vitlöken tycker jag. Tidigare stod det luftlök i en rabatt, men där har myntorna tagit över så jag skaffade ny luftlök och hoppas på att pallkragen är ett bättre ställe att ha den på.
lotta_
Jag satte min vitlök för 1½ vecka sedan. Då hade det hunnit frysa till så att jag fick hacka mig ner i jorden. När allt var klart och jag kom in i köket igen så kom jag på att jag vänt klyftorna fel väg.sad.gif Eftersom jag inte vet om det har någon betydelse så gick jag ut igen, grävde upp vitlöksklyftorna och vände dem rätt väg. tongue.gif Vi får väl se om det blir några lökar till sommaren. wub.gif Efter det har vi haft varmt och regn och idag skiner solen så skönt.
Ina
Jadu... undrar hur stor betydelse det har att man vänder klyftorna "rätt"? biggrin.gif

Mina tvivel är nog snarare på om jag satt klyftorna för tätt... wink.gif
KURT
CITAT (lotta_ @ 27-10-2004, 14:59)
Jag satte min vitlök för 1½ vecka sedan. Då hade det hunnit frysa till så att jag fick hacka mig ner i jorden. När allt var klart och jag kom in i köket igen så kom jag på att jag vänt klyftorna fel väg.sad.gif Eftersom jag inte vet om det har någon betydelse så gick jag ut igen, grävde upp vitlöksklyftorna och vände dem rätt väg. tongue.gif Vi får väl se om det blir några lökar till sommaren. wub.gif Efter det har vi haft varmt och regn och idag skiner solen så skönt.

Vänder man dem "fel" så kanske de kommer upp 1-3 dagar seanre, längre bör det inte ta för dem att växa ca 2 cm.
lotta_
CITAT (KURT @ 27-10-2004, 15:14)
Vänder man dem "fel" så kanske de kommer upp 1-3 dagar seanre, längre bör det inte ta för dem att växa ca 2 cm.

laugh.gif laugh.gif men jag tog det säkra före det osäkra biggrin.gif biggrin.gif
humla
Har också satt mina klyftor nu! smile.gif Jag tror det var runt 40 st, spridda i en stor pallkrage + en liten. Undrar också om det blev för tätt? Kändes OK, men jag vet inte hur stora lökar man kan räkna med...
Tesa
Har också gjort....äääälskar vitlök wub.gif
Yin o Yang
CITAT (Ina @ 27-10-2004, 14:08)
Mina tvivel är nog snarare på om jag satt klyftorna för tätt... wink.gif

På en liten lapp som satt på vitlöken jag fick från en kompis wub.gif här på Forumet stod att de skulle sättas ca 5 cm djupt och med 15 cm mellanrum. Nu i helgen, när jag äntligen fick ordning på min pallkrage smile.gif , petade jag ner vitlöksklyftorna enligt de anvisningarna. Måtte det vara rätt unsure.gif
Susanne i Linköping
Precis så gjorde jag och det funkade bra! smile.gif
bj_orn
Ska också springa ut och sätta några vitlökar för skojs skulle i lådorna när solen har kommit upp en bit till. Tackar för ett roligt odlar tips som jag hade glömt bort :)
Lene i Fredrikstad (Norge)
Jeg pleide å sette hvitløk på høsten (før frosten), puttet dem ned i jorda så langt fingrene rekker. Men nå behøver jeg ikke lenger. rolleyes.gif . De jeg satte for noe år siden har overlevd vinter etter vinter og jeg glemmer dem jo...(!) Når de blir stående utover høsten og vinteren, så deler de seg i kløfter og neste vår kommer det opp en hel tue, da tar jeg dem opp og setter dem ned i en pen rad i bedet.
Sånn fortsetter det år for år.
Men ett år døde de på vinteren, de råtnet opp. Da satte jeg nye hvitløkskløfter tidlig på våren og de ble ferdige til å høstes sent på høsten (november).
Ingrid på Västkusten
Ja fast de blir så småååå så småååå de i tuvan. Fördelen med att använda namnat utsäde och skörda det man sätter är att man slipepr sjukdomar och så gör man faktiskt en egen selektion- de största hela tiden. Med tiden blir faktiskt lökarna större och större :-D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon