Katti med torpet
Jag blev glad när jag såg att det kommit en artikel om Gladiolus eftersom jag står i begrepp att försöka fröså Gladiolus Imbricatus. Dvs Rysk Sabellilja.
Till min besvikelse stod den inte omnämd alls, allra minst bland de som beskrevs som härdiga.
Enligt andra källor skall den ju vara härdig en bit norrut och därför blir jag nu lite osäker. Hur är det egentligen, är det någon som har erfarenhet av denna växt. Frösådd eller som planta.
Åsa, mälardalen zon 2
I Impectas katalog står det att den är härdig till zon 5-6 men impecta brukar ibland vara något mer optimiska än andra källor så jag brukar dra bort någon zon från Impectas zonangivelser för att vara på den säkra sidan = i detta fall borde det vara härdig till zon 4-5. Men det är alltid svårt att veta exakt hur högt upp växter som vissnar ner på vintern går att odla, en del sorter som kan ha jättejobbigt att övervintra i södra sverige kan övervintra fint längre norrut när de får ett tjockt snötäcke över sig på vintern.
kerstin z5-6
Gladiolus Imbricatus kan du ha i z 5-6
har bara erfarenhet av köpt inte frösådd,men det torde väl inte spela så stor roll tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon