En fråga:
Går det att - på ett enkelt sätt - omvandla ett toa-avlopp till ett duschavlopp? Hur bär man sig åt och är det olämpligt?
Caprice
27-10-2004, 17:09
Först och främst:
Är det kommunalt eller eget avlopp...?
Caprice
Kommunalt!
Jag vet inte om det finns svar här på just din fråga men på den här siten
http://www.byggahus.sefinns en hel del bra grejor och ett forum som är nästan lika bra som Odlas
Kolla med en rörmåkare.
gammelnalle
27-10-2004, 21:06
vari består problemet???
Tv'ärt om går inte. Men här handlar det om ett vattenlås som måste få plats...
En toa har normalt 110mm rör och en duch normalt 50mm Och förminskningar finns i vilken VVS eller byggvaruhus som helst.
MEN ett vattenlås bygger på HÖJDEN,så det går inte att dra ett 50mm rör direkt till en förminskning..
Men bygger man en duchkabin kan man ju höja upp den så pass mycket.
Finns ingen golvbrunn i närheten? I golvbrunnen finns nämligen vattenlås. Och man kan släppa duchvatten direkt i den.
((Kanske (tekniken går framåt) finns det små vattenlås som går att sänka in i ett 110mm rör... detta är jag osäker på...))
Problemet består väl mest i att jag inte vet hur det hela fungerar ännu, eftersom jag aldrig stött på den här situationen förut.
Vi måste alltså ha en tillfällig duschplats (alt.badplats), medan vi fixar ett riktigt badrum. Det finns 2 mindre toalettrum, varav vi tänkte göra om den ena till dusch temporärt.
Ingen golvbrunn finns.
Duschkabin hade vi tänkt oss så det går ju bra.
Det blir inte problem med lukt då? Stänger ett vattenlås ute lukt?
Vi var en gång spekulanter på ett hus där de satt igen en gammal toalett, men tydligen inte särskilt väl, för det stank i det rummet.
Vi vill ju inte att det ska lukta illa även fast lösningen vore temporär....
CITAT (Ti bee @ 27-10-2004, 23:12)
Det blir inte problem med lukt då? Stänger ett vattenlås ute lukt?
Vi var en gång spekulanter på ett hus där de satt igen en gammal toalett, men tydligen inte särskilt väl, för det stank i det rummet.
Vi vill ju inte att det ska lukta illa även fast lösningen vore temporär....
Ja, ni kommer att få problem med lukt. Vattenlås har till uppgift att förhindra dålig lukt.
Men om vattenlåset har till uppgift att förhindra dålig lukt - varför skulle vi då få problem om vi installerar ett? Tar det inte bort all lukt?
Jag har nog missuppfattat dig...
Om ni har vattenlås så slipper ni dålig lukt.
gammelnalle
28-10-2004, 08:46
precis: vattenlåset stänger ute (inne i avloppstanken,.....) stanken...
Om du tittar på ett avloppsnät ser du att alla avlopp går till samma stam: Badkar, dusch, toalett, disk, tvättställ ,golvbrunn osv.. Endast toaletten ansluts DIREKT på stammen. Alla de andra har ett vattenlån innan det går ner i stammen. (På tvättstället sitter det "en krökning" på röret= vattenlås) På toaletten finns vattenlåset direkt på toan.
björn
Hos
Rinkaby rör AB finns det mycket som rör rör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.