För någon vecka sedan när jag var inne på bokbörsen och kollade upp lite böcker, fick jag upp tre träffar på Anton Nilssons "Våra päron, plommon och körsbärssorter. Varenda gång jag har letat efter den tidigare så har jag inte fått upp en enda träff. Hur som helst, en bok var redan reserverad (typiskt, den befann sig ju i Malmö), nr 2 kostade 1500 kr *gulp* och den trejde 800 kr. Gissa vem som blixtsnabbt reserverade den sistnämnda!? Kunde inte låta den glida ur händerna ju, för som sagt var, särskilt lätt att få tag på den är det då inte. Enklare med äppleboken...
Idag kom då ÄNTLIGEN boken!! Så jag har saknat den! Finns inte precis mycket litteratur som berör just päron, plommon och körsbär. Tror rentav att jag inte har ett enda bra alternativ. Jo det är klart, det finns någon lyxig bok från...hmm..40-talet?...med läderpärmar, guldskrift och tjusiga färgbilder av olika frukter. Kostar "bara" omkring 6000kr och är ännu svårare att få fatt i...men det är inte riktigt samma sak om vi säger så.