Sommartorparn
Jag står här med 15 anonyma rosenbuskar som min syster (zon 3) har grävt upp ur sina rabatter. Jag antar att dessa är resterna av föregående husägares rabattrosor. Hos min syster har de inte blommat de senaste två åren. Nu tänkte jag ge dem ett nytt hem på min vildvuxna tomt i zon 1. Dom kan få buska ihop sig med den spirande syrenhäcken.

Frågan är vad det kan vara för slags rosor? Svårt att se så här års. Någon ser ut som en canina. Men inte alla. Några har betydligt längre och smalare blad än caninan. Jag är så nyfiken! Får väl gräva ned dom och vänta till sommaren......
sad.gif

Är det någon av er som vet vad man i allmänhet använder som rot till ympade rosor?
Unn
CITAT (Sommartorparn @ 28-10-2004, 09:28)
Är det någon av er som vet vad man i allmänhet använder som rot till ympade rosor?

Det där funderar jag också på ibland! Har läst att det oftast är rugosa, canina eller multiflora...(rugosa är nog inte så vanligt nu förtiden?). Tycker att det är lite märkligt att det inte anges vilket underlag som använts när man köper rosen på samma sätt som man anger ex. äpplens underlag, eftersom underlaget sägs påverka rosens kvalité en hel del.
Lena i Torslanda
Ja det vanligaste nu är väl canina och multiflora men det är ju gamla rosor du fått så underlaget kan ju var annat. Testa att plantera dem extra djupt så kanske du kan få dem att bryta egna rötter ovan ympen.
Lena i Torslanda
Läser nu att du tycker bladen ser ut dom R.canina, det borde ju innebära att rosen inte är ympad (eller också är det rotskott du ser). Har man verkligen haft 15 st sådan som rabattrosor ohmy.gif
Sommartorparn
CITAT (Lena i Torslanda @ 28-10-2004, 10:55)
Läser nu att du tycker bladen ser ut dom R.canina, det borde ju innebära att rosen inte är ympad (eller också är det rotskott du ser). Har man verkligen haft 15 st sådan som rabattrosor ohmy.gif

Missförstånd: Jag tror inte att den här damen har planterat canina i rabatterna. Jag tror snarare att hon har haft rabattrosor som sedan har frusit bort och vad som återstår är ympunderlaget. Tror du den andra sorten kan vara multiflora? Jag ska genast läsa mer om den rosen.
kerstin z5-6
Om det är 15 underlag du har ... tja -någon kan man ha men jag tycker du ska plantera dem lite avskilt vänta o se
En del är odlingsvärda men 15 canina kanske man inte vill ha ...
Canina multiflora och om de är gamla kan "Laxa" -numer ej tillåtet underlag ha används

R Canina ssp dumetorum eller R corymbifera eller R Dumetorum från år 1838, LÅG1 s174-175, har ibland tilläggsnamnet "Laxa" i Tyskland
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-10-2004, 12:26)
Om det är 15 underlag du har ... tja -någon kan man ha men jag tycker du ska plantera dem lite avskilt vänta o se

Just precis, det är troligtvis 15 ympunderlag jag har. smile.gif
Gratis och redan uppgrävda!

Men, det är åtminstone två olika sorter. Jag hoppas det kan vara fler. För vildrosor tycker jag om. Passar bra där jag försöka göra "naturtomt". Till exempel i ett vindskyddande buskage blandat med fläder, fågelbär, rönn och lite annat som jag gräver upp här och var. Fast, om det visar sig vara 15 identiskt lik caninor så gör jag mig nog av med några........ Vill gärna få plats med andra sorters vildrosor också. smile.gif
thomaswahlqvist
Jag har tre R. Glauca fina blad, den har visst använts som underlag förr i tiden.
Cilla
Roligt att följa dina intressanta planteringar Sommartorparn! Låter som det blir härliga vildmarker hos dig.

Vildrosor finns faktiskt att köpa på de ställen som också säljer kultiverade rosor (de som kerstin nämner, Rosenposten m fl). Här finns lite info om de svenska vilda rosorna + några fler:
http://www.juniper.se/cilla/vildrosor.htm
Sommartorparn
Tack Cilla jag har redan oberverat din vildrossida. Kommer att studera den noga i sommar när mina rosor förhoppningsvis visat vilka dom är. Jag såg att rosenposten säljer Canina. Jag kanske kan göra business med mina om jag tycker jag har för många.
laugh.gif

Apropå vildros. Vet du något om Rosa Agestris, om den går att få tag i någonstans? Den är nämd på din vildrossida och jag läste om den i virtuella floran. Förmodligen en mycket oansenlig ros med kort blomning, men eftersom den hörde hemma i det skånska jordbrukslandskapet innan stordriftens tid, så fick jag för mig att jag vill ha den ihop med pilevallen.
Cilla
Rosa Agrestis, det var väl skånska åkerrosen det. Om jag ville få tag i den skulle jag söka på de sydligare rospostorderfirmorna och maila dem, samt kontakta Naturskyddsföreningen i Skåne och några av de underbara ambitiösa trädgårdshandlarna ni har därnere.
Sommartorparn
Naturskyddsföreningen, jättebra idé! Vad jag kan se utifrån internet finns det ingen som har rosen i sitt officiella sortiment, men om man ringer och tjatar kanske dom kan skaffa.
Anna NV Uppsala
Jag tror att även Spek´s Improved har använts som ympunderlag. Och även Hollandica. De är sorter av Rosa x kamtschatica. De har lite avlånga blad tycker jag.
Spek´s Improved kan bli otroligt pampig med åren om den stammas upp. Ska försöka länka till en ljuvlig bild på AoTs forum (Noranettans album)

Spek´s Improved i Noranettans AoT-album

Vete katten hur detta fungerar, jag är inte riktigt hemma med tekniken här...

Men TÄNK om det är såna du har, Sommartorparn!
Cilla
Hej och välkommen Anna! ROLIGT att du har hittat hit!

Och roligt att rosfrågor diskuteras här... (säger jag som inte läser alla andra avdelningar på odla.nu men som har brinnande intresse att lära mig om rosor).
Sommartorparn
CITAT (Anna NV Uppsala @ 06-11-2004, 22:10)
Jag tror att även Spek´s Improved har använts som ympunderlag.

Wow, vilken häftig ros! Hoppas det är en sån jag har! Några av buskarna har lite avlångare blad, så man kan alltid hoppas.... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon