Jan af Lisö
28-10-2004, 08:40
Ni till våren går mitt Säfstaholmträd på sitt sjätte levnadsår hos mig. Då jag ser ingen nytta av ett stort träd med goda, dock icke lagringsbara äpplen, som dessutom många musterier vägrar att använda, så hade jag tänkt börja ympa i trädet.
Jag vill gärna ha en sort med växtsätt liknande Säfstaholm, så att trädet bibehåller ett vackert, estetiskt och symmetriskt utseende. En sort som ger goda äpplen vid någon annan årstid än Säfstaholm (gärna tidigare), är friska och härdiga i Stockholm (zon 2/3). Mina äpplen mognar under andra halvan av september.
Själv har jag funderat på James Grieve (som är härdig och god) men det måste väl finnas flera sorter. Är tacksam för alla tips och förslag.
Skall med åren ympa in flera sorter, men hade tänkt börja nu till våren.
Att göra ett symmetriskt träd vars huvudgrenar är ympade olika sorter är inte lätt även om man väljer sorter med samma medelväxande sätt som huvudsorten. Men å andra sidan är det roligt att ha skapat kronan på sitt eget träd!
Oranie är ett medelväxande träd som har likheter i växtsättet med Säfstaholm. Frukten mognar veckan/veckorna efter Transparente Blanche, i zon 3 vanligtvis i mitten av september. Zon 4.
Andra möjliga sorter, svag- eller medelväxande:
Alice blir ofta ganska små träd, frukten mognar i första halvan av september, klarar zon 4, Hampus (augusti-september, zon 3), Eva-Lotta (september, zon 3), Rödluvan (september, zon 4), PJ Bergius (september-oktober, zon 4), Discovery (sept-oktober, zon 3), Mantet (augusti-september, zon 5 tror jag), Birgit Bonnier (sept-okt, zon 4), Gul Kanel (september, kort hållbarhet men mycket god, zon 4), Gyllenkroks Astrakan (växer långsammare än Säfstaholm, ympa i toppen kanske, gott septemberäpple med kort hållbarhet, zon 4, kanske 3), Stenbopck (augusti-september, zon 5), Quinte (augusti-september och ett av de få tidigmognande som man kan lagra en tid, zon 4).
Fler finns men att hitta ympar av några av dessa kanske kan räcka till en början.
Alltid späånnande att fälja hur omympningsprojekt går! Hur hade du tänkt att ympa? Ska du behålla fruktgrenar av Säfstaholmen eller byta helt? Ympa på grövre grenar eller i yttre grenverk?
Jan af Lisö
29-10-2004, 09:27
Jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Idag har trädet ca 6-7 huvudgrenar, och en av dessa skall ersättas till våren medelst en ympning. I framtiden skall jag ympa mer i yttre grenverk, men just nu är trädet för litet för det. Hade tänkt så småningom kanske 10 - 20 olika sorter, både ätäpplen men även imponeringsäpplet typ Peasgood Nonsuch.
Stammen och några av grenarna skall förbli Säfstaholm. Jag tycker äpplena är goda (och vackra) när man tar de direkt från trädet, men deras hållbarhetstid är för kort att man skulle ha glädje av ett helt stort träd.
Goda idéer Jan. Glöm inte att fota!
Åsa, mälardalen zon 2
29-10-2004, 19:10
Själv har jag blivit ganska förtjust av smaken hos tersmeden och den är ätmogen nu. Den bör klara sig åtminstone till zon 3-4 för det är i börje i uppsala jag plockat äpplena och det borde nog vara den zonen. (kan lägga till att Tersmeden ska ha medelstarkt växtsätt)
Gunvor Nilsson
01-11-2004, 08:21
Man måste också tänka på att det i närheten finns en pollinerare av någon annan sort som blommar samtidigt med den som skall ympas in. Vi har ympat in tre sorter i ett Säfstaholmträd och i ett Maglemerträd och jag har märkt att de blommar inte alla samtidigt så det är nog grannars träd som hjälper till med pollineringen, för äpplen blir det!
/Gunvor
Ja att äppelsorterna blommar olika tider är något man ser tydligt när man ympar och i familjeträd. Ibland sägs i handeln att familjeträd är bra om man bor långt ifrån andra möjliga pollinerare, men det hjälper inte mycket om sorterna blommar med en vecka emellan.
Men pollinering av fruktträd behöver man sällan tänka på om man bor i närheten av andras trädgårdar. På något vidunderligt sätt finns det vanligtvis så många insekter och bin att tillräckligt många som besöker ens blommor har varit i ett annat träd som pollinerar ens eget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.