Full version: Lupiner&rådjur?
torvan
Jag håller på att fixa en gammal kompostslänt och vill gärna ha lupiner där. Hur är det, kommer rådjuren att mumsa i sig dom? Om inte, hur får jag jorden magrare så att lupinerna trivs? blink.gif torvan
Lena i Torslanda
Lupin är en av de få växter som rådjuren inte klas på hemma hos mig. Men det är ingen garanti - rådjur har lite olika rätter på menyn - helt plötsligt kan de upptäcka att lupiner är kalasmat. Jag har iaf inte hört någon klaga över att de får dem uppätna så du kan nog köra på. Lupiner växer i stort sett i vilken jord som helst så du behöver nog inte göra så mycket med jorden. Gammal trädgårdskompost är inte näringsrik utan egentligen bara en utmärkt jordförbättrare. Mina växer i ren lera som hamnade i en hög när vi grävde för dränering - och då menar jag vekligen ren lera.
kristerh
Är inte lupinerna lite giftiga? wink.gif iallafall har jag inte hört talas om att rådjuren äter dem.
krister
KURT
Håll bara nere all annan växtlighet så att de inte konkurerar med lupinerna medan lupinerna etablerar sig.
yla
jag o mina lupiner har bott ihop i femtio år minst o det är ingen fara att rådjuren skulle äta dom för isåfall skule min kulle vara full av råddjur
för här finnns det massor
men som sagt dom äter dom inte
o jag tror inte att dom plötsligt skulle börja me det heller

tror alltså vet inte
lillalupin
Rådjuren som hänger på min tomt har aldrig någonsin tuggat på mina lupiner, vilket ju är trevligt. Att få ha några blommor kvar alltså. wink.gif
Ciczi
Lupiner är väldigt fina. I utkanterna av Malmö finns en liten rondell som i början av sommaren är full med lupiner i alla regnbågens färger.

Ciczi
Boxer
"Våra" rådjur har glufsat i sig lupinerna i år, som stod 10-15 meter från huset.
Mycket dåligt bordsskick tycker jag. mad.gif
Susanne i Linköping
Det låter som om rådjuren funkar ungefär som vi, alltså så länge det finns gott om god mat så struntar man i det man inte gillar, men blir man tillräckligt hungrig äter man vad f-n som helst. Har någon testat att stödutfodra rådisarna med hö någon gång, utanför trädgården då tänkte jag?

Fast då kanske traktens alla rådjur kommer på kalaset. Hö kan bli dyrt om man inte har någon bonde i närheten att köpa från. Och det ska vara en bonde som inte pressat rubbet av höet i stora rundbalar. blink.gif Men det skulle vara kul att veta om någon testat.
torvan
Tack för alla svar! Jag hoppas på bra bordsskick bland mina rådjur! Jag gör så att jag börjar med en ettårig lupin "Pink fairy" från Rara växter. Glufsar dom inte i sig dom så kör jag på med perenna sedan. Härlig bild Oldwolfie! torvan rolleyes.gif
yla
CITAT (Susanne i Linköping @ 28-10-2004, 23:33)
Det låter som om rådjuren funkar ungefär som vi, alltså så länge det finns gott om god mat så struntar man i det man inte gillar, men blir man tillräckligt hungrig äter man vad f-n som helst. Har någon testat att stödutfodra rådisarna med hö någon gång, utanför trädgården då tänkte jag?

Fast då kanske traktens alla rådjur kommer på kalaset. Hö kan bli dyrt om man inte har någon bonde i närheten att köpa från. Och det ska vara en bonde som inte pressat rubbet av höet i stora rundbalar. blink.gif Men det skulle vara kul att veta om någon testat.

en vinter had jag fem rådjur som kom o åt på tomten det va den vinter n de va så himla kallt o mycke snö så jag stödfodrade dom me rovor som jag skar i bitar
dom kom morgon o kväll o man kunde ställa klockan efter dom
men sen då det va vår o bra väder igen så hittade dom sin utkomst i skogen o inte på tomten rolleyes.gif
inget svar direkt men wub.gif

tack torvan för beröm wub.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon