Sommartorparn
Nu var det dags. Almsjukan har drabbat den lilla bit almhäck jag har. Det rör sig bara om några meter, men den fyller en stor funktion som vindskydd. Första impulsen: ta bort allt och sätta ny häck. Sedan vänta i tio år innan platsen åter är vindskyddad. Därefter snilleblixten: Låt den vara kvar och bilda klätterställning åt en honungsros. Om man trär rosens grenar kors och tvärs genom häcken så måste det väl kunna bli både vindskyddande och vackert. Eller finns det någon hake med det? Klarar rosen av att leva så där intrasslad? Tänkte mig Lykkefund för att undvika blodvite.
uno
hur länge håller den almsjuka häcken som klätterställning? Själv låter jag några rosor klättra i ett tynande plommonträd.
kerstin z5-6
Iofs ska du ju inte klippa den rosen så mkt så det kan ju fungera riktigt bra

I så fall rek jag att du även planterar någon Clematis vid rosen så du har blommor hela säsongen -Romantika, summer snow tex eller nån annan ...

laugh.gif
Cilla
Jag tror på idén. Om du väljer bland honungsrosorna så kan det vara bra att veta att Lykkefund inte har samma höga härdighet som Hybridan, men det vet du säkert redan. Har för mig att Lykkefunden inte ger nypon heller, som hybridan gör.

Andra skillnader hoppas jag på att se nästa sommar. Har satt båda. Honungsrosen pinnade iväg som en galning omedelbums medan Lykkefunden står och funderar sedan den kom i backen.

En annan sak att fundera på är om du ska låta träden/buskhäcken stå kvar med almsjuka. Om det finns andra almar i närheten som du vill rädda brukar kommuner förespråka att sjukt material tas bort.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 28-10-2004, 15:11)
En annan sak att fundera på är om du ska låta träden/buskhäcken stå kvar med almsjuka. Om det finns andra almar i närheten som du vill rädda brukar kommuner förespråka att sjukt material tas bort.

I princip har du rätt Cilla. Men häromkring är det nog kört i alla fall. Det var länge sedan folk skyndade sig att ta ned sina sjuka almar. När de sedan tar ned dem hamnar veden på vedbacken. Min lilla häckstump gör varken till eller från.
sad.gif

Vad gäller Lykkefund och Hybrida är det svårt att utifrån foton se vad som egentligen skiljer dom åt. Taggfriheten är ju lockande, men sämre härdighet är ju en hake. Speciellt kallt blir här inte men blåsigt. Bristen på nypon är ingen katastrof. Den kommer ändå inte synas från fönstret. Värre är om den är långsamväxande. Jag ska fråga Roskraft om råd i denna fråga.
blink.gif
Sommartorparn
CITAT (uno @ 28-10-2004, 12:10)
hur länge håller den almsjuka häcken som klätterställning? Själv låter jag några rosor klättra i ett tynande plommonträd.

Det var en bra fråga. Döda träd blir sköra. Och när sedan stormvinden pressar på...... I mitten av häcken är det ganska grova stammar, men de klenare kvistarna kanske knäcks. Kanske om rosen trasslar in sig riktigt bra att den håller ihop det hela? En annan relevant fråga är förstås hur snabbt rosen kommer att växa. Kanske har häcken hunnit haverera innan rosen har hunnit trassla in sig. Måste nog rådgöra med en honungsrosexpert.

Nu fick jag ännu en snilleblixt: Om jag nu planterar en ny vindskyddande häck utanför den döda almhäcken i fråga. Då kanske den har hunnit växa upp när almen och rosen havererar. Då bara skär jag bort rubb och stubb, och på häckens plats bygger jag en portal som rosen kan växa upp på.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon