|
Har rensat ut lite i mitt land, och funderar på vad jag ska satsa på till våren. Såhär ser det ut idag;   I pallkragen med löven har jag satt vitlök. I den lilla pallkragen har jag lite kryddväxter +vitlök. Längst fram (där den mörka jorden är) har jag tänkt ha en stor pallkrage. Vad jag mest funderar över är vad jag kan ha till vänster om pallkragen med vitlök, eftersom det är ganska skuggigt där. - En till dubbel pallkrage? Med vad i isåfall? Vad skulle trivas där, helst i grönsaksväg/kryddväg? Vad jag funderat över är; Gul- rödlök (solälskande?), Rädisor? Sallad? Morötter? Vad skulle man i övrigt kunna odla i det övriga landet? Platsen är vindskyddad och ganska solig. Jättetacksam för tips, då årets odlingar inte blev så bra. /Elin
Jag tycker att många odlar allt för få kålväxter, de klarar i alla fall skuggigare lägen bra. De flesta kålväxter vill ha näringsrik jord och de vill inte ha det alltför varmt.
CITAT (KURT @ 28-10-2004, 13:01) Jag tycker att många odlar allt för få kålväxter Det har jag inte provat! -Vitkål, rödkål, blomkål, brysselkål. Finns det mer? Har fått för mig att de är utrymmeskrävande? Rekommenderas täckning med fiberväv, för att undvika skadedjur? Hur många kålhuvuden får man plats med i en stor pallkrage? Marsvinen mina älskar ju vitkål, det kanske vore nått! /Elin  ------------------------------------------------ Oops! Gick in på odlas faktasida om köksväxter och hittade typ 6 sorters kål till... Har inte så bra kålkunskaper märker jag!
Anna i Örsjö
28-10-2004, 15:22
Kålrabbi
Susanne i Linköping
28-10-2004, 22:18
Instämmer om kålrabbi, den tar inte stor plats och är kul att odla. Asiatiska blad är ofta kålväxter, glöm inte dem.
En knepig sak med en skuggig plätt är att hitta på olika saker att odla där olika år, så att man får en vettig växtföljd. På min kolonilott är stora delar av kökslandet skuggat av två stora träd, och eftersom jag inte vill ta fram stooora sågen har jag funderat ut följande växtföljd (rätta mig om jag har fel, någon):
Om man har fyraårig växtföljd, och kör med grupperna 1) gröngödsling/baljväxter, 2) kål och annat näringskrävande, 3) rotfrukter, 4) potatis så tänkte jag i den skuggiga delen odla 1) gröngödsling eller blommor, 2) kål och sånt, 3) mangold och spenat, 4) sallat möjligen borde jag byta plats på 3 och 4 ovan.
Min växtföljd är inte riktigt organiserad än eftersom jag bara odlat två säsonger, men landet är i alla fall indelat i fyra delar som jag försöker hålla reda på. De skuggtåligare köksväxterna hamnar i solen vissa år, men vad gör det?
Mia, zon 3
29-10-2004, 07:32
Spenat är ganska bra att inte ha för soligt, särskilt om man som jag är slö med vattningen. Står den lite skuggigare har man större chans att skörda innan de ränner iväg och blommar.
Jag odlade broccoli i pallkragar i somras och skördade massor.
Åsa, mälardalen zon 2
05-11-2004, 13:45
Olika sorters mangold (fröna håller i flera år så man måste inte så hela påsen på en gång. Vitlök Storbladig kryddkrasse (smörgåskrasse) Sandsenap persilja bönor (finns många olika både låga och höga) sallat (finns många olika sorter) Sockerärtor (finns lågväxande sorter och man kan så i omgångar) Asiatiska grönsaker Om du har något land för fleråriga grönsaker så är lungrot (Good king Henry) lättodlad + lättsådd. Tips: Om du inte har Runåbergs frökatalog skaffa den det finns en massa olika grönsakssorter i den och det finns mycket utförliga odlingsbeskrivningar i katalogen: http://www.runabergsfroer.se/html/index.htmBlommande lungrot  Storbladig kryddkrasse  Spetsmangolden Perpetual spinach
Tack för era svar! Har fått en hel del tips. Och Runåbergs ska jag titta noga på, Åsa. Man får alltid så bra respons här!  Tack!!
lena:-)
07-11-2004, 12:05
Lungrot...har aldrig hört talas om, vad är det? Hur äter man det?....(och vad äter man, bladen roten?) Hur odlar man det?
Åsa, mälardalen zon 2
07-11-2004, 12:25
Lungrot = engelsmännens Good King Henry. Det är en slags flerårig målla med god och mild smak, mållorna är släkt med spenat och mangold. Det är bladen man ofta brukar använda, man kan stuva, woka, göra soppa på, pajer mm. man ska även kunna använda blomknopparna till exempelvis wooken. Fördelen med denna grönsak är att den spirar tidigt på våren och det är bland de första grönsaker man kan börja skörda, det är främst på våren man brukar skörda av lungroten.
Fröna till mina plantor köpte jag hos runåbergs, jag förkultiverade dem inomhus på våren (ingen köldbehandling behövdes), de grodde ganska bra. Sedan planterade jag ut dem när risken för frost var över (avhärdade plantor). Första sommren skördade jag ej men när våren kom så skördade jag och fräste upp bladen i en kastrull och de är faktiskt ganska goda.
Det finns fler spenatlika växter man kan odla det finns även en flerårig rankspenat men den har jag tyvärr inte i min odling jag har inte hittat något lämpligt ställe ännu den ska kunna bli ganska stor (första året ska den dock växa väldigt dåligt + man kan behöva kallstratifiering till fröerna). Även denna sort har runåbergs.
Fina bilder Åsa, man blir hungrig!
gammelnalle
07-11-2004, 15:00
CITAT (Cilla @ 07-11-2004, 13:51) Fina bilder Åsa, man blir hungrig! shit.... du hann före mig Cilla!!! och börjar redan längta till nästa odlingssässong....
Åhhh .. odlingslusten vaknar. Storbladig kryddkrasse, det har jag aldrig sett - var hittar man frön till den? Låter smarrigt!
Gunilla
Åsa, mälardalen zon 2
07-11-2004, 16:32
Den storbladiga kryddkrassen (smörgåskrassen) Stamm 10 har jag också köpt från Runåbergs. (sår man den som vanligt på bomull eller blött papper inomhus så ser den dock ut som den vanliga sorten).
Runåbergs har även en krusbladig sort som heter Wrinkled crinkled cress som jag tror jag ska testa nästa år den ska vara något trögare att gå i blom.
Toppen - ska jag testa nästa år.
hmmm, betyder det att vanlig smörgåskrasse kan bli sådär stor om man sår den ute? Det enda jag har gjort är dom vanliga "hjärtbladsodlingarna" på papper inne.
Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|