Mariaana
Hej!

Har några växter här hemma som jag inte lyckats luska ut namnet på och hoppas att ni här på forumet kan hjälpa mig... wub.gif

Ni hittar dem i mitt album.....

Mvh M
LillaTiger
Den första är en hängfikus, eller vattenfikus kallas den också.
Den andra är en fredsgrönska, Peperomia obtusifolia.
Nummer tre är en Clivia precis som du gissade. =)
Nummer fyra gissar jag på en sorts vandrande jude. Och den sista vet jag inte vad det är. Men det gör säkert nån annan här. =)

Får hoppas att jag inte försöker lura dej nu..
laugh.gif
Mariaana
Tack för svaren LillaTiger... rolleyes.gif

Ingen som vet vad den sista växten kan heta? Kanske för otydlig bild?

Mvh M
wolkenkrabber
den sista var svår att se, men jag chansar på någon sort av pepperomia
Hannifer
CITAT (LillaTiger @ 28-10-2004, 15:45)
Den första är en hängfikus, eller vattenfikus kallas den också.
Den andra är en fredsgrönska, Peperomia obtusifolia.
Nummer tre är en Clivia precis som du gissade. =)
Nummer fyra gissar jag på en sorts vandrande jude. Och den sista vet jag inte vad det är. Men det gör säkert nån annan här. =)

Får hoppas att jag inte försöker lura dej nu..
laugh.gif

Jag skulle gissa att nummer tre är en sköldpaddstuva! tongue.gif
Mariaana
Tackar Hannifer... biggrin.gif Nummer fyra är nog en sköldpaddstuva (Callisia repens).

Nu är det bara den sista rackaren som jag har problem att hitta namnet på...ska försöka ta en tydligare bild på den.....
Mariaana
Tagit några nya foton som förhoppningsvis är lite tydligare än de i albumet.

Någon som känner igen denna? unsure.gif Bladen är lite köttigare och med mjukt "dunhår".

http://www.odla.nu/album/data/mariaana/1891_p19553.jpg

http://www.odla.nu/album/data/mariaana/1891_p19554.jpg

Mvh M
wolkenkrabber
ok det är inte någon peperomia jag tror att det är någon slags taklök eller anna sedumart
Zazu
den sista TROR jag är nån sorts aeonium wink.gif .
pejori
4:an är ingen jude, det är en callisia smile.gif smile.gif
juden har inte sådana blad wub.gif wub.gif
lolo
Jag tycker att bilderna 6-9 liknar paradisträd, åtminstone ser de ut att tillhöra släktet crassula med tjockare blad. Är bladen på samtliga bilder ludna? Hur vattnar du dem?
Mariaana
Tack för svaren... wub.gif Ska kolla runt lite mera på nätet och söka på namnen ni gett....

lolo: jag låter den torka upp lite lätt mellan varven. Rätt eller fel?Ingen aning... unsure.gif Har märkt att den får lite ruttnings-tendenser om den får för mycket vatten.....

Japp, alla bladen är lätt ludna...och mjuka och lena....

Mvh M
Zazu
den sista kan nog vara denna:aichryson dichotomum
lite flera bilder
Mariaana
Åh jag tackar Zazu... rolleyes.gif Ja, den måste det vara....och den verkar kunna blomma oxå...Underbart!Det siktar vi på... tongue.gif

/M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon