Full version: kontrollfråga...
nypan
min har nämligen ej gjort det, den ska ju vara bland de första att tappa bladen på hösten? kan det ha att göra med att stammarna på sumakbarnen frös ner den första vintern, så kom det nya underifrån jorden först till midsommar... Undrar, hur bäst skydda dessa småttigar över den kommande vintern? I dag var det rejält frost på marken, ett vitt frosttäcke fortfarande klo 15 på eftermiddagen, på sina håll här i stockholm. /mvh nypan
fruberglund
Japp, inte alla men de flesta bladen ligger på backen smile.gif
Maria R
Såg just idag några rönnsumakar i Uppsala, och de hade inte tappat bladen.
Cilla
Min egen och andra i zon 3 tappar alltid sent, så även i år. De står orangeröda ännu.
nypan
vad lustigt, då stämmer inte det jag läst i litteraturen, eller rättare sagt på nätet; att rönnsumaken skulle komma sent med grönskan, och vara bland de tidigaste med att tappa bladen. i så fall beter sig min småtting (första bladfällningen i min trädgård nu i höst) såsom den ska. kul, tack alla! /nypan
Anna NV Uppsala
Min rönnsumak har inte tappat några blad än, och den är fortfarande grön, stollen! Fast bladen slokar ni i alla fall, så den kanske anar att det inte är sommar fortfarande?
nypan
haha, min sumakunge verkar int heller fattat galoppet än, inte till fullo i alla fall, några blad har slokat, några har den tappat, men i stort insisterar den med att hålla modet uppe. fattar bara inte, är sumakens ´blad´det samma som hela grenen med småblad; de den tappat, har lossnat direkt från stammen./nypan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon