Full version: Hornvioler
Mia, zon 3
Hjälp mig!!!!

Jag fullkomligt ÄLSKAR violer, och särskilt hornvioler. Men det ska vara den "rätta" formen på dem... Vill inte ha de som är runda som penséer, utan mer "fjärilslika".

se bilderna:
'Boughton Blue'
Kerstins Alba minor (snodde bilden av Kerstin - hoppas det var OK?)

Har hittat en mörkblå, som jag tror heter 'Famös' eller kanske 'Famous', som också verkar vara rätt form.

Men tipsa mig om fler!

Tack alla snälla människor! wub.gif
Lena i Torslanda
Kan tipsa dig om att Jelitto har massor med fröer av olika Viola cornuta i sin katalog. Det finns tyvärr inga bilder men väl en skriftlig beskrivning. Du hittar dem på nätet.
Anna i Örsjö
Hej Mia!

Kan du hjälpa mig? Är detta små penséer eller violer? Blommorna är mindre än en enkrona och de blommar hela våren och långt in på hösten, jag kan fortfarande hitta utslagna blommor i trädgården.

Anna I Örsjö
Mia, zon 3
Hej Anna!

Penséer är ju också violer, så gränsdragningen är lite knepig.... Som tumregel kan man väl säga att penséer är 2-åriga och violer perenna, men eftersom båda självsår sig och dessutom korsar sig hej vilt över gränserna så vet man aldrig vad man har.....
Egentligen spelar det ju ingen större roll vad de heter heller, när de blir så fina! Jag har en som är snarlik din hemma, tror den har en sort som heter 'Bowles Black' som ena förälder. Sådde den ett år, och sedan dess är många av självsådderna sådär mörka.
Anna i Örsjö
Ja, fina är de. jag har inte sått eller plantera varken violer eller penséer de bara växer överallt här. Innan vi köpte huset (flyttade in spet -99) var här en liten handelsträdgård under flera generationer. Vi hr inte spridit något ogräsmedel och redan sommaren efter började det blomma lite varstans. De kommer i olika blålila färger och ett år hittade jag vita blommor under blodboken. Även om många tycker att de är som ogräs tar jag inte bort några. Ibland har jag t o m klippt runt om dem när de finns i gräsmattan. Jag tycker dock att de kommer från samma rotsystem i flera år så enligt din beskrivning lutar jag åt att det är violer. Tack för hjälpen Mia. biggrin.gif biggrin.gif

Anna i Örsjö
kerstin z5-6
Tror också du kan hitta en del hos jelitto varifrån mina C alba minor kommer smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon