|
Göteborgstjej
24-02-2003, 14:44
Frågan passar inte här egentligen men...
Vet någon här var man kan köpa mandelmjölk (jordmandelsmjölk)? I spanien finns denna dryck att köpa pastöriserad samt färsk men var kan man få tag i denna underbara dryck i Sverige.
mandelmjölk består av mixade mandlar och vatten. används som ersättning om man ej tål komjölk. Nu har jag ingen vegetarisk kokbok här men där finns recept.
Åsa, mälardalen zon 2
24-02-2003, 19:01
Fast är inte jordmandelmjölk något helt annat än mandelmjölk??? Jordmandel(Cyperus esculentus) är ju en gräsväxt som hör till de gamla köksväxterna. Förr så åt man dem råa, kokta, rostade + man kunde göra kaffesurrogat av dem.  Jag har en liten odling jordmandel i fönstret, jag köpte frön (trodde jag) från Impecta, i påsen såg jag sedan att det låg uttorkade knölar som jag aldrig trodde skulle ta sig, men jag pillade lite i krukorna igår och på åtminstone en knöl kunde jag se en liten rot.
I södra europa är det ju mycket vanligt med laktos intolerans (man kan ju fråga sig om det egenligen är NORMALT att vuxna individer skall kunna dricka mjölk?!). Andra ersättningar för mjölk är tex sojamjölk och havremjölk. Problemen med mandelmjölk är ju att många är allergiska mot nötter samt att det FÖRMODLIGEN innehåller ganska mycket fett? Recept: Mandelmjölk Ett trevligt mjölksubstitut som har används flitigt över hela Europa under medeltiden. Testa det med semlor istf vanlig mjölk. Det är gott. Ingred: Skalade mandlar, vatten (eller buljong eller vitt vin) och till efterrätter lite socker eller honung Finmal mandlarna. Dessa kan nu förvaras lufttätt i en kyl eller frys. När du behöver mandelmjölk så blandar du ¼ kopp av mandelmjölet med 1 kopp vatten eller buljong (beroende vad det skall användas till). Om du vill kan du koka det med låg temperatur. Om du vill kan de laga mandelmjölken en dag i förväg och förvara den i ett kylskåp över natten. Mald mandel ingår som ensild ingrediens i massor av rätter, så det är inte helt dumt att ha lite färdigmald mandel hemma när man väntar sig att laga sådana rätter. Att mala mandel kan ju vara en ganska tidsödande procedur. http://bil.nordmark.org/juneborg/arts/junemat1.htm
Jordmandel låter betyligt nyttigare än mandel! Och visst är det jordmandel som avses, "horchata de chufa" har nu också introducerats i England: http://www.miam.co.uk/En bra lista på olika ersättningar: http://www.panix.com/~nomilk/
abborrmaster
24-02-2003, 19:35
ugh... jag e törsti nu....
/Simon
Göteborgstjej
25-02-2003, 07:17
Nja, egentligen är det ju jordmandelsmjölk men jag tror inte det är särskilt jättenyttigt precis eftersom det är ganska sött. Eller har en sötaktig smak. Det dricks som en "läskedryck" iallafall i spanien. Den kan köpas "färsk" i juicebarer men kan också köpas pastöriserad i matvaruaffärer. Antingen gillar man det eller så gillar man det inte. Jag vet att jordmandel är ett slags frö av något slag (från gräs i sydamerika tror jag). Var hittade ni fröerna, jag har frågat överallt..
Göteborgstjej
25-02-2003, 07:20
Kurt
tack, i en av dina länkar fanns ett recept. Nu gäller det bara att hitta ingrediensen jordmandel. Någon som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
25-02-2003, 08:30
Om du ska odla själv så finns jordmandelutsäde hos Impecta, det är uttorkade knölar som ligger i påsen inte frön men åtminstone en av de knölarna jag köpte verkar ha grott, vilket jag inte trodde när jag såg de russinlika knölarna. Annars är jordmandel ganska ovanligt i sverige, utsäde till jordmandel har inte varit så lätt att få tag på, jordmandeln är ny hos Impecta för i år (såg att det är tillfälligt slut hos impecta men det kommer in mera). Jordmandel är inte härdig i Sverige så man får förvara knölarna frostfritt på vintern. Jordmandel är ett halvgräs från Ostasien. Har aldrig sett jordmandel ute i handeln och jag gillar att gå in i utländska butiker och kolla deras grönsaks och frukt utbud. http://www.impecta.se/
CITAT (Göteborgstjej @ 25-02-2003, 07:20) Kurt
tack, i en av dina länkar fanns ett recept. Nu gäller det bara att hitta ingrediensen jordmandel. Någon som vet? Impecta www.impecta.se (och förmodligen andra) har frö, men det är en värmekrävande växt som tar LÅNG tid på sig och skall man odla själv så går det mycket fortare om man kan få tag i mandlar att plantera istället. Den tål inte frost heller så man måste ta upp dem på hösten och förvara i torrt i torv under vintern. Jag tror att det är bättre att försöka importera den färdiga jordmandelmjölken istället!
Hej Åsa jag har oxå satt jordmandel i år. Endast en av 6 som jag satte den 26 jan har grott(första strået såg jag 6 feb. Vet du möjligen hur länge man ska vänta på att de gror?
Åsa, mälardalen zon 2
25-02-2003, 12:18
Ingen aning hur lång tid det tar för dessa uttorkade knölar att titta upp det är första gången jag provar odla, jag såg att den knölen jag såg rötter på för några dagar sedan har skjutit upp ett grönt skott. Själv sådde jag hela påsen i 2 stora krukor för ca 2-3 veckor sedan, tror det var ca 12 knölar i påsen. Det stod på påsen att det skulle vara 65% grobarhet men grobarhetsprocenten anger grobarhet i laboratorium i hemmaodling blir groningsprocenten lägre, men det borde bli åtminstone några till som gror. Själv har jag pillat lite i jorden och många av knölarna ser ju fina och uppsvällda ut, så jag tror jag har stor chans att åtminstone några i varje kruka dyker upp.
Annars så verkar ju jordmandel kunna föröka sig ganska bra, i boken köksträdgården det gröna arvet står det att man ska kunna få 30-100 knölar per stånd, ett stånd = 3-4 knölar. Så även om man bara skulle få några knölar som gror kan man ju få gott om utsäde till nästa säsong och lagrar man dem bra så borde de ju vara i bättre vigör än Impectas uttorkade knölar.
Ingrid på Västkusten
25-02-2003, 16:02
Tänk..detta är ett ogräs i tropikerna på vissa håll!
Hälsar Ingrid
abborrmaster
25-02-2003, 16:02
tänk om det blir som maskrosen tack vare alla hobbyodlare   :O /Simon
Ingrid på Västkusten
25-02-2003, 16:04
Näru :-) inte härdig i Sverige och inte var vi sån värme heller ...
Hälsar Ingrid
abborrmaster
25-02-2003, 16:13
växthuseffekta sej l1te bara
e_sedell
25-02-2003, 20:25
CITAT (KURT @ 24-02-2003, 19:12) I södra europa är det ju mycket vanligt med laktos intolerans (man kan ju fråga sig om det egenligen är NORMALT att vuxna individer skall kunna dricka mjölk?!). Om man har ett längre uppehåll med att dricka mjölk så kan man inte gå tillbaka igen, man blir helt enkelt avänjd.....
abborrmaster
25-02-2003, 21:32
CITAT (e_sedell @ 25-02-2003, 20:25) CITAT (KURT @ 24-02-2003, 19:12) I södra europa är det ju mycket vanligt med laktos intolerans (man kan ju fråga sig om det egenligen är NORMALT att vuxna individer skall kunna dricka mjölk?!). Om man har ett längre uppehåll med att dricka mjölk så kan man inte gå tillbaka igen, man blir helt enkelt avänjd..... vad är ett längre uppbehåll? Jag fick värsta damp-ryck när jag var yngre och var vegan i tre kvartal eller nåt sånt... /Simon
e_sedell
25-02-2003, 21:47
det är nog personligt och har med ålder att göra. För min mjölkdrickande granne räckte det med en två veckors semester!
Laktosintolerans beror ju på att man saknar eller har lite av enzymet latas som som bryter ner latos (till galaktos och glukos). Om man får magproblem efter att inte ha druckit mjölk under en längre tid så beror det nog på att tarmfloran inte är van vid mjölken.
e_sedell
26-02-2003, 19:09
ja, men man blir ju inte av med problemet... han gick och modde dålit i 1 år. Doktorn kom inte på någonting heller, men sen bad han honnom testa om det blev bettre när han slutade med mjölken och det blev det... Men fil går bra, märkligt eller hur
abborrmaster
26-02-2003, 23:46
Ok, på nåt sätt tål min kropp såna där grejer... E inte förvånad...
/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|