Full version: Myskmadra
torvan
Jag håller på att göra i ordning en gammal kompostslänt som är bra så stor. Grannarna har nämligen avverkat massor av träd så helt plötsligt ser dom vår kompost som funnits där i en massa år. Inte så genomtänkt men nu får jag passa göra nåt snyggt av slänten som går ner mot en tallskog och kommer att synas från vårt växthus. Längst uppe tänker jag ha lupiner och nere mot skogen funderar jag på myskmadra. Men går den att direktså? Jag vet att den behöver en köldknäpp så i så fall kör jag på nu i höst. Tror ni att det fungerar? blink.gif torvan
Lena i Torslanda
Myskmadra, Galium odoratum, behöver en köldperiod frö att gro. Jag skulle inte direktså utan så i krukor i februari, ställa ut krukorna direkt så förhoppningsvis gror de till sommaren. På så sätt har du bättre kontroll över sådden. Att så direkt i en gammal kompost innebär att de får konkurrens av diverse ogräs och annat. Det kommer nog dröja förstås innan du får den fina matta som myskmadran ger. Vill du ha ett snabbare resultat så köp plantor och dela allt eftersom för en etablerad planta sprider sig snabbt med rotutlöpare.
Fenja
Jag brukar strö ut fröerna och mylla ner dem lätt på hösten där jag vill ha dem, så får de sin kylperiod helt naturligt. Det fungerar utmärkt här i zon 4 i alla fall.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon