Full version: vitlök skjuter skott
Sonja.S
Vi planterade vitlöken i september. Nu kommer det upp skott. Satte vi dom för tidigt? Kommer dom klara sig? ohmy.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis planterade du för tidigt, vitlöken ska helst inte spira innan vintern kommer då kan det hända att de fryser bort, men ibland verkar de klara det (tror det kanske beror på läge, jord, växtzon?). Själv planterar jag i okt-nov för att vara säker på att de inte hinner spira. När jag odlade första gången och jag planterade i september som nästan alla böcker rekommenderar så spirade de, de flesta överlevde dock vintern, kanske det var den mycket väldränerade växtplatsen vid husväggen?
krukan
Jag satte vitlök för första gången i år. Av mina sju klyftor har två redan skjutigt skott. Detta trots att jag satte dem i mitten på oktober. Jag bor i skåne, Helsingborg, vet inte om det gör att vädret ändå var för varmt då. Jag hoppas dock på det bästa. Annars har man i alla fall lärt sig något.
Lycka till med dina vitlökar. Jag håller tummarna för oss alla.
Eva St
Och jag har försökt att odla vitlök ett antal år utan att lyckas det blir inte något av det ibland kommer det upp lite klen grönska men det är också allt någon vitlök har jag definitivt inte fått fram.
Susanne i Linköping
Det var värst! Och jag som trodde att min fina vitlöksskörd berodde på att vitlök var extremt lätt att odla. Bra att veta om någon frågar, jag hade sagt att det var jättelätt, men i själva verket var det kanske nybörjartur... fast jag tror att alla goda råd härifrån forumet hjälpte till! laugh.gif

Så här såg min vitlöksskörd i somras, fast jag gjorde fel och flätade den redan nyskördad (den hänger numera torkad och omflätad på köksväggen, utom två flätor som jag gett bort till mina kära svägerskor):

KURT
Eftersom vitlöken naturligt kommer från bergstrakter i asien så klarar den mycket låga temperaturer. Jag tror inte det är något problem om det skulle komma upp gröna skott redan på hösten, som sedan fryser bort. Är det någon som har erfarenhet av att lämna kvar vitlök i jorden? Då borde ju klyftorna redan kunna börja gro i Sept.
Berith
Tjusiga flätor! wink.gif Hmmm.... skulle tro att jag ångrar mej nästa år när ni skördar vitlök om jag inte sätter några nu i höst.
Susanne i Linköping
Till sommaren hoppas jag att jag får tid att ta några bilder på vitlöksflätning, jag gjorde en hel del misstag som jag lärde av och som kanske andra kan ha glädje av. Bl a att blasten ska torka innan flätning och man ska ta med några extra blad i början av flätningen för att få bättre volym och stadga på flätan.

Så här ser mina flätor ut idag där de hänger på köksväggen:
Berith
Fortfarande fina! smile.gif Vad är det för sort? (eftersom dom tydligen var lätta att odla... sleep.gif )
Susanne i Linköping
Sorten är Thermidrome, och precis som Ingrid säger så blev det stresslökar på en del (sådär 10%), men det gör mig inte så mycket. Det gick hyfsat att fläta även de med en kort stresslöksstängel, och de som inte gick att fläta hängde jag upp i ett knippe. Det är de lökarna jag använder först, och det är därför mina flätor fortfarande hänger orörda och fina! laugh.gif

Snart är det dock tid att sätta nya lökar i jorden, och då får jag offra några av flätornas lökar för att få de största klyftorna att sätta. rolleyes.gif
Berith
Tackar! smile.gif Här ska ut och jagas vitlök.
Eva St
Varför funkar inte dessa läckerheter hos mig kan ni inte ge mig de viktigaste reglerna för att lyckas
Åsa, mälardalen zon 2
Det viktigaste är nog ganska väldränerat läge, vinterblöta brukar inte vara så bra + bra utsäde. (All vitlök som finns i matbutiken passar inte att odla i sverige så är det matbutiksutsäde man inte får att fungera kan man testa olika namnsorter som brukar fungera bättre), stora klyftor ger stora lökar.

Under våren och sommaren vill vitlöken ha en massa näring och vatten.
Eva St
Har blandat ut jorden med sand för att få den lättare. Det är inte matbutiksutsäde utan jag har skickat efter för att få bra kvalitet. Har försökt flera år utan att lyckas
Åsa, mälardalen zon 2
Vilken typ av jord har du? Vad har du gödslat med? Har du testat upphöjda bäddar?
Eva St
Är rädd att jorden är ganska tung trots utblandningen av sand.
Jag har gödslat med kogödsel
Funkar det med upphöjda bäddar om man sätter det på hösten trodde i min enfald att det kunde bli för kallt i bäddarna på vintern då????????
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är mycket lera i jorden kan sanden få motsatt effekt = jorden blir ännu tyngre och kompaktare. Vitlök i upphöjda bäddar är inga problem speciellt inte i zon 2, det är ett ganska enkelt sätt att få bättre dränering + man kan lätt fixa till så jorden blir bättre i bäddarna.

Kogödsel går utmärkt att gödsla med är det köpt kogödsel i påsar tänk på att den inte är speciellt näringsrik så man kan hälla på mycket i bäddarna (man kan faktiskt odla enbart i den kogödseln om man vill det brukar inte bli för starkt för grönsaker)+ man brukar ändå behöva hålla på att ge fler doser näring medans grödan växer.
Eva St
Det är säkert så att jorden är för tung då.
Har en kallbänk kan jag sätta i den eller fryser de ihjäl då??
Det är köpt kogödsel jag har så då har jag nog varit för snål med den också undra på att jag ingen vitlök fått....
Hur sent kan jag sätta vitlöken på hösten
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att sätta den i kallbänk, jag sätter min vitlök i en hemsnickrad kallbänk (pallkragar och liknande går också bra att odla i).

Hur sent man kan sätta vitlöken beror lite på hur snabbt det blir kallt på hösten men så milt som det varit i år så är det inga problem med att sätta vitlöken nu i november ifall man bor lite längre söderut, jag har inte satt min vitlök än men jag har tänkt göra det i helgen. Ett år var jag så sen att ytan hade fusit på marken när jag satte min vitlök.

Eva St
Woav du gör mig lycklig då försöker jag i min hemsnickrade kallbänk om jag nu bara får tag i mer utsäde så här års
Susanne i Linköping
Min nybörjartur kanske delvis berodde på mina lätt upphöjda bäddar, de har ingen byggd kant (såsom pallkrage eller liknande) utan är bara lite höjda naturligt, med sluttande kanter. Och så har jag haft på så mycket kompost jag kunnat få tag i. Och så la jag på löv och skräp som fick ligga på under vintern.

En enda lök försvann, och jag tror inte den frös ihjäl eller ruttnade utan jag tror snarare på att någon tvåbent luring var nyfiken och drog upp den. mad.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (KURT @ 01-11-2004, 07:07)
Eftersom vitlöken naturligt kommer från bergstrakter i asien så klarar den mycket låga temperaturer. Jag tror inte det är något problem om det skulle komma upp gröna skott redan på hösten, som sedan fryser bort. Är det någon som har erfarenhet av att lämna kvar vitlök i jorden? Då borde ju klyftorna redan kunna börja gro i Sept.

Hallon,

Jag ahr några gamla ruggar japp fleråriga kvarlämnade stackare - de gror inte på hösten lustigt nog.

Kommer det upp för stora skott fryser de bort i min erfarenhet, låga skott har jag tidigare täckt med löv och dylikt och det har fungerat.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon