Sonja.S
29-10-2004, 08:30
Vi satte ett äppelträd för några år sedan. Stammen lutar lite mer åt ett håll. Kan man göra något åt det fastän trädet är flera år gammalt (4 år)?
Lena i Torslanda
29-10-2004, 08:41
Det är inte lätt men du kan ju alltid försöka räta upp det genom att slå ner kraftiga störar och sedan "dra rätt" stammen så mkt som går. Jag brukar använda mig av sönderrivna lakan eller liknande till bindning träd. Gör ca 1 dm breda remsor som jag binder med, skonsamt för trädet och mkt slitstarkt. Med lite tur så kan trädet på sikt ändra sin färdriktning och växa mer rakt.
Sträckningar och spänningar kan man göra i flera omgångar och det går ofta bra att räta upp ett yngre träd. Sträckningen kan man börja med i april-maj när trädet börjar bli mjukt, spänna lite mer under sommaren och ta bort i oktober. Behöver trädet en sträckning till gör man det nästa år.
Anledningen till att man inte ska ha permanenta sträckanordningar hela året är att trädet då vänjer sig vid det och inte utvecklar styrka som det ska.
Jag gör på lite olika sätt. Brett band eller gummi kring grenar eller stam som fästs med snöre som i sin tur fästs i påle eller tältpinneanordning i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.