ajensing
Hejsan. Fått ett äppelträd i present, ett Alice.
Nu har jag hört att denna sort är väldigt ömtålig. Får lätt sjukdomar.
Och att det t o m inte planteras några Alice längre(detta från 2 trädgårdshandlare).

Är de så svåra? Kan jag plantera nu eller är det försent? Något speciellt att tänka på?

Anders
Lena i Torslanda
Det enda jag vet om Alice är man ska gallra karten rejält för att inte få röta.
Jan af Lisö
Jag har också läst att Alice har mycket lätt att dra på sig sjukdomar och odlas främst av yrkesodlarna som har tillgång till alla tänkbara bekämpningsmedel.

Det står tom i boken "100 älskade äpplen" som annars på ett mycket positivt sätt beskriver svenska äpplen.

http://www.karnhuset.com/100.htm
Åsa, mälardalen zon 2
Alice är ett gott äpple men fruktmöglet är ett problem jag får plocka bort en hel del mögliga frukter trots kartgallring. Jag råkade få Alice av misstag så jag kommer använda mitt träd till ympningsexperiment och sätta in fler sorter.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (ajensing @ 29-10-2004, 12:20)
Är de så svåra? Kan jag plantera nu eller är det försent? Något speciellt att tänka på?

Anders

Äppelträd är inte svårodlade, blanda upp den befintliga jorden med ex. kompost (gräv en rejäl grop och blanda runt), det ska vara väldränerat där du sätter trädet och det är en fördel att plantera trädet som på en kulle så dräneringen blir extra bra runt rothalsen. Växtplatsen bör vara solig. Äppelträd går bra att plantera ända tills du inte får ner spaden i marken så plantera på. Har trädet rotsnurr skär snitt i rotklumpen och försök breda ut rötterna en del så de inte fortsätter växa runt, runt. Plantera trädet lika djupt som det stått i krukan, eller lika djupt som det har suttit förut (ifall det är barrotsträd vilket det troligtvis inte är de flesta träd sitter i någon behållare numera). Skydda trädet mot djurangrepp ifall du bor där det är gott om "skadedjur" (älgar, kaniner, harar, rådjur mm.)
Åsa, mälardalen zon 2
Kom på att jag har ett par Alicebilder i mitt album

Jan af Lisö
Rådet att plantera trädet lika djupt som i krukan är lite "lömskt". När jag planterade mitt familjeträd päron gjorde jag så, tom en liten kulle. I våras upptäckte jag att förödlingsstället låg ca 5 cm under markytan. Jag grävde fram det, men nu har jag ett päronträd med mycket lågt förädlingsstället.

Troligen har någon klant grävt ner förädlingen 10 cm under jordytan inne i "krukan". "Krukan" var av svart plast (typ sopsäcksplast).

Hoppas trädet blir friskt och klarar sig undan kräftan ändå. Trädet växer ca 5-7 meter ifrån ett vägdike, så jag hoppas det funkar som en dränering.
Cilla
Det är inte helt ovanligt, Jan. Särskilt för ett halvår/år äldre plantor som satts om i handeln.

Jag har satt om en hel del träd i år som av olika skäl satts för djupt. Jag gräver upp dem och sätter på rejäl kulle. Ett år brukar de klara att stå för djupt, med förädlingsstället under jord. För lågt i marknivå klarar de att stå om marken är väldränerad eller lättstartad på våren.

Lågt okuleringspunkt föredrar jag framför hög, men det gäller förstås att se till att de inte hamnar under jord. Tycker att träden växer långsamt med hög okulering/ympning.
*Birger*
CITAT (ajensing @ 29-10-2004, 11:20)
Och att det t o m inte planteras några Alice längre(detta från 2 trädgårdshandlare).

Jo, det är sant att det knappt planteras några Alice längre AV YRKESODLARE i Sverige. Äppelriket Österlen, ca 100 odlare, har för närvarande ca 26 hektar Alice och det är, enligt framtida beräkningar, på tok för mycket i förhållande till efterfrågan. Alice är ganska populärt hos konsumenterna, men inte överdrivet. Hos odlarna är det, som står tidigare i tråden, monilian (fruktmöglet) som är det största problemet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon