Caprice
Hos mej är det Lill Lindfors och Heidelberg...
Små, små blommor hos Peace...
Någon enstaka Ingrid Bergman..

Caprice
i zon 2/3, dvs Stockholm
kerstin z5-6
Här är minus 8 just nu -den sista var nog nån i Morden serien smile.gif
fruberglund
Min Heidelberg trivs fortfarande under portaltaket och blommar för fullt smile.gif
Ciczi
Mina rosor, av för mig okänd sort blommar för fullt fortfarande. Ja, inte som i våras precis men det finns många blommor kvar ännu.

Ciczi i zon 1
Sommartorparn
Ja här i zon 1 är det inte slut på länge än. Aloha, Peace och Rödhätte. Den sistnämda blommar mer än i somras! Eller så lade jag inte märke till den då bland all växtligheten. Helt översållad med blommor. När jag ser den i motljus när kvällssolen tittar fram under ett ovädersmoln, är dom nästan självlysande. Aloha och Peace har många knoppar och kommer säkert att blomma långt in i December. Har plockat in en Aloha som sakta slår ut i rumsvärmen och ger en underbar doft.
wub.gif

PS. En och annan maskros syns också i blom. Kanske en remonterande sort?
blink.gif
Kajsa
Dom sjunger på sista versen, men Mozart är tuffast, Kanadarosorna klarar också frostnätter, The Fairy, Summerwind, Louise Odier, Jan Speek, Bonica och Portlandsrosorna Jacqes Cartier och Yolande D`Aragon blommar ännu.
Åsa, mälardalen zon 2
Här är det enbart Mozart som blommar fortfarande.
Sommartorparn
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-10-2004, 12:33)

Intressant att Mozart är en sådan långkörare!

Så här års behövs verkligen färgklickarna!
Dom skirt pastellfärgade sakerna kommer inte till sin rätt i novembermörkret.
Maria R
Undrar om det är en Bonica 82 vi har i vårt bostadsområde, som blommar fortfarande?
Här i Uppsala har vi haft några frostnätter, fast det har inte varit så farligt ännu.

Maria R
Viveka
New Dawn är den enda som fortfarande blommar här. Rose de Recht och Ghislaine de Feligonde höll ut länge, men la av efter sista frostknäppen.

Men från New Dawn plockar vi ofta in knoppar så sent som på julafton. De orkar inte alltid slå ut ute, men öppnar sig i vas inomhus.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,30-10-2004, 12:33)

En liten rättelse jag såg nu att Stanwell Perpetual faktiskt har 2 små utslagna blommor + det finns några knoppar som nog lär slå ut ifall vi inte får alltför kalla nätter.
nypan
stanwell perpetual blommar än i zon 4 på landet, här hemma i zon 3 var det tills för några dagar sedan ilse krohn superior, den vita klätterrosen./nypan
Betty
Hos mej blommar bara Frostrosor så här års... rolleyes.gif
ingmet
CITAT (Sommartorparn @ 30-10-2004, 10:13)
PS. En och annan maskros syns också i blom. Kanske en remonterande sort?
blink.gif

Jag har också maskroser som börjat blomma nu igen i slutet av oktober, detta har jag faktiskt aldrig upplevt förut. Att själva bladrosetten vuxit till sig och stoltserar i grön skrud har jag sett förut - men blommor??!!:..
ohmy.gif ohmy.gif mad.gif sad.gif
Hos mig blommar gula buskroser, okända sorter. Dock tävlar jag med rådjuren om att få njuta av fägringen. En rådjursmamma med 3!!!! årsbarn har ätit upp främre raden men verkar lämna den innersta raden till mig. Roserna står i söderläge utmed husväggen och njuter av den sista värmen.
Har även planterat om en röd ros (tror att det är en klätterros) och den verkar tycka om sin nya boplats eftersom den belönar mig med sommarens första blomma. rolleyes.gif laugh.gif
Mian
Jag har fyra Iceberg som är fullkomligt översållade med blommor, och de har en drös knoppar som är på väg! De är så otroligt vackra!! Och vad länge blommorna står sig i kylan.

Mina Ingrid Bergman har också någon enstaka blomma kvar, men de kan gå och gömma sig jämfört med Iceberg tongue.gif

Bor i Vallentuna, Stockholmstraktens enda zon 4...
Viveka
Och näckrosorna blommar för fullt fortfarande, både vita, röda och gula.

Förra året, när vntern kom plötsligt, blommade de infrusna i isen.
torvan
Jag har bara en ( än så länge) laugh.gif en New Dawn och den blommar.
Lite ialla fall rolleyes.gif torvan
Cilla
Jag hade knopp på nästan alla remonterande sorter men rådjuren har varit hungriga hos mig. De som inte ger upp och knoppar nu är bl a New Dawn, Ferdinand P, Iceberg och ett antal miniatyrrosor.
AnneG
Hos meg blomster klatrerosen 'Sympathie' nydelig flott. Duften er sterkere nå på høsten enn hva den var i sommer.

Hilsen AnneG, Fredrikstad, norsk zon 3
Kaktus-kanske
Ingen ros som blommar.
Tänkte passa på och fråga iom ros fanns i "ämnet" kan man klippa ner rosor nu på hösten?

(Nybliven trädgård's innehavare)
Betty
Nej klipp inte ner rosorna nu. Rosor beskärs i allmänhet på våren, "när björkarna har musöron".
Kaktus-kanske
Tackar !

Då lämnar jag dem som de är smile.gif Klart praktfulla trots att blommorna ej är att bevittna!
lotta_
Mina smårosor har jag grävt ner i kökslandet och om de blommar där har jag ingen aning om. tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Ewa smålänska höglandet
Fast vi har haft -5 - -8 ett par nätter och minus långt frampå förmiddagen har jag en Nevada, med fem knoppar och tre som har öppnat sig och en Santana med tio knoppar och två har öppnat sig där.
De kämpar på ohmy.gif

/Ewa zon 4-5
kerstin z5-6
Hur funkar din santana i z 4-5 -har du mkt nerfrysning på den ?
Exotic
Hos mig i zon 2 har jag rosen Troika med en underbar ..på gång att slå ut helt och den doftar i kylan rolleyes.gif
Sen oxå Abraham Darby är på väg med hela 6 stora knoppar får se om det blir hela vägen ut smile.gif
Ewa smålänska höglandet
Kerstin,
det varierar från år till år, vi har ju mycket konstiga vintrar här på sydsvenska höglandet, vissa vintrar jättekallt med mycket snö och ibland milda gröna vintrar, men den växer ju upp igen och får underbara röda, stora blommor och i år har den varit fantastisk, så förra vintern var nog bra

/Ewa zon 4-5
MariaS
Just nu blommar: Irene av Danmark, Blå Måndag, Erotica, Barcarole, Troika och Super Star.
Stod faktiskt bara för en halvtimme sedan och funderade på när de upptäcker att vintern är på väg.

Man kan faktiskt klippa av alla knoppar på rosorna nu, och ta in dem i vaser. Den beskärningen ställer inte till med ngt förtret för rosorna. (Det var ngn som undrade) Rosor fungerar så att de slutar sin näringsproduktion nerifrån och upp, så de delar som klipps av nu, gör bara att rosen får mindre med frostskador till våren. det är faktiskt nu som frostskadorna kommer, men de syns först till våren.
Sen beskär man rosorna efter om bladknopparna syns och inte efter musöronen på björken. Rosor som står i skyddat läge, slår ut mycket fortare än björken, klipps rosen när bladen slagit ut, kan den "förblöda" huh.gif
Utan klipp ner era rosor när bladknopparna är så stora att de motsvarar ca 5-7mm.

MariaS
Cilla
Det där var intressant Maria!
Vad menar du med att näringsproduktionen slutar nerifrån och upp? Jag antar att det är att näringsflödet minskar till skottens toppar först.
Det skulle ju teoretiskt kunna innebära att rosor som blommar på årsskotten skulle kunna beskäras på hösten? Sker ingen energilagring alls i rosornas grenverk över vintern?

Det där med att beskära när rosorna står i knopp låter bättre än att spana in björken. När björkarna har musöron här har vissa rosor redan utslagna blad. Menar du med din millimeterangivelse att knoppen svällt men inte spruckit upp?
Kaktus-kanske
Jo jag undrade om att "klippa" rosor, de jag har är SÅ stora (vet ej namnen på rosorna) pga detta hade jag önskat att jag kunde förminska dem rolleyes.gif Fick förvisso lite hjälp från några fyrbenta varelser, de både åt frukost och förmiddagsfika etc...
Sommartorparn
CITAT (Kaktus-kanske @ 08-11-2004, 08:49)
Jo jag undrade om att "klippa" rosor, de jag har är SÅ stora (vet ej namnen på rosorna) pga detta hade jag önskat att jag kunde förminska dem rolleyes.gif Fick förvisso lite hjälp från några fyrbenta varelser, de både åt frukost och förmiddagsfika etc...

Hmm, det är större chans att du får bra svar om du börjar en egen tråd om en sådan här fråga. Annars lätt att den drunknar i prat om blommande rosor.
Rosor har olika personlighet. Vissa vill bli stora, andra ska hållas korta. Kämpar man mot deras natur blir det inte snyggt. Bäst är om du kan ta reda på vilken ros du har. Hur som helst, så är det bäst att beskära rosorna på våren när risken för frost är över. Är det en stor och risig "buskros" så skär du bort dom grövsta stammarna i markhöjd så bir den glesare. Sedan kan du ge den en snyggare form genom att korta in spretiga skott. Klipp straxt ovanför en knopp. Men, som sagt, det beror alldeles på vad det är för slags ros.......
Kaktus-kanske
Jag tänkte tyvärr ej på att ta reda på vilka sorter det var när de fortfarande blommade.. misstänker att utan blomma svårt att identifiera ?
Caprice
Vill bara tillägga:
Idag 11 November slog en Peaceros ut... wacko.gif

Har då aldrig varit med om det tidigare..

Säger bara: Ur led är tiden.. Fast vackert är det..! wub.gif wub.gif

Caprice
fruberglund
Nääääääää, de vägrar ge upp, trodde Amber Queen var färdig för i år men inte då laugh.gif
Heidelberg klänger sig kvar också, det trivs under ingångstaket smile.gif

Caprice
Fruberglund:
Va vacker Amber är...! wub.gif
Har ingen sån, men är lite sugen... gillar färgen...
Undrar om en Amber Q skulle vara vacker framför min Maigold...
Färgerna verkar funka bra ihop... wub.gif

Caprice
fruberglund
Ja, det är underbar färg på den, ett riktigt klipp var den också, 50 spänn på Coop när de sålde ut. Trodde inte det skulle bli mycket av den smile.gif

Köpte en annan sort också som inte blommat i år, ska bli kul att se hur den blir nästa år smile.gif

Den skulle nog bli jättefin ihop med din Maigold.
Maria R
Mina rosenpelargoner blommar fortfarande! (Ute!) tongue.gif

Hälsningar Maria R
Kajsa

Winnipeg Parks, Kanadaros hade några knoppar kvar, tog in till maken som fyllde år igår, men annars är det snart över hos mig.
Blomstersmurfen
Tre rosor blommar fortfarande hos mig. En av dem var först av alla med att blomma i våras och har sedan dess blommat kopiöst hela säsongen, och gör det fortfarande. Den andra är Händel, och den tredje är tyvärr också en för mig okänd sort, som jag hoppas få hjälp med att identifiera av er andra när jag får lite ordning på alla kort jag tagit under säsongen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon