Full version: Sökmotorer
gammelnalle
Är det bara Google som gäller numera?? (Ja!! erkänner jag med rodnande kinder..) eller finns det andra alternativ.'
Tidigare Altavisatde ja men det var ett tag sedan..
Ask Jeeves var också bra.

Av ren slöhet använder jag bara g numera...men kanske det är dags att kolla in något annat??
smile.gif smile.gif smile.gif
go Johnny go ogle
fruberglund
Jag körde också Altavista förut men har av nån konstig anledning också gått över mer och mer till att Googla. Vet inte varför men den sidan känns enklare på nåt sätt laugh.gif
gammelnalle
CITAT (fruberglund @ 30-10-2004, 13:20)
Jag körde också Altavista förut men har av nån konstig anledning också gått över mer och mer till att Googla. Vet inte varför men den sidan känns enklare på nåt sätt laugh.gif

men fruberglund.... inte har du tid att sitta här på fö'seldan int...

GRATTIS!!!!
andreas i uppsala
Google är helt klart störst. Jag använder bara google, aldrig altavista eller något annat
Ciczi
Jag Googlar jag med! biggrin.gif

Ciczi

P.s det här är mitt 200:e inlägg!
fruberglund
CITAT (gammelnalle @ 30-10-2004, 13:35)
Jag körde också Altavista förut men har av nån konstig anledning också gått över mer och mer till att Googla. Vet inte varför men den sidan känns enklare på nåt sätt  :lol:

men fruberglund.... inte har du tid att sitta här på fö'seldan int...

GRATTIS!!!!

Har väl alltid tid för er smile.gif

Måste ju ha min dagliga dos av Odla, födelsedag eller ej. Jag är säkert här på julafton också laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ciczi
CITAT (fruberglund @ 30-10-2004, 15:27)
Jag är säkert här på julafton också laugh.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif wub.gif

Jag med!

Ciczi
Kattgräs

Instämmer. Jag med. Google har bättre träfflistor, det jag letar efter brukar komma på första sidan. Eller så är det jag som blivit bättre på att söka! tongue.gif
Susanne i Linköping
Nja, när jag söker på mitt eget namn så hittar Altavista 13 sidor men Google bara 12. Och det är klart att jag föredrar den sökmotor som är bäst på att hitta mig!!! laugh.gif
Betty
Varför det? Har du slarvat bort dig? rolleyes.gif
La Strega
Jag använder eniro...
Posse
Personligen kör jag hårt med Google, använder t.o.m. den som startsida. Det trevliga med Google är kanske att sidan är rakt på sak och utan påtaglig reklam. Den ter sig också lite "levande" i och med att de ganska ofta väver in säsongsbetonade motiv i sin logo, som idag t.ex:

Men jag har också i en insändare läst negativa påståenden om Google, saker som nog ändå isåfall kanske stämmer in också på andra sökmotorer.
Det handlade bl.a. om att en människorättsorganisation skulle ha avslöjat att Google kommit överens med kinesiska staten att ta bort regimkritiska kinesiska sidor ur sitt urval.
Och om att Google inte söker igenom det faktiska antalet sidor på internet, utan istället baserar resultatsiffran på ett antagande; ett extrapolerande av ett urval sidor - som är olika varje gång och som gör att påstådda träffar och verkliga träffar ofta skiljer sig helt och hållet. De tar visst ej heller med sidor som det inte finns länkar till på någon annan sida.

Själv har jag dock ibland blivit förvånad hur snabbt och effektivt Google kan få med sidinformation bland sina sökresultat... Det har nämligen hänt att sökmotorn hittat som jag själv skrivit på något forum endast några dagar tidigare i något ämne som jag också sedan på egen hand, genom Google, sökt information om. ohmy.gif
Betty
CITAT (Posse @ 31-10-2004, 13:17)
Personligen kör jag hårt med  Google, använder t.o.m. den som startsida. Det trevliga med Google är kanske att sidan är rakt på sak och utan påtaglig reklam. Den ter sig också lite "levande" i och med att de ganska ofta väver in säsongsbetonade motiv i sin logo, som idag t.ex:

Håller med dig! Jag googlar också. smile.gif
TeliaNet
på altavista så har det förekommit att en del betalat för att komma med högst upp på sökresultatlistan.
tycker att det är riktigt uselt.

alltheweb.com är också jätte bra.
GoSatta
"Det handlade bl.a. om att en människorättsorganisation skulle ha avslöjat att Google kommit överens med kinesiska staten att ta bort regimkritiska kinesiska sidor ur sitt urval. "

det handlade tydligen om att google tog bort sidor i kina som ändå inte går att nå ifrån Kina (redan spärrade centralt av kinesiska myndigheter) och google rensade bort dom så att kineser inte skulle få en massa svar på sidor som dom ändå inte kan nå. Så alltså ingen censur från googles håll utan mer ett försök att göra sin tjänst användbar i Kina trots att dom censurerar.
Virgo
CITAT
på altavista så har det förekommit att en del betalat för att komma med högst upp på sökresultatlistan.
tycker att det är riktigt uselt.

Det är en betaltjänst som vem somhelst kan ha, om man tycker att det värt att slänga ut en massa pengar på för att hamna högst upp.

För ett par år sedan visste "ingen" vad google var för nåt.

Helt klart bäst (smygreklam)
Posse
CITAT (GoSatta @ 31-10-2004, 18:13)
"Det handlade bl.a. om att en människorättsorganisation skulle ha avslöjat att Google kommit överens med kinesiska staten att ta bort regimkritiska kinesiska sidor ur sitt urval. "

det handlade tydligen om att google tog bort sidor i kina som ändå inte går att nå ifrån Kina (redan spärrade centralt av kinesiska myndigheter) och google rensade bort dom så att kineser inte skulle få en massa svar på sidor som dom ändå inte kan nå. Så alltså ingen censur från googles håll utan mer ett försök att göra sin tjänst användbar i Kina trots att dom censurerar.

Som jag förstår har diktaturen - om insändaren jag nämnde har rätt - i Kina lyckats åstadkomma att Google förtiger alla webbsidor som sökmotorn finner vilka innehåller kritik mot regimen där. Det verkar innebära att inte någon människa i hela världen kan finna sidor med mot regimen i Kina kritiskt innehåll, genom Google. unsure.gif

Läsa gärna också

Internetreglering i Kina
kristerh
På alla stora söksidor kan man väl betala för att hamna överst wink.gif
Själv använder jag leta.se
krister
miiapiia
För min del använder jag MSN smile.gif
Fenja
Jag skulle gissa att Google.com är den som ger flest träffar. Jag använder alltid google.
Mvh
Fenja
Gunvor Nilsson
Jag söker på Google om jag vill ha text och här söker jag när jag vill ha bilder.

/Gunvor
Fenja
TACK, för ett bra tips om bildsökmotor, Gunvor!
Mvh
Fenja
GoSatta
fast googles bildsök är ju tusen gånger bättre.

exempel: sökte på catleya

picsearch: 35 träffar
google bildsök: 641 träffar
Fenja
Man får väl använda båda... och det beror på vilka bilder man söker märkte jag!
Mvh
Fenja
gammelnalle
nu börjar det likna nåt....

Tack för länken om bildsök... och tipset leta.se

själv är jag som sagt googlare men jag TROR inte det är särskilt nyttigt om de blir för stöddiga.... (stora =OK)
Gunvor Nilsson
CITAT (GoSatta @ 03-11-2004, 17:38)
fast googles bildsök är ju tusen gånger bättre.

exempel: sökte på catleya

picsearch: 35 träffar
google bildsök: 641 träffar

Jag orkar inte sitta och kolla igenom 641 bilder! huh.gif

/Gunvor
lotta_
Jag använder mig av leta.se både privat och på jobbet. Sidans snabbguide är jättebra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon