Hannifer
Jag trodde att jag hade en "Rubra Plena", men plötsligt började plantan blomma med halvfyllda blommor. Varför gör den så? unsure.gif Kolla skillnaden!

Ciczi
Hej Hannifer!

Att hibiskusens blommor ser lite olika ut från gång till gång är inget ovanligt. Kolla bara på dessa här i denna länken Annan tråd om hibiskusar

Flera av mina hibiskusar gör så.

Ciczi
Hannifer
CITAT (ciczi @ 30-10-2004, 14:12)
Hej Hannifer!

Att hibiskusens blommor ser lite olika ut från gång till gång är inget ovanligt. Kolla bara på dessa här i denna länken Annan tråd om hibiskusar

Flera av mina hibiskusar gör så.

Ciczi

Ojdå! Blombilderna på tråden skilde sig verkligen! ohmy.gif Har det kanske med hybridisering att göra, eller ska man helt enkelt se på sin hibiskus som en överraskningsblomma? smile.gif

Hursomhelst är dessa växter underbara!
Ciczi
Tror på att det är en överaskningsblomma!

Jag blir i bland överraskad, oj blommar den nu? Men lika glad för det!

Ciczi
dragonbeauty
Ni hibiskusexperter... hjälp! Mina vill inte trivas... knopparna torkar ihop direkt när dom växt ut! Och jag har INTE vridit dem... Jag tycker dom ser allmänt lite dassiga ut... Vad ska jag göra? unsure.gif
Ciczi
Hej Dragonbeauty

Så här i höstmörkret ser även mina hibiskusar dassiga ut. Just nu blommar de inte mycket heller. Under mörkermånaderna har de flesta blommor nog med att hålla livhanken så ta det inte så allvarligt att den tappar knopparna. Kan den hålla bladen vid liv (utan att tappa dem med) så överlever den nog vintern. Klipp ner den ordentligt till våren, plantera om och ge gödning lite oftare.

Vintertid är det viktigaste för hibiskusarna att de står i ett så ljust fönster som möjligt. Man behöver heller inte vattna lika ofta som under sommaren.

Hoppas att din planta klarar vintern. Min äldsta är inne på sin sjunde vinter och han trivs som aldrig förr. wub.gif

lycka till!

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon