Vi har byggt nytt hus, på gammal åkerjord. Tomten är ännu inte iordninggjord, förutom att den är tilljämnad. Nu i vår så ska vi plantera häck och gräsmatta.

Enligt grävmaskinisten som jämnade till tomten så höll jorden god kvalité och det skulle förmodligen räcka med ”lite” matjord att bland ut gräsfröna med. Hur som helst så tänkte vi delvis rulla ut färdig gräsmatta. För att förbereda detta anser jag därför att det räcker med att jordfräsa och möjligen spä på lite matjord på vissa ställen innan vi rullar på gräsmattan.

När det gäller häcken så hade vi tänkt att anlita grävmaskinisten på nytt för att gräva för häcken. Min tanke är att gräva 50 cm djupt och brett för att luckra upp det hela. Första tanken var att helt fylla på med matjord, men snål som man är, så kom jag på att det kanske är onödigt. Hur höga krav måste man ha på jorden när man ska plantera häck? Man kanske kan blanda ihop lite befintlig jord, matjord och gödsel(?). Beror väl förstås på vilken häck man har, men vi hade tänkt att plantera japansk lärk. Är det någon som har någon erfarenhet av japansk lärk?

När det gäller matjord, så är det ju tyvärr transporten som är dyrast. Finns det några riktmärken när det gäller pris på matjord (och även transporter i och för sig).