ogräset
Hej!

Då jag bor i den delen av Sverige där det förmodligen regnar som mest behöver mitt nya växthus hängrännor. Helst vill jag ha dessa i trä!

Är det någon som har gjort eller sett något liknande?

Mvh
Birgitta wink.gif
Tesa
Du får göra som dom gjorde förr...av näver....
Virgo
Spika ihop 2 brädor i 90º vinkel ungefär 15mm x 80mm x växthusets längd.
gammelnalle
Följ Virgos råd. Använd ett FETT träslag, så håller det längre. Lärk eller furu är bra. (EK är förståss ännu bättre men kanppast "lönsamt")

Misströsta inte om rännan läcker till att börja med (och efter en lång tids torka)
Precis som träbåtar sväller träet när det blir fuktigt och tätar sig själv.

En liten finess: Istället för stuprör kan du ha en "stör" som du låter hänga fritt från hängrännan. Vattnet följer då stören (är det iallafall tänkt... och funkar så länge det inte ösregnar). Ett annat "stuprör" är en kraftig kedja som får hänga på samma sätt.

Vi vill gärna se bilder när det blir klart!!!
Yin o Yang
CITAT (gammelnalle @ 31-10-2004, 14:08)
Lärk eller furu är bra.

Försök att få tag på lärkträ. Det är ett underbart vackert material, som skiftar färg allt efter väder och vind
wub.gif . Dessutom behöver det inte impregneras eller behandlas på annat sätt rolleyes.gif
KURT
CITAT (gammelnalle @ 31-10-2004, 14:08)
En liten finess: Istället för stuprör kan du ha en "stör" som du låter hänga fritt från hängrännan. Vattnet följer då stören (är det iallafall tänkt... och funkar så länge det inte ösregnar). Ett annat "stuprör" är en kraftig kedja som får hänga på samma sätt.

Vi vill gärna se bilder när det blir klart!!!

Just en kraftig kedja såg jag i helgen som stuprör på ett kapell. Fasaden var vitputsad och för att undvika "fula" stuprör i hörnen så hade de spännt en kejdja från hängrännan ner till avloppet ner i marken. Kedjan skall vara väl spänd, så fungerar det nog bra så länge det inte regnar alltför mycket, och så länge man inte har alltför stor takyta.

I TV-serien sommartorpet gjorde de tydligen hängrännor i trä, det skall också finnas med som beskrivning i boken med samma namn:

http://www.prismabok.se/varabockermain.asp...ountProducts=15
Unn
Vill du ha hängrännor som inte läcker allt för mycket kan du dreva/täta med någon produkt som används till träbåtar - "Ettan" (inte snuset!) är riktigt bra till det mesta i den vägen! Här finns det t.ex.: http://www.claessons.com/
Vill man inte ha kätting som "stupränna" fungerar tågvirke lika bra (om inte bättre), fast det är ju inte lika beständigt.

Unn smile.gif
Janne
Hej!Jag "klädde" trärännan med en vinklad beställd plåt,som tätade, så att regnvatten ej kunde rinna ut i undre vinkelspringan mellan bräderna.Fungerar bra!
Hälsn Janne
åsgård
Till mitt Florum har jag tillverkat en hängränna i plåt, men det vill du säkert inte ha.
Men... jag har istället för stuprör köpt en kedja i mässing, den fungerar alldeles utmärkt och regnvattnet rinner så fint utför kedjan ner i vattenkannan.
MVH Kenneth
ogräset
Tack för alla fina svar.

Nu gäller det att komma till skott men kanske blir det först till våren. Finns en hel del annat pyssla med till växthuset, bänkarna skall byggas plus lite till.

Ha en trevlig helg rolleyes.gif

Birgitta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon