netaave
1) Lyft upp katten och håll den i ditt armveck så som du skulle hålla ett spädbarn. Placera höger hands pekfinger och tumme på vardera sidan om kattens mun och tryck försiktigt på kattens kinder, håll samtidigt pillret i handflatan. När katten öppnar sin mun, låt pillret rulla in i munnen. Låt nu katten stänga sin mun så att den kan svälja i lugn och ro.

2) Ta upp pillret från golvet och hämta fram katten från bakom soffan. Låt katten ligga i ditt armveck igen, och upprepa proceduren från punkt 1.

3) Hämta tillbaka katten från sovrummet, och släng det uppblötta pillret.

4) Ta fram ett nytt piller ur folieförpackningen, håll katten i vänster arm och håll i baktassarna hårt med vänster hand. Tvinga upp käkarna och tryck in pillret längst bak i kattens mun med pekfingret. Stäng nu kattens mun och räkna till tio.

5) Fiska upp pillret ur akvariet och plocka ner katten bokhyllans översta hylla. Ropa in din make/maka från trädgården.

6) Ställ dig på knä och håll fast katten mellan dina ben, håll hårt om fram- och bakbenen. Strunta i om katten morrar. Be din make/maka att hålla fast huvudet samtidigt som du kör in en linjal i kattens mun. Låt pillret glida ner längs linjalen och gnid kattens struphuvud kraftigt för att sätta igång sväljreflexerna.

7) Plocka ner katten från gardinstången. Plocka ur ett nytt piller ur förpackningen. Gör en snabb anteckning om att köpa en ny linjal och att laga gardinerna. Sopa försiktigt upp skärvorna från de krossade porslinsfigurerna som stod i fönstret och lägg dem åt sidan för reparation.

8) Vira in katten i ett badlakan och be maken/makan att ligga uppe på katten så att dess huvud sticker fram ur armhålan. Lägg pillret i ett sugrör, tvinga upp kattens mun med en penna och blås i sugröret.

9) Läs på etiketten så att du försäkrar dig om att pillret inte är skadligt för människor. Drick ett glas vatten för att skölja bort den äckliga smaken. Sätt på ett plåster på din makes/makas arm och tvätta bort blodet från mattan med kallt vatten och såpa.

10) Hämta katten från grannens trädgårdsbod. Hämta ännu ett piller. Stoppa in katten i ett köksskåp och stäng dörren så att endast huvudet sticker ut. Tvinga upp munnen med en matsked och skjut in pillret i kattens mun med ett gummiband.

11) Hämta en skruvmejsel ur garaget och sätt tillbaka skåpsluckan på sina gångjärn. Sätt på ett skyddsförband på din kind. Ring din husläkare och fråga när du tog din senaste stelkrampsspruta. Släng din nedblodade T-shirt och hämta en ny i garderoben.

12) Ring brandkåren och be dem plocka ner katten från trädet på andra sidan gatan. Be din granne om ursäkt för det demolerade staketet. Hämta det sista pillret ur foliepaketet.

13) Surra ihop kattens framben med bakbenen med ståltråd och fäst stadigt till ett ben på matrumsbordet. Hämta dina skinnskodda trädgårdshandskar i verktygsboden. Tryck in pillret i kattens mun och följ upp med en stor bit oxfilé. Håll huvudet vertikalt och spola ner en till två liter vatten för att skölja ner pillret.

14) Be din make/maka att köra dig till akuten. Sitt tyst och snällt medan doktorn syr ihop dina fingrar med tolv stygn och plockar ut resterna av pillret ur ditt högra öga. Åk förbi möbelbutiken på vägen hem och beställ ett nytt matsalsbord.

15) Ring Blå Stjärnan och be dem hämta katten. Kolla med ditt lokala zoo hur mycket en hamster kostar.

Hur man ger sin hund ett piller...

Vira in pillret i en skiva bacon. Klart!

biggrin.gif ohmy.gif biggrin.gif ohmy.gif biggrin.gif
pejori
laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif
Betty
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Om hunden är en labrador så behövs ingen baconskiva ens, labbar äter allt !!! rolleyes.gif
Fenja
laugh.gif Kommer att tänka på en katt jag hade, som blev helt vansinnig när hon skulle börja få p-piller: Ett långt "slagsmål" slutade med att jag höll henne i nackskinnet och pillret i pincettgrepp i den andra handen. Hon hängde där och spottade, fräste och högg i luften så det small bara jag visade pillret för henne!! Men hon lärde sig tillslut hon med, lilla Turbo. wub.gif
Mvh
Fenja
Lena i Torslanda
Det var nog det roligaste jag läst på länge laugh.gif laugh.gif
Tack för ett gott skratt Nataave!!
Snöflinga
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
renate
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fredi
Känner igen det där smile.gif

Fast sedan upptäckte vi att det underlättade att baka in pillret i en liten boll av leverpastej, och några månader senare upptäckte min katt att det gick att separera det där pillret från leverpastejen...
lisselbo
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Har nog världens snällaste katt när det gäller att ge henne p-piller.
Bara att hålla i famnen öppna munnen och lägga i pillret.
mvh Marie

Ramona
jendah
laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
yla
CITAT (Fredi @ 30-10-2004, 23:24)

Fast sedan upptäckte vi att det underlättade att baka in pillret i en liten boll av leverpastej, och några månader senare upptäckte min katt att det gick att separera det där pillret från leverpastejen...

man ska mosa pilret o ge leverpastejen eller så ger man åillret mosat i tonfisk de kan ingen katt motstå

fats jag har aldrig haft problem att ge mina katter piller de e bara att stoppa i o se till att de inte kommer ut laugh.gif laugh.gif laugh.gif
min dotter misslyckades dock med detta me sin kisse som fick p piller
ja hon trodde att hon lyckats för hon visste efter en del prövningar att pillret oftast åkte ut så det tog tid att få henne att svälja
nå ,hon gav katten den tiden de tog att svälja o trodde efter att ha kollat i munnen att de va borta ,,den lilla smarta kissen hade de under tungan o spottade ut de så fort hon släppts.. så nu har jag dessa två

så lätt e de att ge piller laugh.gif rolleyes.gif
wolkenkrabber
lol roligt... en anars är det lättare o man korsar pillret o blandar med lite smör o kletar fast det på frambene, katten måste ju slicka bort det så hygien besatta som dom är smile.gif
kristerh
CITAT (Fredi @ 30-10-2004, 22:24)

Jag bakade in p pillret i en räka, gjorde ett litet hål som jag tryckte in pillret i, när sedan räkan var uppäten fick hon fler räkor som belöning wink.gif
funkade rätt bra, man vet väl hur katter är med räkor... de tittar knappt på den innan den är uppslukad.
krister
kristerh
CITAT (wolkenkrabber @ 31-10-2004, 14:31)
lol roligt... en anars är det lättare o man korsar pillret o blandar med lite smör o kletar fast det på frambene, katten måste ju slicka bort det så hygien besatta som dom är smile.gif

Har testat att smeta in tabletten inblandat med nåt på tassen unsure.gif
gick sådär... ruskar o skakar tills det ligger "smet" överallt.
krister
Yin o Yang
Räkor fungerade bra på Yang när han levde. Han kunde sluka dem med skalen på om han tyckte att man skalade för långsamt tongue.gif . Yin, som inte heller finns hos oss längre, gick inte att lura med något sleep.gif . Hon älskade leverpastej, men vägrade äta det efter att vi försökt lura i henne medicin. Det fick bli sterilisering i stället wub.gif . Krossade tabletter blandade i kalles kaviar, som sedan smetades på Yangs tassar var också ett bra knep. sleep.gif . Han hatade att vara smutsig om tassarna mad.gif
Exotic
En av mina katter han äter upp pillret själv wacko.gif blink.gif laugh.gif rolleyes.gif
Mycket ovanligt att dem gör det.
kryddan
Vi har prövat allsköns knep - typ alla ni nämnt... Det som funkar allra bäst är att vänta tills han är riktigt hungrig, lägga pillret i botten på mat skålen + lite mat. Då äter han glatt upp maten och tar pillret som efterrätt biggrin.gif

Alla tricks med leverpastej osv funkar bara på honom en gång, sedan kommer han ihåg - och petar ordentligt ut pillret innan han sätter i sig godsakerna rolleyes.gif
Bettson
Piller och piller.

Min mamma hämtade hem två kattungar som sällskap till min lillebror.
Hon hade noga kontrollerat att det var honor.

Så går det några år och den ena katten blev påkörd av en bil och hade krupit under loggolvet. Förtvivlan var stor när jag kom hem. Man kunde ju inte komma åt att hjälpa kattskrället.
Nåväl . Jag kryper under grunden på den fallfärdiga ladan som vi egentligen inte ens ville gå in i pga rasrisken.

Jag lyckades komma ganska nära men lyckades inte att ta katten.
Nåväl den hade ett trasigt öra och ett blodsprängt öga, haltade i övrigt men jag trodde nog den skulle tillfriskna som katter har en makalös förmåga att göra.

Jag meddelar resten av famljen detta och tillägger, förresten det är ingen honkatt det är en hankatt. Mamma ville inte tro mig men efter lång övertalning om att jag som dagligen jobbade med djur gudbevars kunde skjilja en hane från en hona så accepterae hon det.

Lite senare när vi drack kaffe återkommer mamma till det faktum att hon i två års tid tror hon haft en honkatt när det var en hankatt.

Pappa satt och fnissade förtjust och till slut gapskrattade han. Så säger han; Den andra katten är också en hankatt. Nähä sa mamma, är det.
Hon dricker sitt kaffe vidare tills tanken dyker upp att pappa minsann vetat en tid att båda katterna var hanar.

Då ilsknar mor till och undrar; Hur länge har du vetat det?

Min illmarige far skrattar så tårarna rinner. Det har jag alltid vetat sa han.
Mamma undrar då varför han inte sagt något.

Näe, sa pappa. Jag har bara undrat hur länge det skulle ta innan du upptäckte det. Jag har haft underhållning varje lördag när du kallat in katterna för att ge dom p-piller.

Det är det här som är det roligaste minnet jag har av mina föräldrar. Kan skratta gott åt det ännu. smile.gif
Ciczi
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Det måste ha varit skoj Bettson!

Ciczi
Fenja
Vilken underbar historia!
Mvh
Fenja
Ewa L
Eftersom min kisse varken äter leverpastej, räkor eller egentligen något annat godis har jag alltid mosat pillret i mortel och strött ovanpå grädde. Det har fungerat.

Däremot höll jag på att skratta ihjäl mig i somras när en jobbarkompis varje dag beskrev hur hon försökt — och misslyckats — att ge sin katt medicin. Det var som i skrönan, men på fullt allvar. Jag gav henne massor av förslag, till slut fick hon lösa upp tabletten i vätska, suga upp i pipett och spruta in. Men oj hur hon (kompisen alltså) såg ut på armar och händer! ohmy.gif huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon