|
Ja tycker att det är idiotiskt att vi måste ändra från sommar till vintertid mitt i natten. Jag har hållit mig vaken ända tills nu genom att läsa en bok (En blomma i Afrikas öken, av Waris Dirie), bara för att kunna ställa tillbaka klockan men nu orkar jag ej längre vänta tills klockan är 03.... Vilket påhitt av EU att hålla på så här.
ja nu är det bara 8 minuter kvar, orkar nog vara kaken till kl 03 o ställa om klokan,,,,, gomdmorogn allihopåa
Christer i Falköping
31-10-2004, 07:22
Nja, det är ju inget EU-påhitt direkt. Man började med sommartid i Europa, redan på 1800talet. Har för mig att det då gjordes för att spara in på fotogen och annat bränsle. Christer.
Men!
Det är väl ingen som säger att man måste vara vaken till klockan 3 på natten bara för att ställa tillbaka klockan en timme? Jag var riktigt trött och kunde knappt hålla ögonen öppna kl 21.30. Så jag ställde tillbaka klockorna en timme och sedan gick jag och kurade ner mig under mitt täcke. Häpp! Svårare än så var det inte.
I gengäld är jag pigg och vaken nu sådär 7.30 på morgonen.
Ciczi
CITAT (Ralf @ 31-10-2004, 02:53) ja nu är det bara 8 minuter kvar, orkar nog vara kaken till kl 03 o ställa om klokan,,,,, gomdmorogn allihopåa du e rolig du ett sånt skämt uppskattas jag e uppe gammal tid nu för så här morgon pigg e inte jag
...och jag sov till gamla 8.25 och så länge brukar jag aldrig sova!
Eva i Skåne
31-10-2004, 09:25
Jag blev glad när jag satte på datorn nyss och det kom upp ett litet meddelande om att datorns klocka ställts om. Jag hade ju glömt... MEN då hade jag ju inte sovit till tio idag igen Nu har jag stoppat pendeln i den gamla väggklockan och ställt om de andra. Nej, inte videon. Varför ska det vara så svårt med tekniken  . Istället för att behöva läsa i instruktionsbóken varenda gång så överlåter jag den klockan åt sönerna, som tycker att mamma är hopplöst trög Pendylen förresten. På våren är det ju lätt som en plätt att flytta fram den en timme och låta den slå två gånger under tiden, men på hösten... Första året stod jag och flyttade fram den elva timmar och lät den slå för varje halvtimme. Lite tröttsamt. Sen var det någon intelligentare människa  som talade om för mig att det var lättare att stanna den en timme så den kom rätt Skänker slutligen en tanke till de som jobbade i natt och fick tillbringa en timme längre på jobbet. Stackare. Jag minns själv hur seg den extra timmen kunde vara.
En sak som jag funderar på vid varje ändring av klockan.... Hur funkar det med TV-programmen på natten? Om ett program ska börja klockan 2 och man just då ändrar om klockan till 3.... Sänds inte det programmet då? Eller om man tittar på en jättespännande film och det är 10 minuter kvar.... *huuuh* ...och så ställer man om klockan så det försvinner en timma. Hur fasen ska man då få veta hur filmen slutade?? Hmmm.... Och om just den filmen började kl 2 och man klockan 3 ska tillbaka till 2 igen... Börjar man om med filmen då?
Eva i Skåne
31-10-2004, 09:31
La Strega
31-10-2004, 09:39
Äntligen går min videoklocka rätt igen! har haft den en timme fel sen tiden ändrades senast Har oxå funderar på de där med tv-programmen...men många kanaler visar ju inget alt tv-shop på nätterna/morgonen, eller andra program som är "mindre viktiga" så antar att de bara hoppar över det/lägger till ? och just klockan 3 så ändrar de nog klockan men låter tv-programmen fortsätta...å så rättar de till de innan de "riktiga" programmen börjar på morgonen sen...eller??
*Laika*
31-10-2004, 09:41
Min dator ställde om sig själv, men vem tar hand om Odlas klocka? Mvh. Laika
gammelnalle
31-10-2004, 13:29
CITAT (Laika @ 31-10-2004, 10:41) Min dator ställde om sig själv, men vem tar hand om Odlas klocka? Mvh. Laika precis.... men vi lägger in inlagorna en timme för tidigt!!!!! eller så kan vi se in i framtiden...
*Laika*
31-10-2004, 13:32
Aha, alla odlas medlemmar är synska?  Eller var det syniska Mvh. Laika
gammelnalle
31-10-2004, 13:35
CarinaA
31-10-2004, 13:45
Numera kommer somliga prylar med förinställning sommar-vinter, så det sköter sig själv. Datorn och videon här hemma har klarat det utan min assistans... Skönt. Många andra får man ändra själv ändå... Tekniken går framåt, även på småsaker som man kan reta sig på!
Jag retar mig mest på nummerpresentatören. Blir inte klok på hur det nu var man gjorde...
ja dom är knepiga och bruksanvisningen fins ju inte heller. bara att trycka på de olika knapparna samtidigt som man håller nån knapp intryckt, eller? hm......... de ska nog gå så småningom.
Känns som om jag har provat alla varianter nu, får lov att låta den vara en stund - medan jag svalnar...
Hannele
31-10-2004, 16:38
CITAT (Ralf @ 31-10-2004, 02:29) Vilket påhitt av EU att hålla på så här. Tja, det har vi höllt på med långt innan EU, långt innan du ens var född.
CITAT (ciczi @ 31-10-2004, 08:41) Men!
Det är väl ingen som säger att man måste vara vaken till klockan 3 på natten bara för att ställa tillbaka klockan en timme? Jag var riktigt trött och kunde knappt hålla ögonen öppna kl 21.30. Så jag ställde tillbaka klockorna en timme och sedan gick jag och kurade ner mig under mitt täcke. Häpp! Svårare än så var det inte.
I gengäld är jag pigg och vaken nu sådär 7.30 på morgonen.
Ciczi Ha ha ha, vem säger att man måste ställer klockan mitt i natten? jag har en del klockor som sköter det alledes själv,resten ställer jag tillbaker på morgonen,det blir lika bra. Det skulle aldrig faller mig in att sitter uppe till kl.03:00 och ställa tillbaker klockorna.
Gossen Ruda
31-10-2004, 17:50
Det är ett sabla sjå att ställa om klockorna. Jag räknade till 15 olika klockor och tidur som behövde ställas om. Inte klokt vad man är tidsstyrd.
CarinaA
01-11-2004, 22:26
Hm... Nummerpresentatören är jämt lite svårare att ändra tid på, det håller jag med om. Vet inte om jag missat nåt, men Anitan måste raderas på allt om jag vill ändra tiden - hur dumt som helst. Så jag låter den vara tills våren är här igen! Stämmer de andra uren så har man koll när nån ringt ändå... Carina
Bettson
01-11-2004, 22:39
Så har det då inträffat. Den förbenade tidomställningen. Maken och jag lyckas inte komma överenns och slutföra tidsomställningen. Något år kommer vi överens om att han skall sköta klockorna. Han ändrar vissa och glömmer vissa viilket för till resultat att vi aldrig är i rätt tid varken höst eller vår på någon månad. Så bestämmer vi att jag skall sköta klockorna. Jag ställer om efter bästa förmåga, men vissa har maken slarvat bort bruksanvisningen till så det blir som det blir. Jag får be om hjälp. Då inträffar det otroliga att maken helt plötsligt för för sig att jag inte ställt om några klockor eftersom jag bad om hjälp men några. Alltså stläller han om en gång till vilket gör tidefelet till två timmer. Ibland så tror vi båda två att vi kommit överenns om att den andre skall ställa om klockorna. Inte en enda klocka blir omställd och så där håller vi på. Sedan den eviga diskussionen om man skall flytta fram eller tillbaka. Jag är inte tillräcligt förändirngsbenägen för att klara av sådant här. Det kan utterliga illustreras av att jag har bytt kontor och skrivbordet inte står där det står. Helt plötsligt kan jag inte skriva. massor av ö blir ä osv. Hå , håja. ja. Åren går. Hur envis och knepig skall jag inte bli när jag blir gammal om det är så här vimsigt nu
CarinaA
01-11-2004, 22:53
Eeh... Bettson, det låter som ni har MÅNGA klockor... Mvh Carina
Bettson
01-11-2004, 22:58
JAdå ,det har vi. Min ledvärk gör att jag inte bär armbandsklocka. jag försökte med någon sådan där sjuksköterskavariant i säkerhetsnål eller halskedja. Vimsig och gläömsk som jag är så lyckades jag alltid doppa dom i något blött. Så vi har massor av klockor.
CITAT (Betty @ 31-10-2004, 22:21) När webbisen hinner...
Hmmm... Intressant tanke dök upp... Om man inte gör ändringen på natten, när ska man då göra den? Nästa steg i tanken: Om man ändrar mitt på dagen - då vill jag att man gör omställningen en måndag istället. Så att man får jobba en timme mindre! Nästa tanke: Men när man ändrar åt andra hållet, då...? Hmmm... På andra hållet ska man ändra på en lördag! Bra va?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|