|
Läser om makar som fått lökar och så...en del verkar ha trädgården som gemensamt intresse...själv sköter jag min i princip helt själv..gubben är inte särskilt intresserad men jag är (kankse) lika glad för det...så får jag bestämma själv Egentligen skulle det varit 2 omröstningar...för hur många önskar att dom fick lov att "bestämma" själva..och hur många saknar nån att dela "bestämmandet" med (och grävandet).
gammelnalle
31-10-2004, 13:04
Förhoppningsvis sitter lökarna på en qvinna!!!! ???? och då blir der ju genast intressant... signatur "Allium cepa"
Min man har ett ljummet intresse för trädgården men jag tycker mig ana en liiiiiten ökning i intresset, men bara en liten. Han ställer upp på grävandet utan protester men det är jag som bestämmer hur det ska vara.
Sambon var inte ett enda dugg intresserad av trädgård förut. Men - så anlade vi damm! I och med detta har intresset ökat markant. Nu är det lika ofta han som står och viftar och pekar och planerar hur vi ska ha det. Jättekul!
andersen
31-10-2004, 14:59
Min fru är inte intreserad av att odla, men när det är dax att skörda då tar hon över odlingen, Tycker att det är helt OK,jag gillar att gräva och plannera.
Min karl är helt klart intresserad av sånt han gillar att äta - vitök, potatis, jordgubbar - så sånt går hem. Annars är det väl mest mina lökar som är intressanta...  Nä, skämt åtsido - han deltar gärna i mina mer eller mindra vilda projekt och tycker att det är kul och vackert när det blommar så att folk som kör förbi bromsar för att beundra. Men någon "eget" intresse av växterna har han liksom inte. Han ser inte skillnad på tagetes och maskros eller hosta och knölklocka så jag får hejda honom ibland när han klipper gräs.
Hannele
31-10-2004, 15:59
 Du glömde starka söner - som gräver gärna!
Mina söner gräver ytterst ogärna...
Vi är särbo och har vars sin egen trädgård. Från början var det han som skötte trädgården med potatis och grönsaker.Det har han fortfarande,plus en hel del blommor och fruktträd.Min trädgård sköter jag helt själv.
Kattgräs
31-10-2004, 17:23
CITAT (gammelnalle @ 31-10-2004, 14:04) ...de lökarna är de enda han är intresserad av... Å andra sidan går det att intressera honom för andra lökar, när han ser hur fint det blir!
fruberglund
31-10-2004, 18:24
CITAT (Betty @ 31-10-2004, 14:09) Min man har ett ljummet intresse för trädgården men jag tycker mig ana en liiiiiten ökning i intresset, men bara en liten. Han ställer upp på grävandet utan protester men det är jag som bestämmer hur det ska vara.  Exakt likadant här, fast utan den liiiiiiiiiilla ökningen  Gör mig inget, jag gillar att bestämma ändå
kerstin z5-6
31-10-2004, 18:33
Min hälft har ett ljumt intresse. Ibland tar han ett ryck. Men när det gäller att gräva för att plantera växter och sådant så är det jag som bestämmer. Han brukar rycka in när det gäller att såga ner döda träd och annat som involverar maskiner. Jag gillar nämligen inte maskiner så det får han gärna göra.
Ciczi
Hannele
31-10-2004, 20:53
CITAT (ciczi @ 31-10-2004, 21:11) Han brukar rycka in när det gäller att såga ner döda träd och annat som involverar maskiner. Jag gillar nämligen inte maskiner så det får han gärna göra. Om vi hade döda träd, skulle jag aldrig låta maken göra det roliga och såga...
messermark
31-10-2004, 21:16
Vi planerar tillsammans... Han gräver... Jag planterar... och då han inte kan något om växter kan jag byta ut de jag inte tycker om mot sånna jag vill ha fast i samma färg som vi hade planerat... Lite elakt kanske...?
För det mesta kommer jag med idéerna och han förverkligar dem. Han klipper gräset och jag rensar rabatterna. I trädgårdslandet är han mer aktiv och har större erfarenhet än mig. Det funkar helt OK!  Å mina lökar gillar han definitivt!
netaave
31-10-2004, 23:01
Min man är inte ett dugg intresserad, gnäller och stönar om blomdj---ar! Ska han hjälpa mig gräva så gnälls det över det också (kan på grund av handikapp inte själv) Så jag brukar försöka fixa själv det är lugnast så, det blir mest krukor och urnor. I rabatterna har jag mest lökar och perenner som bara behöver lite rensning. Jag har ibland undrat om jag skulle strunta i det ett år, om han verkligen skulle vilja ha det så? Men jag klarar ju inte att prova det.
Jag är oerhört intresserad av trädgård, så min sambo kommer inte i närheten av det intresset! Då är vi ändå båda utbildade inom trädgård, men han är mer för den vetenskapliga biten när det gäller växter och sånt och jag är mer praktisk/estetisk. Balkongen härhemma är det bara jag som fixar och donar med växterna, knappt han vågar vattna ens...men snickra ihop spaljéer och annat gör han gärna och påpekar vilka växter han uppskattar lite extra!
Min man vill helst bara ha gräsmatta för att det ska vara enkelt att klippa gräset. Han vill inte zick-zacka mellan buskar och rabatter. Men jag försöker intala honom att ju mer rabatter, desto mindre gräsmatta behöver han klippa! (För han är inte så väldigt aktiv med gräsklipparen heller...)
jessica zon6
01-11-2004, 06:23
Har en totalt ointresserad man  men jag får ju bestämma allt själv,så lite positivt i allafall  Får mest påminna om gräsklippningen,som han gärna blundar för  Allt det tyngsta får jag ju hjälp med,fast nog sitter det långt inne....
Yin o Yang
01-11-2004, 13:01
Hos oss är det arbetsfördelning som gäller  . Han sköter gräsmattan och jag rabatterna. Tillsammans sköter vi grönsakslandet.  Växthuset är mitt och de tilllkommande pallkragarna blir nog också mina  . Tungt grävjobb får jag hjälp med  . Det fungerar jättebra, så jag har haft tur som hittat en sådan gubbe
gammelnalle
01-11-2004, 13:09
CITAT (messermark @ 31-10-2004, 21:16) Vi planerar tillsammans... Han gräver... Jag planterar... och då han inte kan något om växter kan jag byta ut de jag inte tycker om mot sånna jag vill ha fast i samma färg som vi hade planerat... ;) Lite elakt kanske...? hmmmm hur fick du i hop det där???? CITAT Vi planerar tillsammans... och senare: CITAT kan jag byta ut de jag inte tycker om mot sånna jag vill ha fast i samma färg som vi hade planerat... ;) planterar ni inte det ni har PLANERAT??? och det är inte lite elakt... det är hiskeligt elakt att göra så...
Magnolia
01-11-2004, 15:09
Min man hör också till det ljumt intresserade släktet... Ibland lägger han in ett icke-förhandlingsbart veto (som när jag ville att en taggig ros skulle slingra sig uppför trappräcket...) men annars blir det som jag vill. Men häromveckan, när vi IGEN var på en plantskola (min stackars make...) så blev han plötsligt intresserad av något. "Kolla! En BLÅ ros!!!". Och då måste man ju nappa. Så vår första inköpta ros till den nya trädgården blev en Blue Moon (som det sedan tog mig en halv dag att hitta en bra plats till, eftersom den inte alla passade med mina planer...).
fruberglund
01-11-2004, 20:33
CITAT (Jejja @ 31-10-2004, 23:42) Min man vill helst bara ha gräsmatta för att det ska vara enkelt att klippa gräset. Han vill inte zick-zacka mellan buskar och rabatter. Men jag försöker intala honom att ju mer rabatter, desto mindre gräsmatta behöver han klippa! (För han är inte så väldigt aktiv med gräsklipparen heller...) Håller faktiskt med honom lite där eftersom jag faktiskt klipper gräset också för det mesta. Är också trött på att kryssa mellan träd och buskar och försöker anlägga och placera mina rabatter så även klippningen blir smidig. Senaste rabatten tänker jag lägga kansten framför som det går att köra gräsklipparhjulet på  (obs! kanten är inte klar, plattorna ska grävas ner och grässvålen ska bort, så ni inte tror jag är helt tossig  )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|