Christoffer
Hej!

Jag träffade en man som sade att de clementiner vi köper i affärerna egentligen inte är äkta clementiner och att mandariner har inte funnits att köpa på tjugo år!

Hur förhåller det sig på de frågorna egentligen?
Det låter verkligen mysko att affärerna skulle sätta fel namn på dem.
Eva i Skåne
Köpte några clementiner som såg bra ut, vackra i färgen också, men......... vilka sega skal, det går knappt att skala dem sad.gif

Clementiner, mandariner och satsumas?????

Jag tycker om de grönspräckliga satsumas som man köper på hösten. De är lättskalade och har mycket smak. Denna tiden får man nog hålla sig till apelsiner.
Eva Swahn
Mer citrusmysko:

Varför har apelsiner inga kärnor längre? Bekvämt att äta visserligen - men hur kan apelsinerna föröka sig om fruken är "steril"?
Gunvor Nilsson
Det kanske går med sticklingar! Kärnfria för att inte vi fröfreak skall försöka oss på att så! tongue.gif
abborrmaster
CITAT (Eva Swahn @ 25-02-2003, 11:37)
Mer citrusmysko:

Varför har apelsiner inga kärnor längre? Bekvämt att äta visserligen - men hur kan apelsinerna föröka sig om fruken är "steril"?

jag blev så förbannad när jag köpte apelsiner i förökningssyfte senast. mad.gif Även om man typ ympar iof.... Svårt o göra ifrån butiken..

fresten klementiner o de där andra kosntiga sakerna har väl inte funnits i 20 år ens huh.gif

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
I blodapelsiner brukar det fortfarande finnas kärnor.
Anna C
Jag vill rekommender frukt- och gröntfrämjandets hemsida: http://www.fruktogront.se

Där finns mängder av information om frukt och grönsaker och en hel del recept. Citrusfrukter är samlade här: http://www.fruktogront.se/produkter/familj.asp?katid=1

Den ursprungliga mandarinen har tydligen så mycket kärnor att man istället säljer mera kärnfria varianter som t ex satsumas. Mandarinen har ingen egen sida, men det står lite om den på clementinsidan. Klementiner är en korsning mellan mandarin och pommerans. Här finns många sorters klementiner och mandariner som jag aldrig har hört talas om (t ex Clausellina, Hernandina, Malvasio och Suntina). De har alla olika mycket kärnor, olika tjocka skal och olika smak. Och skördas vid olika tider på året.

Inte konstigt att det ibland känns som lotteri när man ska handla klementiner! Varför sätter affärerna inte ut vilka sorter de säljer? Tror de att det är för avancerad information för oss kunder?

Anna
Christoffer
Så mannen jag pratade med hade alltså fel? Så det säljs verkligen clementiner och mandariner!?
abborrmaster
CITAT (Christoffer @ 25-02-2003, 14:08)
Så mannen jag pratade med hade alltså fel? Så det säljs verkligen clementiner och mandariner!?

hehehe... D vill du bra järna få ett konkret bekräftande på va? tongue.gif

/Simon
Ingrid på Västkusten
De gamla sorterna av clementinerna säljs itne längre. Det finns många namnsorter inom varje 'grupp'.

Kärnorna beror på arvet och på andelen bin och pollinerande insekter i odlingrna. Öpper pollinerade citrusträd speciuellt gamla sorter får mera kärnor ..... så får Ni dra Era egna slutsatser :-))

Hälsar Ingrid
joli
mandariener är sura om inte jag minns fel. Jag och min lillasyster brukade tävla om vem som fick flest kärnor... kunde bli upp till 10 st...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon