Full version: hasse i sovrummet...
adrian
Jag måste visa tätörten "hasse" som står i sovrumsfönstret...

Han har tagit flera blomflugor och har slagit rekord i antal blommor...

9 st har han nu på samma gång..!
LenaTuring
va, häftigt! Trivs verkligen tätörten i ett helt vanligt "människo-rum?" Skulle man kunna hämta en i naturen och sätta i en blomkruka inne och den skulle trivas där?
adrian
Näe...
De svenska trivs inte riktigt så bra hemma...
Den som vi har i sovrummet är en sydamerikansk tätört..
De funkar och trivs hela året om...
hasse
yla
är det inte den man använder att smörja bunken med för att få långfil blink.gif eller har jag helt fel

fin va den iallafall rolleyes.gif
Kakaduan
Vilket sammanträffande! Min moster frågade mig i fredags om jag visste var man får tag i tätört! Själv vet jag inte och visste inte ens hur den ser ut. Någon som vet om man kan köpa den någonstans i Stockholmstrakten?

Kakaduan
GoSatta
vid bergianska trädgården hade dom någon slags tätört för några veckor sedan.
LenaTuring
CITAT (oldwolfie @ 01-11-2004, 10:12)
är det inte den man använder att smörja bunken med för att få långfil blink.gif  eller har jag helt fel

Jo. i alla fall lite norröver användes tätörten förr och i bland nu med till att göra tjockmjölk.
Ofta var det stora trätråg som gnuggades in med tätört för att mjölken sedan skulle tjockna.
Christoffer
Var hittar man frön till denna sort?
Fenja
Kakaduan!
Det går utmärkt att ta 1-2 dl långfil och vispa ut i ett par liter mjölk så blir det "filbunke". Gärna opasatoriserad, ohomogeniserad mjölk direkt från bonden om man kan få tag på det! Annars funkar både gammeldags och röd standard mjölk. Låt stå framme i rumstemperatud i ett dygn så är det klart.
I denna gudsförgätna landsända (västergötland) säljs inte långfil... wacko.gif, så jag sätter mitt eget!
Mvh
Fenja
wolkenkrabber
ouuu tätörten var fin... man borde kanske skaffa sådan man har ju lite problem med dom jäkla blomflugorna o larverna dör inte ens av pyrex.... suck
adrian
Hasse är enkel vacker och effektiv... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon