GalneOdlaren
31-10-2004, 20:16
Jag råkade bokstavligen snubbla på ett ekollon som det hade börjat komma ut gröna små saker i ena ändan på (början på rötter?) Skall jag trycka ner det i jorden med det gröna neråt, vattna och gödsla i vanlig ordning och vänta på att det börjar växa?
Christer i Falköping
31-10-2004, 22:07
Varför inte låta det ligga som det gör? I naturen är det ingen som trycker ned dem. Grodden som kommit, söker sig sjäv ned i jorden.
Christer.
Bengt i Särö
31-10-2004, 22:14
Hej.
Om den inte gror,så kan du få en hel skottkärra full med ekollon alldeles
gratis.
Bengt i Särö
Gunvor Nilsson
01-11-2004, 08:08
Jag skulle avråda dej till att gödsla på den lilla blivande eken! Vi har massor med små ekar och dom kommer alldeles av sej själva utan gödsling.
Förra helgen inventerade jag våra 3-4 mtrs höga ekar och till min förvåning fanns det nio stycken plus alla småttingar som kommit upp! (Ibland ser man inte skogen för bara träd

). Vågar inte tänka på hur det kommer att se ut om alla får växa upp på våra 2000m². Kanske dags att plocka fram sågen redan nu, senare kanske det kniper i hjärteroten om man måste ta bort dom när de blivit högre!
/Gunvor
På ekollon är det så vackert och tydligt: Roten växer ut först. Om den blir utsatt för dagsljus blir den grön.
Ekar släpper tiotusentals ekollon varje höst men endast mycket få har chans att bli träd. Vill du öka chanserna för ditt ekollon, gör som med andra sådder: Sandblandad, ickegödslad jord, håll fuktigt. När det andra bladparet kommit kan du ge lite mer näringsrik jord.
Ett sätt att göra eksådd är att gräva ned en kruka i marken utomhus med såjord (man kan ofta ta befintliga jorden under en ek), täcka med löv nu på vintern, vattna och pyssla i vår.
Åsa, mälardalen zon 2
01-11-2004, 09:15
Kan lägga till en sak, ekplantorna blir lätt ganska krokiga ifall de får utvecklas själva, vill man ha en ek med hyfsat rak stam likt de plantor man köper får man binda upp trädet vid en rak käpp medans det växer (glöm inte lossa på bindningarna ibland).
Och planerar man dessutom att använda ekvirket till båtbyggnation om ca 400 år så skall man ev ta bort endel kvistar, för att få långa raka kvistfria plankor.
Gunvor Nilsson
02-11-2004, 13:28
Äsch, om 400 år kanske det räcker med en ekstock, när alla naturens resurser är uttömda!
/Gunvor
O nej då Gunvor

. det gäller att böja ekarna i tid så att man får fina, självvuxna knän och spant till båtbyggena på 2500-talet.
För övrigt blir en ek ganska mäktig redan under en människas levnad. Fast det krävs två människoliv för att de ska bli så präktiga att man kan njuta full ut av dem.
CITAT (Cilla @ 02-11-2004, 14:04)
O nej då Gunvor

. det gäller att böja ekarna i tid så att man får fina, självvuxna knän och spant till båtbyggena på 2500-talet.
För övrigt blir en ek ganska mäktig redan under en människas levnad. Fast det krävs två människoliv för att de ska bli så präktiga att man kan njuta full ut av dem.
Förr förberedde man träd och buskar i
god tid innan, genom att just böja dem eller t o m skada stammen så att trädet vallade över skadan, så att man fick extra starkt ämne att tillverka av. På så sätt kunde man tex böja träd för tillverkning av skidor eller tillverkning av yxskaft.
Inte bara förr i tiden Kurt... Träbåts- och skuttokar gör det fortfarande. Jag har 11 gran och fur på rot i Norge som prepareras sedan 7 år tillbaka, och jag är inte ensam.
Gossen Ruda
02-11-2004, 21:57
Det finns eller fanns en ekskog på Visingsö som planterades på den tiden vi byggde krigsfartyg av trä. Det var för att få virke till bordläggning mm så man var noga med att dom skulle växa rakt och med få kvistar. Sen kom järn och stål. Nu gör man faner av dom.
Kompettering: Jo, den finns fortfarande. Googla på "visingsö ekskog" så hittar ni mer
Anna NV Uppsala
06-11-2004, 21:55
Om Visingsö-ekarna. var det inte så att man från Visingsö skickade ett formellt brev till... kungen kanske, med innebörden att ekarna är klara för leverans nu, var och hur önskas dom? Det var häromåret.
Sen tror jag en del av dem hamnade för att fixa till Vasa. Inget dåligt öde direkt.
Karin i Västergötland
08-11-2004, 20:48
Nänänä, inte Vasa utan Ostindiefararen Götheborg!
Vi hade en hög med rätt finfördelad täckbark och i den täckbarken så hade det hamnat ett ekollon. Vips så hade det kommit upp en stjälk så sen tryckte jag ner den i jorden och nu finns det inte mindre än 4 blad.

Hittills har den överlevt en vinter så jag ser med spänning fram emot nästa. Inte växer den fort inte men den har ju framtiden för sig.
I senaste
naturmorgon berättas att gräsänder äter ekollon, förmodligen sväljer de dem hela!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.