Full version: Kompost i pallkragar
jost
Någon som har erfarenhet av att använda sig av pallkragar isolerade med frigolitskivor runt om, inne i. Påskyndar det processen mycket eller spelar det nästan ingen roll?
KURT
Om det är en utomhuskompost så kommer isoleringen göra att man kommer ha en högre biologisk aktivitet under en större del av vintern. Kan man dessutom kontinuerligt tillföra kökskompost så kan man hålla den igång hela vintern. De varmkomposter av plast som säljs är ju isolerade på samma sätt.
Lene i Fredrikstad (Norge)
Blir det ikke for lite luft?
Og det blir vel vanskelig å ta ut den ferdige komposten.
Eller er det jeg som tenker feil? huh.gif
Ingrid på Västkusten
Nej det är inte så vanskligt att ta ut då Du bara lyfter av kragarna- iofs måste man 'rucka' lite på kragarna men det fungerar. Jag kör trädgårdskompost själv fast utan frigolit då och det fungerar utmärkt.
Jag tycker själv att en kompost 'bör' vara tre kragar hög och helst EU-pallkragar då annars mängden blir för liten för att få igång någon förbränningsaktivitet- annars går det mestadels låångsamt. Tips här är färsk häst elle rkodynga som aktiverar allting om man kan få tag i sådant.
jost
Då är kanske mina i minsta laget? 80x80cm och tre kragar hög. Fast jag har massor av hästprutt i den. Och så frigoliten som ska hålla värmen uppe.
Tre stycken komposter har jag. Så att jag kan ha två på gång och en färdig att ta av.
Ingrid på Västkusten
Liten å liten å stor och stor :-) allt beror ju på vad man har för tankar runt förbränning, maskkomposter vilken sort man vill ha - får man det man efetrsträvar etc etc - hästskit hjälper ju alltid ;-)

Själv har jag en hushållskompost = Gröna J samt två till tre trädgådskomposter. Lyckades ha död på kirskål i den ena till min förvåning.....
jost
nu blir jag intesserad!! Var det värmen som fick kirskålen att försvinna?
Ingrid på Västkusten
Hej,

Jag har mina misstankar på gräsklipp grästuvor samt att det hamnade mkt skräp på dem, jag avr helt resignerad att det skulel bli ogräskomposter som måste silas.....men itne de två komposterna inte- jag tror knappt själv det är sant ( såvida det itne beror på jordärtsskockorna jag också odlar där)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon