svenke
Hej
Jag anlade en ny gräsmatta i våras. Vi körde på en massa sandjord och sådde gräs och allt var tipp topp. Nu när hösten kommit och det kallt och blött i marken har gräsmattan blivit knagglig och en massa mystiska jordhögar har dykt upp överallt. Högarna är stora som en pingisboll. Har försökt hitta gångar eller spår av djur men inga syns till. Möjligtvis går det att pressa ner lillfingret då jorden är porös under högarna.

Finns det någon som har en susning vad det är för något som skapar dessa högar i min fina gräsmatta och hur mqn blir av med detta?

Funderar på att köra över gräsmattan med en gallervält till våren för att få bort knaggligheten. Är detta en god idé eller kommer jag att pressa livet ur gräset.

Hälsar
Sven i Göteborg wacko.gif
Tesa
Det kan vara daggmasken som gjort dom där högarna......
tomba
Morsning. det låter som om du har en mycket effektiv gräsmattsgödslare i jorden. Daggmasken och hans polare bygger dessa högar av avföring över sina andningshål då det regnar för att inte drunkna. Nyttovärdet av dessa kan inte nog betonas då daggisarna luftar, gödslar, och städar din gräsmatta, och de gör det tyst och gratis. De är också en indikation på att du fått bra jord. grattis och lycka till. smile.gif smile.gif smile.gif
KURT
Fast daggmaskarna drunknar inte när det regnar, däremot har de då möjlighet att komma upp till ytan.
Fjursen
Det skulle kunna vara fåglar som rotar i marken efter mask och skalbaggar! Då blir högen mer som smulig jord. Daggmaskarnas högar är mer sammanhållna när de "skiter ut" dem. (Aggregerade) Gallervält kan du nog vänta med till våren, för mycket kan hända under hösten och vintern! Maskarna kommer att dra ned gammalt gräs och gamla löv i marken så länge temperaturen tillåter för att äta senare. Jag anser att löv på gräsmattan skall klippas sönder, ej räfsas bort. Fast stora mängder kan man ju ta bort / fördela.
Vänligen /Fjursen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon