solrosen
Under en tämligen stor ek har vi tidigare haft gamla syrener, som vi tröttnat på och grävt bort. Eken står i ett hörn av tomten, så vi vill ha en skyddande häck mot grannarna. Det är ca 3-4 meter från ekens stam till tomgränsen, där vi alltså önskar en häck.
Vi har blivit rådda plantera avenbok, vad tror ni? Läste här någonstans att just avenbok inte skulle vara bra att plantera på hösten, vad har ni för erfarenhet? På plantskolan rekommenderar dem höstplantering, åtminstone här i zon 1. (eller är det för att det är höst nu?)
Tror ni att avenbok har någon chans att leva och trivas under en ek? Syrenerna har ju kunnat leva där. Ni förstår vilket svar jag vill ha! rolleyes.gif

Är det något annat vi ska tänka på vg jord, rötter osv?
Alla tips och tankar emottages tacksamt!
KURT
Orsaken till att man inte rekommenderar höstplantering av avenbok är att den avmognar och går i vila mycket sent, men har de väl gått i vila så går det bra att plantera på hösten. Och i zon 1 kan man ju plantera senare än längre norrut. Jag tror att det går att plantera även under eken, skulle de växa sämre där så kan man ju alltid hjälpa till med extra bevattning, man får nog byta endel jord också.
solrosen
Tack, då kör jag på det. Det var precis ett sånt här svar jag önskade mig smile.gif
*Birger*
Avenbok är en sekundärart. Det betyder att den kommer sist i succesionsordningen och gärna växer upp i skuggan under andra träd, t.ex. under ek. Rent ståndortsmässigt är avenbok ett väldigt bra val. Sen höstplantering är att rekomendera, tidigast efter den 15:e november och se till att plantorna är ordentligt avmognade när ni köper dem.

Sen är det ytterst viktigt att se efter vattningen under första året. Regelbunden vattning under senvåren och framför allt sommaren kommer att garantera en bra etablering. Ingen vattning = sämre tillväxt = att ni kommer att få se grannarna under ytterliggare några år tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon