solrosen
31-10-2004, 23:17
Har haft såna fina sommarljus-plantor (guara nånting?) i krukor. Hur göra för att de ska komma tillbaka nästa säsong? Bor i zon 1, har källare, som är ganska uppvärmd...
Alla tips och råd mottages tacksamt!
kerstin z5-6
01-11-2004, 11:13
Gaura ska klara övrvintra ljust o svalt , men jag har inte prövat -de brukar inte klara övervintring ute annant än i de allra mildaste zonerna
Blomstersmurfen
10-11-2004, 03:07
Mina har överlevt två vintrar ute i rabatten (glömdes kvar av misstag första året) Zon 2 ungefär (Stockholm).
*hehoc*
14-01-2005, 09:48
Jag har två olika namnsorter av Gaura. Jag prövar att ha ett bestånd kvar i rabatten och två i växthuset (uppvärmd, ca 10 garder). De som står i växthuset mår prima. De som jag har i rabatten har jag täckt med granris (täckte igår efter som jag visste att det skulle bli frost i natt och jag är rädd att de har börjat vegetera i detta milda väder).
Sommarljus, Gaura, är en helt underbar blomma. För att den skall komma till sin absoluta fördel ska man ha många av dem i ett bestånd. Min Gaura bor i zon 2.
Mia, zon 3
19-01-2005, 16:09
Zon 1 låter ju bra för Gaura. Bor själv i zon 3, och har lyft in krukan de stod i på glasverandan. Ca 5-10 plusgrader. Det har gått bra, utom att det blev en miljard gröna löss på dem. Har klippt ned nu, får se hur det går.... Men vintern var inga bekymmer, alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.