Full version: Lövblås
kryddan
Sedan strax före sju imorses har någon käck fastighetsskötare hållt på och blåst löv från stenläggningen och från alla planteringar mad.gif

Alldeles bortsett från att ljudet håller på att göra mig galen så fattar jag inte vitsen med det hela?!? Visst fattar jag att man måste få undan stora blöta lövhögar från trottoarer och sånt så att folk inte ska halka, men varför ska vartenda litet stackars blad under buskarna bort??? Jag vet ju att till våren kommer de med stora säckar ny jord och fyller på istället.....

När jag stått och sett henne jaga ett stackars ynka löv med helvetesmaskinen har jag fått skärpa mig för att inte rusa ut och fråga henne om hon har något otalt med löven, är allergisk eller nåt - borde ju vara lättare att plocka upp det för hand istället...

Arrgh!! wacko.gif mad.gif Förlåt mitt utbrott - var bara tvungen att skriva av mig, jag har försökt diskutera frågan med katten men han tittar bara oförstående på mig wink.gif
Hannele
CITAT (kryddan @ 01-11-2004, 10:26)
varför ska vartenda litet stackars blad under buskarna bort???

De kanske blåser tillbaka till trotoaren?
Det händer här... Själv krattar jag inte, allt ordnar sej ändå.
Betty
CITAT (kryddan @ 01-11-2004, 10:26)
Arrgh!! wacko.gif mad.gif Förlåt mitt utbrott - var bara tvungen att skriva av mig, jag har försökt diskutera frågan med katten men han tittar bara oförstående på mig wink.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
renate
Och jag som går och tigger löv från grannar.Gjorde jag inte i år men förra hösten fick jag 18 säckar,det finns några kvar till hösttäckningen i år med.Kratta inte mycket här,bara lite på gräsmattan. laugh.gif tongue.gif
Jag kan blir förbannat när folk med tädgård kör löv till tippen.Ska snart ut och hämta löv som folk har slängt i skogen här. rolleyes.gif laugh.gif
Bettson
Ha, Ha.........

Det Sägs att storleken inte har någon betydelse, men mängderna.

När jag ser den här tråden så kan jag inte annat än att känna mig lättad.
På förra stället vi bodde i tjänstebostad var lövröjningen en av mina plikter.

Det var stora, och jag menar verkligen stora, stora askar, lindar och lönnar.
Om det överhuvudtaget skulle kunna bli någon gräsmatta så var man tvungen att lövröja. Ett år låg jag i influensa siata veckan innan det frös så det blev inte lövröjt.

Vi vadade i blöta lövdrivor både nu och då när det blev milda dagar. Alla klagade.
Vet ni hur mycket löv jag körde bort varje år?

Jo 30 kubikmeter packad, stampat löv. Nu tittar jag när våra små äppellöv blåser in till grannen. Skäms faktiskt lite när vi inte hinner med. wink.gif
Hannele
CITAT (renate @ 01-11-2004, 19:48)
Jag kan blir förbannat när folk med tädgård kör löv till tippen.

Tippen har ju jättefin Återvinning, bättre möjlighet än vad man har i en liten trädgård.
Och hundra gånger bättre alternativ än bränna löven för grannars 'glädje'! wacko.gif

Tagene sopstation.
lolo
Bettson, hur gör du med lövtäckningen? Täcker du allt som växer eller bara vissa växter? Hur tjockt lager har du? Har storleken på löven betydelse? Jag har räfsat ihop allt löv och lagt dem kring det som växer och sen lagt färskt granris på, finns det risk att växterna ruttnar därunder då? Jag har inte täckt över dagliljor och sånt som verkar kommer tillbaka år från år, men sånt som jag planterade efter inflyttningen däremot då jag tänkte att de är känsligare och sånt som ska vara känsligare här i zon 5./Ann-Louise
kerstin z5-6
Om du täckt MArken och inte växten är löv ett utmärkt medel, härdiga perenner finns ingen anledning -under känsliga buskar o träd - nån dm

Runt rosorna lägger jag plastsäckar med löv i smile.gif
Bettson
Ruttnar gör det när det ligger blöta löv i tjocka lager länge. Våra träd va så ofanligt stora också så det handlade om ca 2,5 dm torra löv och ca 1 dm blöta packade. Nu fanns det inte slå mycket rabattväxter, det var mera parkliknande och det var gräsmattan man vill ha fram + att alla vårlökar scillor mm skulle få en chans på våren.

Du bor i zon 5, du behöver täcka. Det fryser ju till fortare, bättre och längre uppe hos er så syrebristen blir inte påtaglig på samma sätt. efterp, växten är i vila.

Vi sörlänningar har ju det porblemet ibalnd att vädret inte kan bestämma sig.
lolo
Tack för era svar! Jag ska gå en runda i morgon och kolla det där med löven på marken kring växterna och inte på växterna, kanhända har de hamnat på en del växter. /Ann-Louise
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-11-2004, 23:26)
Om du täckt MArken och inte växten är löv ett utmärkt medel, härdiga perenner finns ingen anledning -under känsliga buskar o träd - nån dm
smile.gif

Jag brukar nog täcka växterna också. Inte så noga. Löven ligger ju luftigt. Hittills har växterna alltid lyckats borra sig upp framåt våren och under sommaren gör maskarna sitt jobb. Inga löv kvar nu från fjoråret. Och alltid djup lövmylla med mycket maskar. Dags att vräka på nytt. Men funkar bara i skydd av buskar. Annars blåster löven bort.

Det är fördelen med Skåne: Låter man bli att kratta löv så har dom förr eller senare blåst över till grannen... laugh.gif
MrNorth
Kommer ihåg de där tvåtaktarna de gick omkring med på ryggen. Jag vet oxå hur glad mad.gif jag var efter att ha jobbat natt och kom hem vid 8 på morgonen bara för att ha det dånet precis utanför sovrumsfönstret. Då var jag inte nådig... låg i min ilska och fantiserade alla möjliga sätt att förstöra den förhatliga apparaten.

Det var inte nog med att de använde den till att blåsa bort löv, de använde den dessutom till att blåsa bort snö. Hade det fallit en millimeter pudersnö under natten var de givetvis där på morgonen och blåste bort all snö de kunde hitta, på gatan, på torget, på trottoarerna. Då var man inte heller speciellt glad, framför allt inte när man funderade på hur extremt onödigt det var... men visst, letar man jobb så går det alltid att komma på nåt. De hade väl iaf kunnat borsta bort det ljudlöst.

Nä tack och lov att man bor i villa nu, och har slutat jobba skift. Nu kan jag röja när jag anser det är nödvändigt... Lite pudersnö skadar ingen...

Det gick så långt att jag inte trodde de där "röjarna" var mänskliga... Det kändes som de var typ robotar kopplade till en snösensor. Så fort det kom en snöflinga rullade de ut med sin bil med gula saftblandare, körde igång sina blåsapparater och mitikulöst blåste bort varenda flinga från området... för att senda både sanda och salta alla gångar. Sen försvann de lika snabbt som de kom. tongue.gif Kan bara anta att de antingen hade en hjärndöd chef eller så hade de extremt lite att göra.

/henrik
kryddan
Jo det är en sådan där manick man har på ryggen som de använder och de har både munskydd och hörselkåpa så jag antar att den går på bensin...

Orsaken till mitt lilla utbrott var väl den att jag sovit ovanligt risigt på natten = var mer än vanligt ljudkänslig wacko.gif Sådana dagar känns det som att alla ljud kryper in under skinnet på mig sad.gif

Idag roar de sig med att köra sopbil istället. Inte för att jag vet vad de ska sopa bort men..
Bettson
Era raktioner på sömnbrist känns igen.

När mn abarn hade kolik och skrek 22 timmar på dygnet så var det hämskt att vakna när man sovit tio minuter.

man var tvungen att sansa sig för de första trettio sekunderna när man vaknat var det inget barn som skrek, man uppfattade det bara som en väckaklocka med barnskrik som signal som skulle stängas av.

Som tur var fungerar modersinstinkten med autopilot.

Sömnbrist ger ju samma symtom antingen det är lävblåsar eller barn som för oväsen.

Någon gång får ni sova ut fast visst känns det tungt.
Fredi
I morse såg jag en minitraktor med lövblås fram och uppsamlare bak. Måste vara svårt att samla löv på det sättet...

Fast jag antar att de blåser fram löv som gömt sig under bänkar och buskar och samlar sedan upp dem.

Kommunalgubben hade full uppmärksamhet på löven och höll på att köra på mig när han vände tvärt för att samla upp ett björklöv som försökte smita. Hade jag inte hoppat åt sidan hade jag nog själv fastnat i den där lövsamlaren...

Tyvärr hörde inte kommunalgubben mig när jag förklarade för honom vad jag tyckte om honom i just det ögonblicket.
Blomstertanten
Att fastighetsskötare använder lövblås är troligen för att slippa få arbetsskador.
Och inte för att väcka alla som sover ! tongue.gif
Även om man tror det just när man själv blir väckt !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon