Full version: Mitt växthus
Elias
Hej!

Har lagt upp några bilder på mitt växthus i mitt album. Det är 10 kvadratmeter stort och totalkostnaden blev 1500 kr.

Kanske kan vara till hjälp för Er som har funderingar på att bygga ett billigt växthus...

Mvh Elias
gammelnalle
Snyggt jobbat med kameran. Lite mer text vore också intressant.

Vad för typ av (väv?)-plast: var köper man
Hur har du gjort halvböjarna.
Markförankring.

och lite till...
Yin o Yang
Snitsigt växthus smile.gif . Måste vara perfekt att göra ett själv för en billig penning om man känner sig osäker på om man vill lägga 1000-tals kronor på ett av glas/isolerglas rolleyes.gif . Lycka till med odlinarna - det kommer väl någon rapport till våren, hoppas jag. Fotona i albumet är väldigt bra!
Elias
Hej igen!

Här kommer mer info:

Den böjda formen har jag gjort med elrör (16mm VP-rör). De finns i 3 meters längder och kostar ca 10 kr st.

Jag har förankrat det med pålar, en i varje hörn, så det ska klara höststormarna!

Själva stommen består av träreglar, 45x45 mm, som är ihopskruvade med 90 graders metallvinklar.

"Fönstret" är en lucka i plast som öppnas med en automatisk fönsteröppnare.

Plasten hade jag turen att komma över, den blev över från ett annat växthusbygge. Det är en armerad plast med små hål i. Tillverkas av Ludvig Svensson i Kinna.
KURT
Är det flyttbart? Just när man gör lättare växthus med plast så borde en av fördelarna vara att man kan flytta det en "växhuslängd" varje säsong, så slipper man byta jord.
Elias
Hej kurt!

Jo, det är flyttbart. Det är fastskruvat i de fyra förankringsstolparna, så lossar man skruvarna så är det lätt att flytta.

Jag hade inte tänkt flytta det, men det är ju faktiskt en fördel precis som du skriver - för då slipper man byta jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon