|
Chimpanserna på Köpenhamns zoo väljer först alltid ekologiska bananer. Dessa äter dom med skal. Sedan när dom ekologiska bananerna är slut äter dom "vanliga" (besprutade) bananer, men dessa skalar dom först.
Källa: ABF:s tidskrift Fönstret.
Vi pratde ju om bananer en gång i tiden och vad man ska lägga på komposten
Är väl tur för oss att chimpanserna är så inteligenta, vi lär ju härstamma från dom Vill du veta hur man ser skillnad på exportbananer å andra i en bananodling ? Enkelt, exporten har blå påse på sig.
abborrmaster
24-02-2003, 18:55
haha.... Krav-märket kanske så stiligt att man vill inte äta det... Utan ta bort det... Äh flum på mej o mina teorier ....  /Simon
Bättre testpanel kan man väl knappast ha!
Gunvor Nilsson
25-02-2003, 15:12
Då kan man fråga sej vad civilisationen har gjort med människan? Groteskt att vi måste ha djur för att testa på innan vi kan äta, ta mediciner, smeta på oss cremer mm. Människan är ju värsta rovdjuret på jorden!
abborrmaster
25-02-2003, 15:17
apor kan oxå vara elaka... Eller nåt sånt...
Gunvor Nilsson
25-02-2003, 15:19
Jag ser inte så bra men är det inte Saddam som står där uppe?
abborrmaster
25-02-2003, 15:40
hehe... På tal om usas fiender..
Om man nu matkomposterar som vi gör, och tar bort apelsinskalen för dom är så besprutade, ska man börja plocka bort även bananskalen.? Gift som grävs ner i grönsakslandet, har haft mina funderigar ibland! Allt är besprutat idag. Kajsa
CITAT (Kajsa @ 25-02-2003, 15:43) Om man nu matkomposterar som vi gör, och tar bort apelsinskalen för dom är så besprutade, ska man börja plocka bort även bananskalen.? Gift som grävs ner i grönsakslandet, har haft mina funderigar ibland! Allt är besprutat idag. Kajsa svaret är: ja precis! i allafall rent emetionellt. Vi har pratat om detta här tidgare, om det var på Jord-sidan eller i gamla forumet minns jag ej. Sedan vet jag ej hur stora mängder som kommer in i våra grönsaker via komposten, Gifterna bryts ju ner o lakas ur osv.... Känner någon till om det testats vetenskapligt???
Ralf Ja det skulle vara intressant och få veta lite mer om! Gräver ner all matkompost i grönsakslandet, det är för koncentrerat för att lägga på blommor och buskar, det behöver blandas ordentligt. Men vi har fått en väldig fart på grönsakerna sedan vi började. Men man vill inte ha massor av gift i sig! Kajsa
Eva Swahn
25-02-2003, 18:08
SIMON!!!!
Ibland är du riktigt, riktigt rolig!
E trött på systemet.... varför inte skita i besprutad frukt. Ta bara in ekologiskt odlad så att konumtionen blir större och priserna lägre. Vem har råd att köpa bananer för 19,90 kg? Jag äter ju massor med frukt och grönsaker...*putt*
abborrmaster
25-02-2003, 21:37
CITAT (Eva Swahn @ 25-02-2003, 18:08) SIMON!!!!
Ibland är du riktigt, riktigt rolig! hehe... Och detta var ettt sånt tillfälle I suppose  /Simon
*Felix matte*
25-02-2003, 21:45
CITAT (joli @ 25-02-2003, 21:15) Vem har råd att köpa bananer för 19,90 kg? Jag äter ju massor med frukt och grönsaker...*putt*  Det får jag betala även för icke ekologiska. Inte alltid så klart, men för det mesta. Bananer är så gott som enda frukt jag tål och jag betalar gladeligen 19.90/kg Palsternacka som jag också äter i massor kostade 47,50kr/kg i går, Rotselleri en aning dyrare Vad kostar Chips & Godis per kg
CITAT (Felix matte @ 25-02-2003, 21:45) CITAT (joli @ 25-02-2003, 21:15) Vem har råd att köpa bananer för 19,90 kg? Jag äter ju massor med frukt och grönsaker...*putt* :angry: Det får jag betala även för icke ekologiska. Inte alltid så klart, men för det mesta. Bananer är så gott som enda frukt jag tål och jag betalar gladeligen 19.90/kg Palsternacka som jag också äter i massor kostade 47,50kr/kg i går, Rotselleri en aning dyrare Vad kostar Chips & Godis per kg  Det är sant felixmatte... godis och chips kostar mer per kilo men jag äter inte det i samma mängd. Inte i närheten... Äter ungefär3-4 frukter om dan i genomsnitt och massor med grönsaker till varje måltid. Det blir rysligt dyrt om jag ska köpa allt ekologiskt... Gott att du unnar dig dyrare grönsaker... jag gör också det. Tar jag en avokado för 6,90 då blir det morot som får kompensera osv....
Priset på chips? Något billigare är KRAV-potäter förmodligen....  Skämt åtsido, både chips och godis är nästan lika billigt som det är onyttigt! Om nån vill se en ful bild till så kolla in under "tillfälligt trams" bland mina album.....
*Felix matte*
25-02-2003, 22:02
CITAT (joli @ 25-02-2003, 21:51) Det blir rysligt dyrt om jag ska köpa allt ekologiskt... Inte köper jag ekologiskt odlat efter att ha läst att de funnit samma (små) mängder rester av bekämpningsmedel i de Ekologiskt odlade som i "normalodlade"
 Nu blir jag glad.... då kan jag äta på utan att tro att det finns "renare frukt"
abborrmaster
25-02-2003, 22:05
CITAT (Ina @ 25-02-2003, 21:52) Priset på chips? Något billigare är KRAV-potäter förmodligen....  Skämt åtsido, både chips och godis är nästan lika billigt som det är onyttigt! Om nån vill se en ful bild till så kolla in under "tillfälligt trams" bland mina album..... den härå:  gammal favvobild.. /Simon
*Felix matte*
25-02-2003, 22:07
CITAT (joli @ 25-02-2003, 22:04)  Nu blir jag glad.... då kan jag äta på utan att tro att det finns "renare frukt" Mumsa på du Och det med rent samvete. den mesta skiten kommer ovanifrån och den kan vi inte "odla" bort Polen skickar mycket till er som bor i söder Vi får vårt från Kolahalvön
Det är en gammal goding, Simon!!
*Felix matte*
25-02-2003, 22:11
Kan inte ni som hittar en massa kul sidor dela med er av länkar till oss (mej) som inte är lika duktig men som skrattar gärna och ofta. Kanske en ny tråd som får namnet : Kul Länkar
abborrmaster
25-02-2003, 22:12
hehe... www.minrockärm.simon klicka på ess... Nja... Det e ju mixzat =D Man har ju sina lagrade favoriter...
/Simon
CITAT (Ina @ 25-02-2003, 21:52) Priset på chips? Något billigare är KRAV-potäter förmodligen....  Skämt åtsido, både chips och godis är nästan lika billigt som det är onyttigt! Om nån vill se en ful bild till så kolla in under "tillfälligt trams" bland mina album..... den bilden va bra
Det här med ekologisk kontra konventionell odling....
Om det finns rester av gifter i ekologiskt odlade grönsaker så kommer ju de gifterna i alla fall inte från DEN odlingens gödning och besprutning, utan den finns (som jag ser det) antingen lagrad i jorden pga tidigare konventionell odling, eller genom luftföroreningar, eller genom spridning från närliggande konventionella odlingar.
Och vart vill jag nu komma med detta då?....
Jo, om giftmängden i ekologiskt odlade grönsaker jämfört med konventionellt odlade grönsaker är marginell så tycker jag att det ÄNNU MER borde få oss att odla ekologiskt istället för konventionellt!
Varför? Ja men om jorden (inkl luften) är så förgiftad att grönsaker som är odlade UTAN gift ändå blir giftiga då tycker jag att det borde ringa en STOR varningsklocka, och att alla som är rädda om moder jord och arvet vi förvaltar för framtidens kommande generationer borde ta sig en rejäl funderare nästa gång man går och köper grönsaker!
Mvh, Carina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|