Nillan
Hej alla odlare!

Här skriver en nybliven odlare. Eller jag hade tänkt hinna bli en innan vintern, nu vet jag inte om jag hinner. Det är så att vi lägger marksten i trädgården och i samband med detta grävs en blivande busk- och blomrabatt. Nu har det dragit ut på tiden och jag kan sätta växterna först nu. Eller är det för sent? Det gäller rosor, tulpaner, perenner och lite blandat. Säg att det inte är för sent!

Jag bor i växtzon 2 tror jag. Linköping är staden.

hälsningar Nillan wacko.gif
Caprice
Nej det är inte försent ännu... Men det börjar bli knapert om tid...

Rosor bla funkar att plantera till tjälen sätter in..

Men gör det nu!! rolleyes.gif

Lycka till!

Caprice
Malvia
Vi grävde klart igår. Hade lyft upp markplattor för att göra en rabatt.
Tog bort all gammal jord med ogräs och jätterötter ned till ca 3 dm.
I em ska jag börja fylla på med jord och sen sätta ned perenner som funnits i krulor/ hinkar att tag, samt lökar som jag planterade i stora krukor för några veckor sen.
Vi har iof haft frost under några nätter nu men det är sol och upp till + 7 grader om dagarna.
är övertygad att det inte är för sent.
Vad kul med en ny rabatt!!
fruberglund
Jaaaa, vad roligt med ny rabatt smile.gif

Tulpaner och rosor ska gå att sätta tills det i stort sett inte går att sätta spaden i marken längre som jag har förstått det. Vissa perenner kan ha svårt att rota sig innan tjälen men önskar dig lycka till.

Höstanemon ska planteras på våren.

En huvudregel jag fått lära mig här, vårblommande växter planteras på hösten och höstblommande växter planteras på våren smile.gif
lotta_
Har du köpt växterna är det väl bättre att plantera dem nu, om inte så har du ju hela vintern på dig att planera vilka växter du vill ha i rabatten.
Malvia
Igår blev jag klar med plantering av perenner och lökar i den nya rabatten.
Ska bli intressant att se den blomma upp nästa år. Bara nu inte katterna gör den till kattlåda och gräver "om" den. På den rabatten som jag gjorde tidigare i höstas så har jag fått lägga över nät. Det ser inte kul ut men är ett måste för att få rabatten att etablera sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon