Hej!
Jag håller just på att flytta från lägenhet till hus, och därmed också trädgård (äntligen!!!). Jag har en zinkbalja som jag gärna skulle vilja plantera något fint i att ha på trappen. Är nybörjare på det här med blommor och trädgård, så jag vill veta om det finns något man kan ha stående ute i kruka nu under vintern. Alla tips är välkomna!
/Helena
Ljung och barrväxter är väl fint... Men kolla på någon handelsträdgård, de flesta har stort utbud.
Mvh
Fenja
Jag skulle sätta tujor och pryda dem med ett nät av smålampor till första advent. Fyll ut med vackra mossor över den synliga jorden om zinkbaljan är bred.
Hittade förresten jättefina gamla zinkhinkar på ÖB i förra veckan.
Hej! Granris är fint att ha i krukor eller lådor och det sköter sig självt. Dessutom billigt, går att plocka i naturen. Jag har själv också nyköpt ett hus och har granris i mina frostsäkra väggkrukor mot huset och på altanens vita plastblomlåda. En liten ljusslinga blir nog fint mot zinkbaljan./Ann-Louise
Vad menar du med att man kan plocka granris i naturen? Bryta av från någons granar? Eller?
La Strega
02-11-2004, 10:06
är det inte förbjudet att bryta grenar från träd?
Eller från sin egen... Det finns ju faktiskt folk som har egna träd att ta av, man
måste inte anta att det handlar om förslag till brott mot allemansrätten...

Självklart handlar det INTE om att bryta av eller ta från annans mark utan lov! Jag som är en sån som knappt slänger ett bananskal längs vägkanten.

Vi äger nämligen skog inom familjen så där har ni förklaringen!/Ann-Louise
Det är helt OK att hämta t ex granris i skogen om man frågat markägaren om lov.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.